Engelskt namn: Physical Education and Health II for year 7-9
Denna kursplan gäller: 2012-08-06 till 2013-07-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-07-13
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-06 och 2015-07-12
Kursplan för kurser med start mellan 2013-07-29 och 2015-07-05
Kursplan för kurser med start innan 2013-07-28
Kurskod: 6ID302
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-06-14
MOMENT I: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Innehållet i momentet presenteras i form av tre kunskapsområden (KO): KO Friluftsliv och hälsa, KO Boll och hälsa, samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i detta moment är: Inom KO Friluftsliv och hälsa; friluftsliv i nära skog, inom KO Boll och hälsa; slag och löp-spel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa; gymnastik och friidrott. Momentet tar sin utgångspunkt i att kritiskt granska och reflektera kring den samtida synen på kropp och kroppsliga uttrycksformer och dess inverkan på individens identitetsskapande. Olika rörelseformer behandlas och analyseras ur ett didaktiskt perspektiv samt utifrån det kroppsmöte som dessa rörelseformer erbjuder. Med utgångspunkt i friluftslivet diskuteras säkerhet liksom natur- och miljöfrågor i förhållande till hållbar utveckling. Under kursen skall studenten genom reflektion kunna identifiera sina egna behov av utveckling inom yrkesrollen. Begrepp och teorier kring kön, genus och heteronormativitet behandlas och problematiseras ur ett didaktiskt perspektiv. Digital videoteknik tillämpas som pedagogiskt verktyg i idrott och hälsa. Intervju som vetenskaplig metod och hantering av intervjudata behandlas.
MOMENT II: IDROTTSMEDICIN – TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
I momentet behandlas tillämpade kunskaper om kroppens funktioner, såväl fysiologiskt som anatomiskt. Vidare behandlas även hur man genom enkla medel kan testa olika funktioner samt akut omhändertagande av mjukdelsskada.
MOMENT III: HÄLSOFRÄMJANDE UNDERVISNING INOM IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp (Health Promotion Teaching in Physical Education)
Innehållet i momentet presenteras i form av tre kunskapsområden (KO): KO Friluftsliv och hälsa, KO Boll och hälsa, samt KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa. Det rörelsedidaktiska innehållet som behandlas i dessa kunskapsområden i detta moment är: Inom KO Friluftsliv och hälsa; simning och livräddning, inom KO Boll och hälsa; nät- och väggspel, inom KO Dans-rytmik-rörelse och hälsa; motion till musik och dans. Fysiska aktiviteter samt rörelse till musik och dess hälsoeffekter behandlas, värderas och analyseras utifrån objektiva värden samt subjektiva upplevelser. Vidare behandlas ergonomi, avspänning och spänningsreglering. Specialpedagogik och olika typer av funktionshinder studeras och didaktiska frågeställningar kring anpassad fysisk aktivitet betonas.
För godkänd kurs ska den studerande:
MOMENT I: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MOMENT II: IDROTTSMEDICIN – TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MOMENT III: HÄLSOFRÄMJANDE UNDERVISNING INOM IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp (Health Promotion Teaching in Physical Education)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärare grundskolan: Godkänt på UK1 samt genomgången kurs Idrott och hälsa I, 30 hp. För fristående kurs: Idrott och hälsa I, 30 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort.
MOMENT I: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
KO Friluftsliv och hälsa: Praktisk ledaruppgift med skolklass, med tillhörande individuell skriftlig uppgift. (Bedöms utifrån U, G och VG).
KO Dans-Rytmik-Rörelse och hälsa: Gruppuppgift i form av rörelseanalys av friidrott med hjälp av IKT. (Bedöms utifrån U och G).
Praktisk ledaruppgift med skolklass, med tillhörande individuell skriftlig uppgift. (Bedöms utifrån U, G och VG).
Medieanalys – individuell skriftlig uppgift som behandlar synen på kropp ur ett samhälleligt- samt individperspektiv. (Bedöms utifrån U, G och VG).
Dokumentation via IKT av egen rörelsekompetens utifrån de i kursen behandlade rörelseformerna. (Bedöms utifrån U och G).
Seminarier utifrån valda texter och frågeställningar. (Bedöms utifrån U och G).
Forskningsmetodisk uppgift: Insamling, bearbetning och analys av intervjudata. (Bedöms utifrån U och G).
För att bli godkänd på moment I, krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på medieanalysen, samt väl godkänd på en av de praktiska examinationerna med tregradig betygsskala. För betyget väl godkänd läggs särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
MOMENT II: IDROTTSMEDICIN – TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
- Aktiv närvaro vid praktiska demonstrationer (Bedöms utifrån U, G)
- Skriva en träningsplanering (Bedöms utifrån U, G)
- Salstentamen (Bedöms utifrån U, G, VG)
För att bli godkänd på moment II krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på salstentamen med tregradig betygskala.
MOMENT III: HÄLSOFRÄMJANDE UNDERVISNING INOM IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp (Health Promotion Teaching in Physical Education)
KO Dans- Rytmik- Rörelse och hälsa: Individuell praktisk uppgift i att utforma, leda och utvärdera rörelseprogram till musik. (Bedöms utifrån U, G, VG).
Individuell skriftlig uppgift som behandlar värdering av olika rörelseaktiviteter samt ergonomi och spänningsreglering. (Bedöms utifrån U och G).
Individuell skriftlig uppgift som behandlar planering av kunskapsområde, med fokus på innehåll, arbetssätt och bedömning. (Bedöms utifrån U, G, VG).
Textseminarium. (Bedöms utifrån U och G).
Portfoliouppgift med reflektion kring det egna lärandet i relation till kursens innehåll. (Bedöms utifrån U och G).
För att bli godkänd på moment III krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska avsnitt är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på de individuella examinationsuppgifterna, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att omsätta uppgifternas innehåll i praktiska situationer samt dennes reflekterande förmåga.
För att bli godkänd på hel kurs krävs godkänd i samtliga tre moment. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs dessutom väl godkänt i moment 1, samt väl godkänd i ytterligare ett moment.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Lärarhögskolan. Blankett för tillgodoräknande: www.umu.se/blankett/SA
Anpassas delvis efter respektive skolform.
MOMENT I: KROPP, KUNSKAP OCH HÄLSA, 15 hp (Body, Knowledge and Health)
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Garrett Robyne
Negotiating a physical identity: girls bodies and physical education
Sport, Education and Society, 9(2), pp. 223-237. : 2004 :
http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cses/2004/00000009/00000002/art00005
Obligatorisk
Johansson Thomas
Makeovermani : om Dr Phil, plastikkirurgi och illusionen om det perfekta jaget
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-27-10798-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Friidrott för ungdom : 14-17 år
Klüft Ingalill, Nilsson Ingela, Widlund Håkan
Farsta : SISU idrottsböcker : b Svenska friidrottsförb. ; a Malmö : b SISU idrottsböcker [distributör] : 2003 : [6], 265, [2] s. :
ISBN: 91-88941-70-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Föreställningar om kroppen : kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Larsson Håkan, Fagrell Birgitta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 327 s. :
ISBN: 978-91-47-08443-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Metodik och teknik i matta och hopp
Svenska gymnastikförbundet , Stening-Furén Birgitta, Hedin Iaa, Gylldorff Lars
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Svenska gymnastikförbundet : 2007 : 82, [2] s. :
Obligatorisk
Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt
Wehlin Anita, Flygar Tobias
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2007 : 84 s. :
ISBN: 91-85433-21-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fatness, fitness, and the moral universe of sport and physical activity
Zanker Cathy, Gard Michael
Sociology of Sport Journal, 25(1), pp. 48-65. : 2008 :
Obligatorisk
Kompendier och annan litteratur kan tillkomma.
MOMENT II: IDROTTSMEDICIN - TILLÄMPAD ANATOMI OCH FYSIOLOGI, 7,5 hp (Sports Medicine - applied anatomy and physiology)
Förebygga, behandla, rehabilitera idrottsskador : en illustrerad guide
Bahr Roald, Mæhlum Sverre, Bolic Tommy
Stockholm : SISU idrottsböcker : 2004 : 416 s. :
ISBN: 91-88941-83-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anatomisk bildordbok
Feneis Heinz, Dauber Wolfgang
4., omarb. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : [8], 447 s. :
ISBN: 91-47-05077-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Physiology of sport and exercise
Wilmore Jack H., Costill David L., Kenney W. Larry.
4. ed. : Champaign, IL : Human Kinetics : cop. 2008 : xvii, 574 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0717/2007019594.html
ISBN: 978-0-7360-5583-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella styrdokument för respektive stadie (LGR11, GY11). Kompendier och annat material tillkommer.
MOMENT III: HÄLSOFRÄMJANDE UNDERVISNING INOM IDROTT OCH HÄLSA, 7,5 hp (Health Promotion Education in Physical Education)
Lek & teknik
Berg Bettina, Sjödin Carola
Farsta : Svenska simförb. : 1996 : 39, [1] s. :
ISBN: 91-971826-7-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bremberg Sven
Elevhälsa : teori och praktik
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 269 s. :
ISBN: 91-44-04253-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Lars-Magnus
Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age - a 38-year follow-up study
Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), pp. 319-343. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-78188762/content~content=a906428192~db=all
Obligatorisk
Jacobs Gregg D
Clinical applications of the relaxation response and Mind-Body interventions
The journal of alternative and complementary medicine, 7(1), pp. 93-101. : 2001 :
Obligatorisk
Idrottsdidaktiska utmaningar
Larsson Håkan, Meckbach Jane (red.)
Stockholm : Liber : 2007 : 304 s. :
ISBN: 91-47-08437-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: .
Lundvall, Suzanne & Meckbach, Jane (2007). Tid för dans.
Nilsson, Johnny (2007). Att bli sin egen intresserade tränare -träningslära i idrott och hälsa.
Redelius, Karin (2007). Betygsättning i idrott och hälsa - en didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser
Lek, idrott, hälsa : rörelse och idrott för barn
Nordlund Anders, Rolander Ingemar, Larsson Leif
2. uppl. : Stockholm : Liber : 1997- :
Obligatorisk
Wallace Edward V.
Managing stress: What consumers want to know from health educators
American journal of health studies, 22(1), pp. 56-58. : 2007 :
Obligatorisk
Quennerstedt Mikael
Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education
Sport, Education and Society, 13(3), pp. 267-283. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-88234687/content~content=a795228394~db=all~order=page
Obligatorisk
Kompendier och annat material tillkommer.