Engelskt namn: Physical Education and Health III
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2017-11-27
Kursplan för kurser med start mellan 2014-12-22 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2013-12-02 och 2014-12-21
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-12-01
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-01-20
Kurskod: 6ID303
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-08-29
Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-08-29
MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp
(Moment I: Sociala förklaringsmodeller till hälsa och hälsofrämjande, ges på engelska.)
Momentet syftar till att studenterna skall förvärva ett socialteoretiskt perspektiv och ett kritiskt förhållningssätt till hälsa och hälsofrämjande arbete med en särskild inriktning mot barn och unga. Kursen fokuserar på hur sociala teorier kan underlätta förståelsen för upplevelser av hälsa och ohälsa samt användas i planering och design av hälsofrämjande insatser. Begreppen hälsa och hälsofrämjande insatser, salutogenes, stress och emotioner samt hälsorelaterat beteende är några av de perspektiv som kommer att belysas. Kursen ger också ett socialteoretiskt perspektiv till hälsans ojämlika fördelning mellan individer och grupper. Teorier som anknyter till ojämlikhet i hälsa kopplat till socioekonomisk position och genus presenteras och diskuteras.
MODULE: II PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp
(Moment II: Idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv, ges på engelska.)
I detta moment belyses ämnet idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv. Skillnader och likheter mellan olika länders förutsättningar och didaktiska resonemang om idrottsämnet, dess innehåll, elever och idrotts lärare från styrdokument och forskningsartiklar studeras.
MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp
(Teaching and Learning in Physical Education and Health)
I momentet tas ett helhetsperspektiv på idrott och hälsa i gymnasieskolan där såväl innehåll, arbetssätt, elevens lärande och bedömning behandlas. Hur ämnets kunskapskrav kan nås genom ”vald idrott” diskuteras. Studenterna utarbetar en handlingsplan för hälsoundervisningen i ämnet idrott och hälsa på gymnasieskolan. De i tidigare moment behandlade perspektiven på hälsa sätts i relation till undervisning i ämnet idrott och hälsa. Begrepp och teorier kring etik, genus, heteronormativitet, etnicitet och socio-ekonomisk klass fördjupas och problematiseras med ett didaktiskt perspektiv. Gymnasieskolans styrdokument introduceras. Specialpedagogik och olika typer av funktionshinder studeras och didaktiska frågeställningar kring anpassad fysisk aktivitet betonas. I kursen tillämpas och fördjupas friluftslivets teori och praktik genom fjälltur i vintermiljö samt paddling och vandring i kustmiljö. Säkerhetsaspekter i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv behandlas. Studenten skall planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment samt utveckla sin egen rörelsekompetens. Kvantitativ forskning med användandet av enkät som vetenskaplig metod behandlas och grundläggande statistiska begrepp presenteras.
För godkänd kurs ska den studerande:
MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp
(Moment I: Sociala förklaringsmodeller till hälsa och hälsofrämjande, ges på engelska.)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MODULE II: PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp
(Moment II: Idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv, ges på engelska.)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp
(Teaching and Learning in Physical Education and Health)
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK1 samt genomgången kurs Idrott och hälsa I och II. För fristående kurs: Idrott och hälsa I och II, 60 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning varav 7,5 hp ges på engelska. Gruppövningar och seminarier kan utgöra obligatoriska inslag. Bearbetning och diskussion av kurslitteratur samt annat kursmaterial är en del av kursen. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort.
MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp
Aktivt deltagande vid litteraturseminarium. (Bedöms utifrån U och G)
Muntlig redovisning av gruppuppgifter. (Bedöms utifrån U och G)
Skriftlig hemtentamen. (Bedöms utifrån U, G och VG)
För att bli godkänd på moment I, krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på hemtentamen, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att reflektera över och applicera relevanta teoretiska begrepp på området hälsa och hälsofrämjande arbete. Frånvaro vid obligatoriskt kursmoment kräver individuell skriftlig inlämningsuppgift.
MODULE II: PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp
Momentet examineras som en skriftlig individuell inlämningsuppgift där svensk undervisning i ämnet idrott och hälsa jämförs med ett internationellt perspektiv, med exempel tagna från ett eller flera länder. (Bedöms utifrån U och G)
MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp
Individuell skriftlig uppgift i undervisningsplanering, specialiserat mot vald idrott, där kunskapsmål, problemanalys och genomförande ska beskrivas och motiveras didaktiskt och utifrån forskning och beprövad erfarenhet. (Bedöms utifrån U, G och VG)
Enkätstudie i grupp. Skriftlig rapport samt muntlig redovisning. (Bedöms utifrån U, G och VG)
Praktisk ledaruppgift: Studenten planerar, genomför och utvärderar ett rörelseinnehåll med en elevgrupp. Studentens specialpedagogiska kompetens examineras (Bedöms utifrån U, G och VG)
Aktivt deltagande vid textseminarier där vetenskapliga texter samt gästföreläsningar granskas och diskuteras. (Bedöms utifrån U och G)
Individuell skriftlig uppgift: Med utgångspunkt tagen i något kunskapskrav för Idrott och hälsa A och alla elevers lärande, problematiseras och planeras undervisningen under ett år. Omfattning, innehåll och arbetssätt ska motiveras utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Elever med funktionshinder ska ingå i elevgruppen och beskrivas utifrån funktionshinder och anpassning. (Bedöms utifrån U, G och VG)
För att bli godkänd på moment II och III, krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på de individuella uppgifterna, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att reflektera över och applicera relevanta teoretiska begrepp på kursinnehållet. Frånvaro vid obligatoriskt kursmoment kräver individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Handbook of social studies in health and medicine[Elektronisk resurs]c edited by Gary L. Albrecht, Ray Fitzpatrick, and Susan C. Scrimshaw.
Albrecht Gary L., Fitzpatrick Ray., Scrimshaw Susan.
London ;a Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2003. : xxvii, 545 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10218309z Online access for BTH
Obligatorisk
ABC of behavior change : a guide to successful disease prevention and health promotion
Kerr Jacqueline, Weitkunat Rolf, Moretti Manuel
Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone : 2005 : xvii, 345 s. :
ISBN: 0-443-07428-3 (hft.) : £19.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley Mel
Health inequality : an introduction to theories, concepts, and methods
Cambridge : Polity Press : 2004 : 208 s. :
Table of contents
ISBN: 0-7456-2780-3 (pb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Östlin Piroska
Gender inequalities in health : a Swedish perspective
Boston : Harvard Univ. Press : cop. 2001 : ix, 312 s. :
ISBN: 0-674-00528-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Annat material t.ex. i form av artiklar tillkommer.
Annerstedt Claes
Physical Education in Scandinavia with a Focus on Sweden: A Comparative Perspective
Physical Education & Sport Pedagogy, 13(4), pp. 303-318 : 2008 :
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ821015&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ821015
Obligatorisk
International comparison of physical education : concepts, problems, prospects
Pühse Uwe, Gerber Markus
Oxford : Meyer & Meyer sport : 2005 : 719 s. :
ISBN: 1-84126-161-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Physical Education in Scandinavia: An Overview and Some Educational Challenges
Redelius Karin, Larsson Håkan
Sport in Society, 13(4), pp. 691-703 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17430431003616464
Obligatorisk
Annat material tillkommer.
Idrottsundervisning : ämnet idrott och hälsas didaktik
Annerstedt Claes, Peitersen Birger, Rønholt Helle
Göteborg : Multicare : 2001 : 339 s. :
ISBN: 91-971398-8-2 ; 479:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Couch kids - myth or reality?
Biddle Stuart, Gorely Trish
The Psychologist, 18(5), pp. 276-279. : 2005 :
Obligatorisk
Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :
Obligatorisk
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson Charli
Dans i skolan - en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan
NCFF/Örebro universitet 2009, ISBN: 978-91-7668-686-7 : 2009 :
http://www.oru.se/ExternalWebsites/NCFF/L%c3%a4stips/NCFF%20publikationer/Dansrapporterna/Delrapport%209%20Danspedagogernas%20arbete%20framsida.pdf
Obligatorisk
Evans John
Physical Education and Health: a Polemic or "Let Them Eat Cake!"
European Physical Education Review, 9(1), pp. 87-101. : 2003 :
http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/9/1/87
Obligatorisk
Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 60 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
Obligatorisk
"Jag känner inte för att bli en ... kille": Om heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa
Larsson Håkan, Redelius Karin, Fagrell Birgitta
Utbildning & Demokrati, 16(2), pp. 113-138. : 2007 :
http://www.oru.se/PageFiles/15299/Larsson,%20Redelius,%20Fagrell.pdf
Obligatorisk
Norm compliance and self-reported health among Swedish adolescents
Nygren Karina, Janlert Urban, Nygren Lennart
Scandinavian Journal of Public Health, 39, pp. 44-50 : 2011 :
http://svemedplus.kib.ki.se/Default.aspx?queryparsed=(((((mesh_no:I01.240.425*)%20OR%20(mesh_no:N01.224.425*)%20OR%20(mesh_no:N06.850.505.400.425*)%20OR%20(h%C3%A4lsotillst%C3%A5nd))))%20AND%20tag_en:%22adolescent%22)%20AND%20mesh_en:%22health%20behavior%22&query=H%C3%A4lsotillst%C3%A5nd%20Limits:%20tag_en:%22adolescent%22%20AND%20mesh_en:%22health%20behavior%22&start=0&searchform=simple&prevDok_ID=119480&Dok_ID=118778&pos=3&rows=10&nextDok_ID=115982
Obligatorisk
Symbolic capital in physical education and health: to be, to do or to know? That is the gendered question
Redelius Karin, Fagrell Birgitta, Larsson Håkan
Sport, Education and Society, 14(2), pp. 245-260. : 2009 :
Obligatorisk
Se'n kommer en annan tid : en antologi om barns och ungdomars livsformer
Stridsman Kjell, Lundmark Lars-Erik, Berg Micke (red.)
Stockholm : Socialstyr. : b Liber/Allmänna förl. : 1987 : 252 s. :
ISBN: 91-38-08805-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tengland Per-Anders
The goals of health work: Quality of life, health and welfare
Medicine, Health Care and Philosophy, 9(2), pp. 155-167. : 2006 :
Obligatorisk
Tholin Jörgen
Att kunna klara sig i ökänd natur : en studie av betyg och betygskriterier - historiska betingelser och implementering av ett nytt system
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 211, [15] s. :
http://hdl.handle.net/2320/1532z Högskolan i Borås: Item 2320/1532
ISBN: 91-628-6928-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Quennerstedt Mikael
Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education
Sport, Education and Society, 13(3), pp. 267-283. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-88234687/content~content=a795228394~db=all~order=page
Obligatorisk
Wahlin Karl
Tillämpad statistik : en grundkurs
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2011 : 422 s. :
ISBN: 978-91-523-0718-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Being Fit and Looking Healthy: Young Womens and Mens Constructions of Health and Fitness
Wright Jan, OFlynn Gabrielle, Macdonald Doune
Sex Roles, 54(9-10), pp. 707-716. : 2006 :
Obligatorisk
Aktuella styrdokument för Idrott och hälsa gymnasieskolan. www.skolverket.se Kompendier och artiklar tillkommer