"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrott och hälsa III, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Physical Education and Health III

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2013-01-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6ID303

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-08-29

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2012-08-29

Innehåll

MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp
(Moment I: Sociala förklaringsmodeller till hälsa och hälsofrämjande, ges på engelska.)

Momentet syftar till att studenterna skall förvärva ett socialteoretiskt perspektiv och ett kritiskt förhållningssätt till hälsa och hälsofrämjande arbete med en särskild inriktning mot barn och unga. Kursen fokuserar på hur sociala teorier kan underlätta förståelsen för upplevelser av hälsa och ohälsa samt användas i planering och design av hälsofrämjande insatser. Begreppen hälsa och hälsofrämjande insatser, salutogenes, stress och emotioner samt hälsorelaterat beteende är några av de perspektiv som kommer att belysas. Kursen ger också ett socialteoretiskt perspektiv till hälsans ojämlika fördelning mellan individer och grupper. Teorier som anknyter till ojämlikhet i hälsa kopplat till socioekonomisk position och genus presenteras och diskuteras.

MODULE: II PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp
(Moment II: Idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv, ges på engelska.)

I detta moment belyses ämnet idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv. Skillnader och likheter mellan olika länders förutsättningar och didaktiska resonemang om idrottsämnet, dess innehåll, elever och idrotts lärare från styrdokument och forskningsartiklar studeras.

MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp
(Teaching and Learning in Physical Education and Health)

I momentet tas ett helhetsperspektiv på idrott och hälsa i gymnasieskolan där såväl innehåll, arbetssätt, elevens lärande och bedömning behandlas. Hur ämnets kunskapskrav kan nås genom ”vald idrott” diskuteras. Studenterna utarbetar en handlingsplan för hälsoundervisningen i ämnet idrott och hälsa på gymnasieskolan. De i tidigare moment behandlade perspektiven på hälsa sätts i relation till undervisning i ämnet idrott och hälsa. Begrepp och teorier kring etik, genus, heteronormativitet, etnicitet och socio-ekonomisk klass fördjupas och problematiseras med ett didaktiskt perspektiv. Gymnasieskolans styrdokument introduceras. Specialpedagogik och olika typer av funktionshinder studeras och didaktiska frågeställningar kring anpassad fysisk aktivitet betonas. I kursen tillämpas och fördjupas friluftslivets teori och praktik genom fjälltur i vintermiljö samt paddling och vandring i kustmiljö. Säkerhetsaspekter i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv behandlas. Studenten skall planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment samt utveckla sin egen rörelsekompetens. Kvantitativ forskning med användandet av enkät som vetenskaplig metod behandlas och grundläggande statistiska begrepp presenteras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande:

MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp
(Moment I: Sociala förklaringsmodeller till hälsa och hälsofrämjande, ges på engelska.)

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp inom  de presenterade teorierna
  • ha förståelse för de presenterade teorierna genom att självständig kunna diskutera dem i relation till undervisning i Idrott och hälsa samt i relation till vetenskapliga publikationer inom området

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att självständigt kunna tillämpa relevanta teorier inom det egna intresseområdet i relation till undervisning i Idrott och hälsa
  • presentera och redogöra för innehållet i vetenskapliga publikationer som behandlar sociala förklaringsmodeller för hälsa och hälsofrämjande arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga publikationer som behandlar sociala förklaringsmodeller för hälsa och hälsofrämjande arbete
  • kunna reflektera över hur egna och andras erfarenheter av hälsa och hälsofrämjande insatser kan förstås ur ett socialteoretiskt perspektiv

MODULE II: PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp
(Moment II: Idrott och hälsa ur ett internationellt perspektiv, ges på engelska.)

Kunskap och förståelse

  • redogöra för likheter och olikheter gällande synen på ämnet idrott och hälsa i ett internationellt didaktiskt perspektiv


Färdighet och förmåga

  • kunna kritiskt granska  ämnet idrott och hälsa ur svenskt såväl som internationellt perspektiv
  • kunna på engelska diskutera ämnet idrott och hälsa ur svenskt såväl som internationellt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • skriftligt på engelska  kunna reflektera över skillnader och likheter av  undervisningen av ämnet idrott och hälsa i Sverige och några andra länder

MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp
(Teaching and Learning in Physical Education and Health)

Kunskap och förståelse

  • förstå och beskriva olika hälsodiskurser och dess betydelse för undervisningen i idrott och hälsa
  • visa fördjupade kunskaper i idrottsdidaktik och förståelse för hur läraren utifrån kunskapsmålen kan utveckla alla elevers lärande med hänsyn tagen till kön, etnicitet, funktionshinder och socio-ekonomiska förutsättningar
  • visa kunskaper om hälsopromotion
  • visa kunskaper om olika teorier om genus
  • visa kunskap om och förståelse för skolans uppdrag och organisation gällande specialpedagogik
  • kunna förklara och visa förståelse för grundläggande statistiska begrepp och analysmetoder
  • visa fördjupade kunskaper i och om friluftsliv i olika miljöer och under olika årstider

Färdighet och förmåga

  • genom aktivt deltagande utveckla den egna rörelsekompetensen
  • genom aktivt deltagande få fördjupad förståelse för den egna såväl som andras rörelseförmåga och kunna dra didaktiska slutsatser utifrån detta
  • visa förmåga att utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv problematisera genus, hälsa, kropp och heteronormativitet i relation till undervisning i idrott och hälsa
  • självständigt kunna planera och genomföra en grundutbildning i hjärt-lungräddning
  • formulera en didaktisk undervisningsplan för hälsoundervisning med innehåll och arbetssätt utifrån aktuell forskning och skolans styrdokument
  • kunna tillämpa ett integrerat specialpedagogiskt synsätt på funktionshinder
  • visa kunskap om hur enkäter konstrueras och distribueras till relevant målgrupp samt kunna samla in och analysera datamaterial genom enkät som vetenskaplig metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att omsätta teoretiska och praktiska kunskaper till didaktiskt utformad undervisningsplanering och kunna motivera sina val
  • visa förmåga till kritisk läsning av vetenskapliga texter
  • att vara orienterad i aktuella statistiska informationsteknologiska analysverktyg
  • visa förmåga att inom området hälsopromotion göra bedömningar med hänsyn tagen till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa förmåga att självständigt söka, samla och kritiskt analysera relevant information utifrån en kvantitativ vetenskaplig problemställning samt diskutera resultatet i en egen genomförd  undersökning

Behörighetskrav

För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK1 samt genomgången kurs Idrott och hälsa I och II. För fristående kurs: Idrott och hälsa I och II, 60 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, laborationer, undervisningsövningar, demonstration av färdigheter samt handledning varav 7,5 hp ges på engelska. Gruppövningar och seminarier kan utgöra obligatoriska inslag. Bearbetning och diskussion av kurslitteratur samt annat kursmaterial är en del av kursen. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik vilket innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningsmoment med praktiska inslag är obligatoriska. Viss del av undervisningen bedrivs på annan ort.

Examination

MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp

Aktivt deltagande vid litteraturseminarium. (Bedöms utifrån U och G)
Muntlig redovisning av gruppuppgifter. (Bedöms utifrån U och G)
Skriftlig hemtentamen. (Bedöms utifrån U, G och VG)

För att bli godkänd på moment I, krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på hemtentamen, varvid särskild vikt läggs vid studentens förmåga att reflektera över och applicera relevanta teoretiska begrepp på området hälsa och hälsofrämjande arbete. Frånvaro vid obligatoriskt kursmoment kräver individuell skriftlig inlämningsuppgift.

MODULE II: PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp

Momentet examineras som en skriftlig individuell inlämningsuppgift där svensk undervisning i ämnet idrott och hälsa jämförs med ett internationellt perspektiv, med exempel tagna från ett eller flera länder. (Bedöms utifrån U och G)

MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp

Individuell skriftlig uppgift i undervisningsplanering, specialiserat mot vald idrott, där kunskapsmål, problemanalys och genomförande ska beskrivas och motiveras didaktiskt och utifrån forskning och beprövad erfarenhet. (Bedöms utifrån U, G och VG)
Enkätstudie i grupp. Skriftlig rapport samt muntlig redovisning. (Bedöms utifrån U, G och VG)
Praktisk ledaruppgift: Studenten planerar, genomför och utvärderar ett rörelseinnehåll med en elevgrupp. Studentens specialpedagogiska kompetens examineras (Bedöms utifrån U, G och VG)

Aktivt deltagande vid textseminarier där vetenskapliga texter samt gästföreläsningar granskas och diskuteras. (Bedöms utifrån U och G)
Individuell skriftlig uppgift: Med utgångspunkt tagen i något kunskapskrav för Idrott och hälsa A och alla elevers lärande, problematiseras och planeras undervisningen under ett år. Omfattning, innehåll och arbetssätt ska motiveras utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Elever med funktionshinder ska ingå i elevgruppen och beskrivas utifrån funktionshinder och anpassning. (Bedöms utifrån U, G och VG)
För att bli godkänd på moment II och III, krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på de individuella uppgifterna, varvid särskild vikt läggs vid  studentens förmåga att reflektera över och applicera relevanta teoretiska begrepp på kursinnehållet. Frånvaro vid obligatoriskt kursmoment kräver individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersattas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

MODULE I: SOCIAL PATHWAYS IN HEALTH AND HEALTH PROMOTION, 5 hp

Handbook of social studies in health and medicine[Elektronisk resurs]c edited by Gary L. Albrecht, Ray Fitzpatrick, and Susan C. Scrimshaw.
Albrecht Gary L., Fitzpatrick Ray., Scrimshaw Susan.
London ;a Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2003. : xxvii, 545 p. :
http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10218309z Online access for BTH
Obligatorisk

ABC of behavior change : a guide to successful disease prevention and health promotion
Kerr Jacqueline, Weitkunat Rolf, Moretti Manuel
Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone : 2005 : xvii, 345 s. :
ISBN: 0-443-07428-3 (hft.) : £19.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bartley Mel
Health inequality : an introduction to theories, concepts, and methods
Cambridge : Polity Press : 2004 : 208 s. :
Table of contents
ISBN: 0-7456-2780-3 (pb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Östlin Piroska
Gender inequalities in health : a Swedish perspective
Boston : Harvard Univ. Press : cop. 2001 : ix, 312 s. :
ISBN: 0-674-00528-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Annat material t.ex. i form av artiklar tillkommer.

MODULE II: PHYSICAL EDUCATION FROM AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE, 2,5 hp

Annerstedt Claes
Physical Education in Scandinavia with a Focus on Sweden: A Comparative Perspective
Physical Education & Sport Pedagogy, 13(4), pp. 303-318 : 2008 :
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ821015&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ821015
Obligatorisk

International comparison of physical education : concepts, problems, prospects
Pühse Uwe, Gerber Markus
Oxford : Meyer & Meyer sport : 2005 : 719 s. :
ISBN: 1-84126-161-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Physical Education in Scandinavia: An Overview and Some Educational Challenges
Redelius Karin, Larsson Håkan
Sport in Society, 13(4), pp. 691-703 : 2010 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17430431003616464
Obligatorisk

Annat material tillkommer.

MOMENT III: LÄRANDE I IDROTT OCH HÄLSA, 22,5 hp

Idrottsundervisning : ämnet idrott och hälsas didaktik
Annerstedt Claes, Peitersen Birger, Rønholt Helle
Göteborg : Multicare : 2001 : 339 s. :
ISBN: 91-971398-8-2 ; 479:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Couch kids - myth or reality?
Biddle Stuart, Gorely Trish
The Psychologist, 18(5), pp. 276-279. : 2005 :
Obligatorisk

Björnsson Mats
Kön och skolframgång : tolkningar och perspektiv
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 80 s. :
Obligatorisk

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ejlertsson G.
Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
Lund : Studentlitteratur : 2005 :
ISBN: 91-44-03164-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Charli
Dans i skolan - en kartläggning av dansverksamheten i den svenska skolan
NCFF/Örebro universitet 2009, ISBN: 978-91-7668-686-7 : 2009 :
http://www.oru.se/ExternalWebsites/NCFF/L%c3%a4stips/NCFF%20publikationer/Dansrapporterna/Delrapport%209%20Danspedagogernas%20arbete%20framsida.pdf
Obligatorisk

Evans John
Physical Education and Health: a Polemic or "Let Them Eat Cake!"
European Physical Education Review, 9(1), pp. 87-101. : 2003 :
http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/9/1/87
Obligatorisk

Idrott och hälsa : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2007 : 60 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
Obligatorisk

"Jag känner inte för att bli en ... kille": Om heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa
Larsson Håkan, Redelius Karin, Fagrell Birgitta
Utbildning & Demokrati, 16(2), pp. 113-138. : 2007 :
http://www.oru.se/PageFiles/15299/Larsson,%20Redelius,%20Fagrell.pdf
Obligatorisk

Norm compliance and self-reported health among Swedish adolescents
Nygren Karina, Janlert Urban, Nygren Lennart
Scandinavian Journal of Public Health, 39, pp. 44-50 : 2011 :
http://svemedplus.kib.ki.se/Default.aspx?queryparsed=(((((mesh_no:I01.240.425*)%20OR%20(mesh_no:N01.224.425*)%20OR%20(mesh_no:N06.850.505.400.425*)%20OR%20(h%C3%A4lsotillst%C3%A5nd))))%20AND%20tag_en:%22adolescent%22)%20AND%20mesh_en:%22health%20behavior%22&query=H%C3%A4lsotillst%C3%A5nd%20Limits:%20tag_en:%22adolescent%22%20AND%20mesh_en:%22health%20behavior%22&start=0&searchform=simple&prevDok_ID=119480&Dok_ID=118778&pos=3&rows=10&nextDok_ID=115982
Obligatorisk

Symbolic capital in physical education and health: to be, to do or to know? That is the gendered question
Redelius Karin, Fagrell Birgitta, Larsson Håkan
Sport, Education and Society, 14(2), pp. 245-260. : 2009 :
Obligatorisk

Se'n kommer en annan tid : en antologi om barns och ungdomars livsformer
Stridsman Kjell, Lundmark Lars-Erik, Berg Micke (red.)
Stockholm : Socialstyr. : b Liber/Allmänna förl. : 1987 : 252 s. :
ISBN: 91-38-08805-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tengland Per-Anders
The goals of health work: Quality of life, health and welfare
Medicine, Health Care and Philosophy, 9(2), pp. 155-167. : 2006 :
Obligatorisk

Tholin Jörgen
Att kunna klara sig i ökänd natur : en studie av betyg och betygskriterier - historiska betingelser och implementering av ett nytt system
Borås : Högskolan i Borås : 2006 : 211, [15] s. :
http://hdl.handle.net/2320/1532z Högskolan i Borås: Item 2320/1532
ISBN: 91-628-6928-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Quennerstedt Mikael
Exploring the relation between physical activity and health - a salutogenic approach to physical education
Sport, Education and Society, 13(3), pp. 267-283. : 2008 :
http://www.informaworld.com/smpp/260960349-88234687/content~content=a795228394~db=all~order=page
Obligatorisk

Wahlin Karl
Tillämpad statistik : en grundkurs
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2011 : 422 s. :
ISBN: 978-91-523-0718-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Being Fit and Looking Healthy: Young Women’s and Men’s Constructions of Health and Fitness
Wright Jan, O’Flynn Gabrielle, Macdonald Doune
Sex Roles, 54(9-10), pp. 707-716. : 2006 :
Obligatorisk

Aktuella styrdokument för Idrott och hälsa gymnasieskolan. www.skolverket.se Kompendier och artiklar tillkommer