"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande, Idrott och hälsa, 14 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Assessment for Learning

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6ID305

Högskolepoäng: 14

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-23

Innehåll

Den övergripande målsättningen med denna kurs är att den studerade ska utveckla sin förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling samt förmåga att kommunicera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare.

Kursen handlar om bedömningar som underlag för beslut och åtgärder i lärarens yrkespraktik. En viktig aspekt av bedömning är dess önskade och oönskade konsekvenser för till exempel den enskilde elevens motivation och lärande. Kursen är indelad i två moment som har för avsikt att ge en central och grundläggande kunskap om bedömningar i skolan samt en tillämpad och ämnesanknuten kunskap inom området bedömning för lärande. En övergripande kompetensuppföljning genomförs genom metareflektion i de studerandes individuella utvecklingsplaner (IUP) och portfolio. Reflektion görs med utgångspunkt i de formulerade förkunskaperna och lärandemålen i VFU 2 samt portfolions hela innehåll.

MOMENT 1: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE UR ETT TEORETISKT PERSPEKTIV, 10 hp

Som en central utgångspunkt för en god bedömnings- och utvärderingskultur kommer studenten att bekanta sig med definitioner av bedömning och andra centrala begrepp. Begreppens utveckling och relationer kommer att behandlas, liksom bedömningsprocessens olika delar. Momentet kommer även att behandla generella modeller för bedömning som exempelvis summativa och formativa, norm- och kriterierelaterade bedömningar samt relationen mellan utbildningsmål, undervisning och bedömning.
Vidare behandlas fördelar och nackdelar med olika bedömningssituationer och modeller för bedömning, med fokus på hur olika bedömningssituationer kan utformas för olika syften. Allmänna principer för utformning av prov behandlas också, och detta följs upp i Moment 2 med en ämnesspecifik del.
Momentet har också ett fokus på definitioner och tillämpning av kvalitetskriterier för pedagogiska bedömningar, med sikte på att säkerställa tillförlitliga, relevanta, rättssäkra och etiskt försvarbara bedömningspraktiker.
Kursmomentet behandlar olika typer av omdömen som resultat av bedömningar, och hur bedömningens syfte och användning kan motivera olika typer av omdömen. Särskilt kommer de formativa och betygssättande användningarna att behandlas. Den formativa användningen, ges en generell bas i moment 1 och följs upp med ämnesspecifika aspekter i moment 2. Individuella utvecklingsplaner, IUP, och portfolio, som metoder för formativ bedömning, behandlar såväl återkoppling (feedback) i relationen mellan lärare-elev såväl som relationen lärare-förälder. Den formativa och stödjande användningen kommer tillsammans med makt- och kontrollförhållanden att beaktas. När det gäller betyg behandlas såväl betygens roll och funktion i allmänhet som hur det svenska betygssystemet är utformat. Även här görs en ämnesspecifik anknytning i moment 2.

MOMENT II: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE INOM IDROTT OCH HÄLSA, 4 hp

Momentet syftar till att utveckla studentens generella kunskaper om bedömning för lärande till specifika kunskaper och färdigheter av bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa. De studerande formulerar, diskuterar och kommunicerar anvisningar och kriterier för bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa. De ämnesspecifika inslagen uppmärksammas särskilt.

FORTSATT KOMPETENSUPPFÖLJNING MED METAANALYS

En uppföljning av det övergripande reflektionsarbetet som initieras i kursen VFU II där de studerande i sin IUP, med utgångspunkt i de tidigare formulerade målen i UK I, genomfört en nulägesanalys och därefter utifrån kursmålen i VFU II respektive UK II formulerat konkretiserade mål för sitt eget lärande. Under arbetet med kurserna inom UK II samlar de studerande dokumentation, arbetsuppgifter, examinationer i sina respektive portfolios. I UK II:s slutskede genomför de studerande, i sin IUP, en metareflektion av sitt eget lärande utifrån hela portfolions innehåll, sina formulerade förkunskaper i IUP, kursmål samt lärande- och bedömningsteorier.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande ha:

MOMENT 1: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE UR ETT TEORETISKT PERSPEKTIV, 10 hp

Kunskap och förståelse
- om centrala begrepp och deras användning för bedömning, utvärdering och kvalitetssäkring.
- om relationen mellan utbildningsmål, undervisning och bedömning
- om hur internationella studier av elevers prestationer kan tolkas och användas
- om grundläggande principer för konstruktion, analys, tolkning, tillämpning och kommunicerande av olika typer av bedömningar
- om systematisk utvärdering, kompetensuppföljning och kvalitetssäkring

Färdighet och förmåga avseende
- tillämpning av centrala kvalitetskriterier för en tillförlitlig och relevant bedömningspraktik
- dokumentation, analys och kommunikation av lärandesituationer och/eller lärandeprocesser med stöd av interaktiva medier

Värderingsförmåga och förhållningssätt kopplat till
- en rättssäker och etisk försvarbar bedömningspraktik

MOMENT 2: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE INOM IDROTT OCH HÄLSA, 4 hp

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
- om relationen mellan utbildningsmål, undervisning och bedömning i ämnet idrott och hälsa
- om grundläggande principer för konstruktion, analys, tolkning, tillämpning och kommunicerande av olika typer av bedömningar ämnet idrott och hälsa
- om systematisk utvärdering och kvalitetssäkring i ämnet idrott och hälsa

Färdighet och förmåga avseende
- tillämpning av ämnesspecifika kvalitetskriterier för en tillförlitlig och relevant bedömningspraktik

Värderingsförmåga och förhållningssätt kopplat till
- en rättssäker och etisk försvarbar bedömningspraktik

Behörighetskrav

För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och hälsa I, II samt genomgången Kunskap, undervisning och lärande II. För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och hälsa I, II och III samt genomgången Kunskap, undervisning och lärande II.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Delar av kursen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsinslag kan vara obligatoriska och examinerande.

Examination

Studenten examineras, med stöd av digital portfolio, skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
De grundläggande principerna för konstruktion, analys, tolkning, tillämpning av ämnet idrott och hälsas bedömningskriterier examineras skriftligt och bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Förmågan att kommunicera examineras i form av ett rollspel som bedöms som underkänt eller godkänt. De ämnesspecifika delarna baseras på uppgifter och erfarenheter från VFU II.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kurser ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för kursen eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos kursansvarig institutions prefekt få byta examinator.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

MOMENT 1: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE UR ETT TEORETISKT PERSPEKTIV, 10 hp

Classroom assessment : concepts and applications
Airasian Peter W, Russell Michael
6. ed. : Boston : McGraw-Hill Higher Education : 2008 : 412 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0713/2007010777.html
ISBN: 978-0-07-340376-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Black P. J.
Assessment for learning : putting it into practice
Maidenhead : Open University Press : 2003. : vi, 135 p. :
Obligatorisk

Hattie John.
Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement
Abingdon, Oxon, UK : Routledge : 2009. : 1 PDF-fil (ix, 378 p. :
ISBN: 6611901280 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The power of feedback
Hattie John, Timperley Helen
Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :
Obligatorisk

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Validating measures of performance
Kane Michael, Crooks Terence, Cohen Allan
Educational Measurement: Issues and Practice, 18(2), pp. 5-17. : 1999 :
Obligatorisk

Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
Folke-Fichtelius Maria, Lundahl Christian
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 318 s. :
ISBN: 978-91-44-05681-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Newton Paul E.
Clarifying the purposes of educational assessment
Assessment in Education, 14(2), pp. 149-170. : 2007 :
Obligatorisk

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
Obligatorisk

Internationella studier under 40 år : svenska resultat och erfarenheter
Stockholm : Skolverket : [2004] : 31 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1309
ISBN: 91-85009-52-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1309

Handbook of formative assessment
Andrade Heidi L., Cizek Gregory J.
New York : Routledge : 2010 : xii, 377 s. :
ISBN: 978-0-415-99319-7 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Wiliam, Dylan (2010). An integrated summary of the research literature and implications for a new theory of formative assessment, pp. 18-40.

MOMENT 2: BEDÖMNING FÖR LÄRANDE INOM IDROTT OCH HÄLSA, 4 hp

Annerstedt Claes
Det tränade ögat - om att ge feedback i idrott
idrottsforum.org : 2007 :
http://www.idrottsforum.org/articles/annerstedt/annerstedt070502.html
Obligatorisk

Annerstedt Claes
Betygssättning i idrott och hälsa - stora brister vad gäller likvärdighet och rättvisa
SVEBI:s årsbok 2009, pp. 1-23. : 2009 :
Obligatorisk

Hay Peter
Assessment for learning in physical education
in Kirk David, Doune Macdonald & Mary O’Sullivan (red.), The handbook of physical education, London: Sage, pp. 312-326 : 2006 :
Obligatorisk

Redelius Karin
Defining, acquiring and transacting cultural capital through assessment in physical education
European Physical Education Review, 15(3), pp. 275-294. : 2009 :
Obligatorisk

Redelius Karin
Genus och skolframgång i idrott och hälsa
Svensk Idrottsforskning, nr. 1, årg. 18, s. 42-44 : 2009 :
Obligatorisk

Redelius Karin
MVG i idrott och hälsa - vad krävs då?
Svensk idrottsforskning, 4, pp 23-26. : 2008 :
Obligatorisk

Styrdokument och kommentarmaterial om bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa, från www.skolverket.se tillkommer.