Studenten genomför under handledning undervisning av valda moment inom ämnet idrott och hälsa. En lektion videofilmas och diskuteras med handledarna. Studenten får feedback på undervisningen och kan tillsammans med handledaren identifiera områden för sin professionella utveckling. Elevers olika sätt att lära uppmärksammas. Studenten skaffar sig inblick i lärarens samtliga arbetsuppgifter. Kursen behandlar skolans uppdrag och arbetssätt med betoning på undervisning i idrott och hälsa och genomför auskultationer i övriga ämnen.
I kursen behandlas idrottsämnets syfte och mål i enlighet med kursplan och hur detta kommer till uttryck i undervisningen i ämnet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse - visa på relevanta ämnes- och didaktiska kunskaper för att kunna planera och motivera om innehåll och uppläggning av undervisning för olika elever - visa kunskap om riskmoment i undervisningen och hur dessa kan förebyggas -visa kunskap om och förståelse för ämnenas styrdokument
Färdighet och förmåga - tillsammans med handledaren planera och genomföra undervisning - visa förmåga att välja innehåll utifrån varje elevs behov och ämnesplanens mål -visa förmåga att omsätta styrdokumenten och dess mål till didaktiskt planerad undervisning
Värderingsförmåga och förhållningssätt - utifrån styrdokument och didaktiska utgångspunkter kunna diskutera sina undervisningsinsatser utifrån innehåll, lärarroll, elevroll och ämneskunskaper - att analysera och värdera sin egen undervisning utifrån dess styrkor och svagheter
Behörighetskrav
För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II samt Kunskap, undervisning och lärande II.
För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II och III samt Kunskap, undervisning och lärande II.
Undervisningens upplägg
Studenten följer anvisad i handledare i dennes arbetsuppgifter, planerar och genomför och utvärderar undervisning i samråd med handledare och auskulterar i övriga ämnen. VFU-uppgifter ska genomföras. Studentens utveckling under VFU:n dokumenteras i bedömningsunderlaget som bildar utgångspunkt för ett samtal om studentens utveckling där student, handledare och universitetslärare är närvarande.
Examination
Examination genomförs kontinuerligt utifrån kursens förväntade studieresultat och bedömningsunderlag. Handledarens bedömning av studenten utifrån bedömningsunderlaget, universitetslärarens observationer och genomförandet av anvisade VFU-uppgifter bildar grund för bedömningen.
För väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att didaktiskt motivera och genomföra undervisningen för att möta varje elevs behov. Välgrundade resonemang och kritisk analys är viktiga. En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
TILLGODORÄKNANDE
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 3
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke 4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s : Obligatorisk
Metoder : undervisning och framträdande Långström Sture, Viklund Ulf 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 194 s. : ISBN: 978-91-44-05595-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, styrdokument och kommentarmaterial från
www.skolverket.se
tillkommer.