Kursen behandlar skolans uppdrag och arbetssätt med betoning på undervisning i idrott och hälsa och genomförande av auskultationer i övriga ämnen. I kursen behandlas idrottsämnets syfte och mål i enlighet med ämnets kursplan och hur detta kommer till uttryck i undervisningspraktiken. Elevers olika sätt att lära uppmärksammas särskilt.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse - visa kunskap om och förståelse för skolans styrdokument - visa på relevanta didaktiska kunskaper i idrott och hälsa - visa kunskap om riskmoment i undervisningen och hur dessa kan förebyggas
Färdighet och förmåga - planera och genomföra undervisning tillsammans med den lokala lärarutbildaren - visa förmåga att välja innehåll utifrån varje elevs behov och kursplanens mål - visa förmåga att omsätta styrdokumenten och dess mål i undervisningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt - analysera och reflektera över egen genomförd undervisning i relation till uppsatta mål och grundläggande läroplansteoretiska och didaktiska teorier
Behörighetskrav
För ämneslärare 7-9: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II samt Kunskap, undervisning och lärande II. För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Idrott och Hälsa I, II och III samt Kunskap, undervisning och lärande II.
Undervisningens upplägg
I den skolförlagda delen, som utgör huvudelen av kursen, följer studenten den lokale lärarutbildaren och skaffar sig även en inblick i dennes mångfacetterade arbetsuppgifter. Studenten planerar, genomför och utvärderar, med handledning, undervisning av valda moment i ämnet i samråd med lokale lärarutbildaren och auskulterar i övriga ämnen. Studenten får feedback på undervisningen och tillsammans med den lokale lärarutbildaren identifieras olika individuella utvecklingsområden hos studenten för den framtida lärarprofessionen. Aktuella VFU-uppgifter ska genomföras. Studentens utveckling under VFU:n dokumenteras i bedömningsunderlaget och bildar utgångspunkt för samtal om studentens utveckling där studenten, den lokala lärarutbildaren och universitetsläraren är närvarande.
Examination
Examination genomförs kontinuerligt utifrån kursens förväntade studieresultat och bedömningsunderlag. Den lokale lärarutbildarens bedömning av studenten utifrån bedömningsunderlaget, universitetslärarens observationer och genomförandet av anvisade VFU-uppgifter bildar grund för bedömningen.
För väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att didaktiskt motivera och genomföra undervisningen för att möta olika elevers behov i relation till gruppens behov. Välgrundade resonemang och kritisk analys är viktiga.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 31
Annerstedt Claes Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa Göteborg : Multicare : 2007 : 207 s. : ISBN: 91-974590-2-X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke 4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s : Obligatorisk
Metoder : undervisning och framträdande Långström Sture, Viklund Ulf 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 194 s. : ISBN: 978-91-44-05595-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, styrdokument och kommentarmaterial för aktuell skolform från www.skolverket.se.