Engelskt namn: Pedagogical Dokumentation with the the Support of ICT, II
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 6IT007
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-19
Innehåll
Kursen består av två moment.
Moment 1. Pedagogisk dokumentation, 7,5 hp - Pedagogical documentation
Momentet fokuserar individuella utvecklingsplaner utifrån kvalitet och bedömning. Vidare behand-las portfolioidéer i vår omvärld med särskild tonvikt på Europeisk språkportfolio. Momentet inklu-derar fortlöpande dokumentation med text, bild och ljud. Olika examinationsformer och dess styrande inverkan på kvalitet och resultat behandlas.
Moment 2. Rörlig bild, 7,5 hp - Motion pictures
I momentet behandlas hur man kan arbeta med film i skolan, hur arbetet uttrycks i den lokala kurs-planen samt relevanta betygskriterier för detta område. Arbete med det vidgade text- och språkbe-greppet ingår vilket innefattar film som ett språk för alla, även de lässvaga. I momentet ingår prak-tiska övningar i kamerateknik med fokus på videofilmning, digital animation och digital redigering. Vidare belyses det dokumentära filmberättandet. Momentet inkluderar också fortlöpande dokumen-tation med rörlig bild.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
Moment 1. Pedagisk dokumentation
- redogöra för hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation med avseende på kvalitet och bedömning
- använda ett flertal strategier för en mer allsidig och likvärdig dokumentation
Moment 2. Rörlig bild
- hantera och didaktiskt använda det vidgade text- och språkbegreppet samt de rörliga bilder-nas metodik i skolan
- tillämpa digitalt filmberättande
- redogöra för hur rörlig bild kan skrivas in i skolans lokala styrdokument samt hur betygssy-stemet kan användas för detta
Behörighetskrav
Univ: Pedagogisk dokumentation med IT-stöd, I eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, labora-tioner samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används ett Internetbaserat konferens-system och webben för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
All undervisning sker i Windowsmiljö. Tillgång till Internetuppkoppling krävs.
Följande programvaror behövs:
- Program för redigering av video, ex:
MS Moviemaker, Pinnacle studio DV, iMovie, Premiere Pro eller Final Cut pro
- Program för text och presentation, ex: Officepaketet
- Program för bildbearbetning, ex: Adobe Photoshop Elements
- Program för ljudbearbetning, ex: Audacity
- Kommunikationsprogramvara, FirstClass
- Mottagare av strömmande media, Windows Media Player, RealOnePlayer
Hårdvara
Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator utrustad med cd-brännare, Internetanslutning samt firewire-anslutning för digitalvideokamera. Digitalkamera med lämplig anslutning för överföring till dator.
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget Väl godkänd skall studenten, förutom uppfyllda kriterier för godkänd, i enlighet med kurslitteraturens definitioner självständigt kunna använda begrepp, termer och modeller som pre-senteras i kurslitteraturen. Vidare skall studenten självständigt utifrån erfarenheter från praktiskt arbete samt kurslitteratur kunna belysa olika perspektiv med ett reflekterande och analytiskt förhåll-ningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med film och använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att exa-mineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Kunskapers värde : validering i teori och praktik Andersson Per, Fejes Andreas Lund : Studentlitteratur : 2005 : 204 s. : ISBN: 91-44-03829-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Min skola och samhällsuppdraget : praktik, reflektion, utveckling Andersson Stefan, Carlström Inge 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : [2], 185 s. : ISBN: 91-47-05272-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg : ISBN: 91-44-03700-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
European language Portfolio - principles and guidlines. Counsil of Europe, Strasbourg. 2004
http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Guidelines_EN.pdf
Myndigheten för Skolutveckling (2004) Handledning Europeisk språkportfolio 6-16 år.
http://www.skolutveckling.se/digitalAssets/98869_portfolio_handledning.pdf
Två portfolios plus lärarhandledning,
http://www.skolutveckling.se/kunskap_bedomning/sprak_las_skriv/
Aktuellt material från Skolverket angående obligatoriska, individuella utvecklingsplaner från 1/1-06
IML:s Stödsidor: www.iml.umu.se/stod
Filmskolan: www.voodofilm.com
www.filmpedagogik.nu
http://www.multimedia.skolutveckling.se/
Elektroniskt publicerat material enligt lärarens anvisningar.
Litteraturlistan revideras efter varje termin. Aktuell kurslitteraturlista finns på kursens webbplats