Engelskt namn: Home Economics 3
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2012-12-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2012-12-31
Kursplan för kurser med start innan 2012-12-30
Kurskod: 6KN002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Kostvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-05-21
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper inom ämnet hem- och konsumentkunskap; bland annat om näringsämnenas omsättning i kroppen och hur konsumenternas val och handlingar påverkar boende och miljö. Kursen tar dessutom upp livsmedlens kemiska sammansättning och vad som händer vid tillagning och lagring. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning inom gymnasieskola och/eller särskola vilket ger studenten behörighet att undervisa i gymnasieskola/särskola. Kursen består av följande moment: 1. Boende och miljö (Household and enviroment),7,5 hp 2. Kökets kemi (Kitchen chemistry), 7,5 hp 3. Näringsfysiologi (Nutritional physiology), 7,5 hp 4. Hem- och konsumentkunskap i olika verksamheter (Home economics in different types of education), 7,5 hp Moment 1. Boende och miljö, 7,5 hp I momentet studeras olika boendeformer samt bostadens funktion, material, inredning och utrustning. Plangranskning och samspelet mellan planlösningar och ett bra fungerande boende diskuteras. Utifrån kunskaper om hushållets energi- och kemikalieanvändning studeras de effekter dessa har på naturen. Miljömärkning av hushållsprodukter studeras ur ett användarperspektiv. Exempel på frågor som kommer att diskuteras under momentet är; vilka konsekvenser får det på miljön när jag överdoserar tvättmedel; vilka konsekvenser får olika energikällor för människa och miljö; skapar sopsortering och återvinning en bättre miljö; hur kan jag genom mina konsumtionsval bidra till en hållbar utveckling? Moment 2. Kökets kemi, 7,5 hp Momentet behandlar den kemi som krävs för att förstå livsmedels uppbyggnad och funktion samt vad som händer vid tillagning och lagring. Genom experimentell matlagning fördjupar den studerande sina kunskaper och färdigheter i matlagningsprocessen. Exempel på frågor som kommer att tas upp är; varför skär sig majonnäsen; varför stelnar äggvitan när du steker den; vad är akrylamid och när bildas det vid matlagning? Moment 3. Näringsfysiologi, 7,5 hp Momentet behandlar grundläggande kunskaper om kroppens uppbyggnad och funktion med tyngdpunkt på näringsfysiologi. Exempel på frågor som kommer att diskuteras; varför ska du äta direkt efter ett träningspass; varför smakar maten så lite vid förkylning; varför måste vi äta livsmedel med mineraler och vitaminer; varför vattnas det i munnen när du tänker på mat? Moment 4. Hem- och konsumentkunskap i olika verksamheter, 7,5 hp I momentet studeras hur ämnet hem- och konsumentkunskap kan bedrivas i olika verksamheter såsom gymnasieskola, särskola och kommunal vuxenutbildning. Efter en kort tillbakablick på ämnets historiska utveckling diskuteras och studeras aktuella kursplaner. Faktorer som påverkar lärarens didaktiska val problematiseras och diskuteras. I momentet ingår verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskola och/eller särskola.
Moment 1. Boende och miljö Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Redogöra för olika boendeformer och vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument. Applicera de kvalitetskriterier som finns utformade vid bedömning av en bostad samt ha kännedom om material som förekommer i hemmets inredning och utrustning. Förstå grunderna för atomens byggnad, periodiska systemet, kemiska bindningar och reaktionsformler. Beskriva olika kemiska ämnens kretslopp i naturen samt deras inverkan på olika ekosystem. Förstå energiprincipen och effekten av olika energisparande åtgärder samt argumentera för konsekvenserna på miljön vid kompostering, sopsortering och återvinning. Redogöra för miljömärkning av olika hushållsprodukter. Moment 2. Kökets kemi Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Förstå grunderna för uppbyggnaden av kolhydrater, fett och proteiner. Förklara vad som händer kemiskt vid redningar och emulsioner. Förklara vilken betydelse olika beredningsmetoder som kokning, stekning, fermentering och konservering har på den kemiska uppbyggnaden av olika livsmedel. Förklara hur olika hävningsmedel fungerar kemiskt vid bakning samt vilka reaktioner som kan uppstå i livsmedel vid höga temperaturer i form av brunfärgning och Maillardreaktioner. Förstå skillnaden mellan olika fetter och hur dessa påverkas i kontakt med syre i olika härskningsprocesser samt tillämpa detta i valet av fett vid olika tillagningsmetoder. Hantera och värdera livsmedel utifrån teknologiska, näringsmässiga, kemiska och sensoriska aspekter. Moment 3. Näringsfysiologi Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Förstå cellens och grundvävnaders byggnad och funktion. Förklara grunderna för den nervösa och hormonella regleringen i kroppen och hur detta reglerar ämnesomsättningen. Förstå matspjälkningskanalens anatomi och uppbyggnad samt spjälkningen och absorptionen av energigivande näringsämnen. Beskriva cirkulationens, andningsorganens och njurens uppbyggnad och funktion samt hur vatten, salt och pH regleras i kroppen. Förstå grunderna för kolhydraters, fetters och proteiners metabolism i cellen samt förstå betydelsen av vitaminer och mineraler för dessa processer. Tolka kostbudskap och värdera behovet av kostillskott utifrån individens energibalans och Nordiska näringsrekommendationer, samt förstå betydelsen av kostens sammansättning och vätskebalansen i kroppen före, under och efter träning. Moment 4. Hem- och konsumentkunskap i olika verksamheter Efter genomgånget moment ska den studerande kunna: Planera, genomföra och utvärdera undervisning inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Förstå hur olika faktorer kan påverka det didaktiska valet i undervisningssituationer.
Univ: Godkänt betyg från Hem- och konsumentkunskap 1 och 2 eller motsvarande.
Moment 1. Boende och miljö Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, studiebesök, obligatoriska seminarier och laborationer, samt ett enskilt projektarbete. Moment 2. Kökets kemi och Moment 3. Näringsfysiologi Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och laborationer. Moment 4. Hem- och konsumentkunskap i olika verksamheter Fyra av momentets fem poäng består av verksamhetsförlagd utbildning inom gymnasieskola, särskola och/eller andra skolformer där undervisning inom ämnesområdet bedrivs. Föreläsningar, seminarier och rapportskrivning är andra förekommande inslag. Kursen ges på distans med sammankomster i Umeå. Tillgång till Internet krävs.
Moment 1. Boende och miljö Examinationen sker genom tentamen samt genom redovisning av en skriftlig rapport. Seminarier och laborationer kräver aktivt deltagande för godkänt betyg. Vid seminarier och laborationer sätts något av betygen U eller G. Moment 2. Kökets kemi och Moment 3. Näringsfysiologi Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt seminarier och laborationer. Seminarier och laborationer kräver aktivt deltagande för godkänt betyg, och här sätts endast något av betygen U eller G. Skriftlig tentamen examinerar momentets samtliga delar. Moment 4. Hem- och konsumentkunskap i olika verksamheter Examination sker genom rapportskrivning, seminarier och samtal med student och lokal lärarutbildare. Helkurs För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. För betyget VG krävs att minst 22,5 hp av hela kursen har betyget VG. Regler runt prov och bedömning, se universitetets regelsamling. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.
Bergh Kurt
Kemikompendium
Inst för kostvetenskap : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Köps via institutionen
Holm Fredrik
Miljöboken
FreeBook :
Obligatorisk
Läsanvisning: Seanste upplagan (123 sid).
Erhålls av Institutionen för kostvetenskap
Klintman Mikael
Maten märks : förutsättningar för konsumentmakt
Lund : Department of sociology : 2008 : 134 s. :
ISBN: 91-7267-266-8z 91-7267-250-1 (omslag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artikelkompendium/stenciler
Inst för kostvetenskap :
Obligatorisk
Läsanvisning: Köps via institutionen
Mat & klimat
Björklund Johanna, Holmgren Pär, Johansson Susanne
Stockholm : Medström : 2008 : 216 s. :
ISBN: 978-91-7329-018-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Livsmedelskemi : kompendium för YTH
Granfeldt Yvonne, Siljeström Monica
[ Ny utg.] : Lund : 1998 : 115 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Köpes via institutionen
Jonsson Lenad 1947-
Livsmedelsvetenskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 395 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32124-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04346-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Furugren Bo
Livsmedelskemi
Inst för kostvetenskap :
Läsanvisning: Köps via institutionen
Kemin i maten
Sandberg Ulla, Wahlström Ebba
Stockholm : KRC : 2001 : 96 s. :
Läsanvisning: http:www.krc.su.se/page.php?pid=110
Bergh Kurt
Metabolismkompendium
Inst för kostvetenskap :
Obligatorisk
Läsanvisning: Köps via institutionen
Fysiologi : med relevant anatomi
Henriksson Olle, Rasmusson Margareta, Lyons Lena
2., [uppdaterade och utvidgade] uppl. /b [illustrationer: Olle Henriksson i samarbete med Lena Lyons] : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 296 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7540-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-00835-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Blom Anna
Under rådande förhållanden : att undervisa särskoleelever - nio lärare berättar Delrapport 2 i projektet "Det särskilda med särskolan
Stockholm : FoU-enheten, Socialtjänstförvaltningen : [2003] : 104 s. :
http://www.stockholm.se/Global/Om%20Stockholms%20stad/FoU%20Rapporter/2003/2003-3.pdf
Obligatorisk
Hjälmeskog Karin
Lärarprofession i förändring : från "skolkök" till hem- och konsumentkunskap
Uppsala : Fören. för svensk undervisningshistoria : 2006 : 236 s. :
ISBN: 91-85130-77-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument för aktuella kurser inom gymnasial utbildning
Skolverket/Utbildningsdepartementet :
Obligatorisk
Styrdokument för Grundsärskola och Träningsskola
Skolverket/Utbildningsdepartementet :
Obligatorisk
Artiklar ur tidskrifter och ev. ytterligare litteratur kan tillkomma