"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hem- och konsumentkunskap, distans A, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2024-11-25

Engelskt namn: Home economics, distance A

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 till 2017-01-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KN009

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för kostvetenskap, 2011-11-14

Reviderad av: Prefekten, 2015-12-14

Innehåll

Kursen består av följande moment:

  1. Näringslära (Nutrition), 7,5 hp
  2. Livsmedel och matlagningsprocesser (Food and the process of cooking), 12 hp
  3. Mat och folkhälsa (Food and Public Health), 7,5 hp
  4. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet (Home economics an introduction), 3 hp

Moment 1. Näringslära, 7,5 hp
Momentet inleds med att översiktligt behandla matspjälkningskanalens anatomi och fysiologi med fokus på spjälkning och absorption av energigivande näringsämnen. Dessutom belyses översiktligt hur energigivande näringsämnen omsätts i cellerna för att generera energi. Tyngdpunkten i momentet behandlar människans behov av energi, näring och vätska samt näringsämnenas funktion i kroppen. Olika livsmedelsgruppers innehåll av energi- och näringsämnen diskuteras utifrån nordiska näringsrekommendationer (NNR) samt produkters innehållsförteckning och näringsdeklarationer granskas. De teoretiska kunskaperna verklighetsanknyts och fördjupas genom tillämpningar.
 
Moment 2. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp
I momentet inhämtas grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna välja, hantera och tillaga maträtter och måltider från olika livsmedelsgrupper. Matkvalitet och livsmedelssäkerhet belyses och praktiseras under laborationer i samband med att grundläggande metoder för matlagning och bakning tillämpas, jämförs och analyseras. Kemiska processer vid hantering och tillagning av råvaror och livsmedel behandlas översiktligt. Matlagningsprocesser utvärderas och diskuteras i didaktiska sammanhang. Såväl råvaror som hel- och halvfabrikat jämförs och analyseras utifrån hälsa, ekonomi, miljö, tid och sensoriska aspekter. Vidareanalyseras recept och studenten komponerar egna recept med fokus på hälsa och miljö, men också med ekonomi, tid och pedagogiska aspekter.

Moment 3. Mat och folkhälsa, 7,5 hp
Matens betydelse för folkhälsa i förebyggande syfte belyses och en översikt av olika kostrelaterade folksjukdomar behandlas. Energi- och näringsbehov för barn och ungdomar samt för grupper med speciella förutsättningar, t.ex. utifrån fysisk aktivitetsnivå samt individuella kostval diskuteras. I övrigt ingår även olika former av födoämneskänslighet som behandlas teoretiskt och praktisk samt diabetes typ 1 och ätstörningar hos barn och ungdom. I momentet behandlas patogena och livsmedelsförstörande såväl som hälsofrämjande mikroorganismer översiktligt och hur man med god hantering och livsmedelshygien kan förebygga sjukdomar och livsmedelsförstörande processer.
 
Moment 4. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 3 hp
Momentet är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap med fokus på att belysa ämnets disciplin och skolämnets syfte, mål, innehåll och kunskapskrav. Ämnesdidaktisk forskning introduceras och olika ramfaktorers påverkan på ämnet granskas och diskuteras
 
 

Förväntade studieresultat

Moment 1. Näringslära, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • Beskriva översiktliga principer för spjälkning, absorption samt omsättning i kroppens hantering av energigivande näringsämnen.
  • Redogöra för näringsämnenas betydelse för människan och dess förekomst i livsmedel samt förmänniskans behov av energi, näring och vätska.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa energi och näringsberäkningar
  • Planera måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer.
  • Tillämpa programvara för näringsberäkning av mat och måltider.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Granska och värdera förekomst av energi och näringsämnen i livsmedel och måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer.
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området näringslära som krävs för yrkesutövningen.

Moment 2. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för grundläggande metoder för matlagning och bakning.
  • Beskriva hela processen från råvara till tillagad produkt/maträtt för olika livsmedelsgrupper.
  • Förklara kvalitets- och näringsvärdesförändringar som kan uppstå vid hantering, förvaring och tillagning av olika råvaror och livsmedel.

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa grundläggande metoder för matlagning och bakning.
  • Tillämpa programvara för näringsberäkning av mat och måltider.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera olika råvaror och livsmedel, matlagningsmetoder och maträtter utifrån hälsa, ekonomi, miljö, tid och sensoriska aspekter.
  • Värdera färdigskrivna recept och komponera egna recept utifrån olika perspektiv.
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor för området mat och måltider som krävs för yrkesutövningen

 
Moment 3. Mat och folkhälsa, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • Beskriva olika typer av mikroorganismer som förekommer i livsmedel samt känna till de sätt med vilka de kan orsaka förstörelse i samband med hantering, tillagning/beredning och förvaring.
  • Beskriva vanligt förekommande patogena mikroorganismer samt hur de utgör en hälsofara.
  • Beskriva och förstå konserveringsmetoder som används inom livsmedelsindustrin för att producera livsmedel med hög säkerhet och kvalitet och vad livsmedelslagen föreskriver i dessa sammanhang.
  • Beskriva olika metoder som finns för att upprätthålla en god hygien i ett hushåll vid hantering, tillagning/beredning och förvaring av livsmedel.
  • Planera och värdera mat för människor med olika näringsfysiologiska behov och förutsättningar för att minska risken för kostrelaterade folksjukdomar.
  • Redogöra för särskilda behov kring mat och måltider som kan förekomma hos barn och ungdomar vid olika sjukdomstillstånd.

Färdighet och förmåga

  • Tillaga och reflektera över olika koster vid födoämnesöverkänslighet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera ett livsmedels säkerhet utifrån hantering, tillagning/beredning och förvaring.
  • Förklara och tillämpa gällande livsmedelslagstiftning i relation till hälsa.
  • Reflektera kring skolans roll i folkhälsoarbete för hälsofrämjande matvanor hos barn och ungdomar.
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor för området mat och folkhälsa som krävs för yrkesutövningen.

 
Moment 4. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 3 hp
För godkänt moment ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • Känna till syfte, mål, innehåll och kunskapskrav inom ämnet hem- och konsumentkunskap
  • Diskutera ämnesdidaktiska forskningsfrågor som belyses inom ämnet hem- och konsumentkunskap.
  • Redogöra för ramfaktorers påverkan på möjligheten till lärande i hem- och konsumentkunskapsämnet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och litteraturstudier med obligatoriska seminarier i muntlig eller skriftlig form. Obligatoriska laborationer som förekommer i samtliga moment, men i olika omfattning, följs upp av reflektioner och diskussioner. Grupparbeten och enskilda arbeten redovisas på varierande sätt; muntligt, skriftligt och med hjälp av digitala verktyg. Demonstrationer och framförande kan spelas in och analyseras. Didaktiska diskussioner kring innehåll och metoder förekommer kontinuerligt i de olika momenten. Problembaserat lärande och fallbeskrivningar ingår i undervisningen.
Momentens inbördes ordning kan ändras
 

Examination

Examinerande uppgifter sker löpande under kursen. Studentens prestationer kommer att bedömas i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevant helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerande resultat.
För att erhålla betyget väl godkänt ska minst 15 hp utgör betyget Väl godkänd.
 
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
 
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Moment 1. Näringslära, 7.5 hp
Examination sker genom skriftliga individuella tentamina i lärplattform samt individuell inlämningsuppgift. Dessa betygssätt med U, G eller VG. I momentet ingår också examinerande laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter, enskilda eller i grupp. För dessa sätts betygen U eller G.

Moment 2. Livsmedel och matlagningsprocesser, 12 hp.
Examination sker genom skriftlig tentamina som betygssätts med U, G eller VG. I momentet ingår också examinerande laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter, enskilda eller i grupp. För dessa sätts betygen U eller G.

Moment 3. Mat och folkhälsa, 7,5 hp
Examination sker genom skriftliga individuella tentamina i lärplattform samt individuell inlämningsuppgift. Dessa betygssätts med U, G eller VG. I momentet ingår också examinerande laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter, enskilda eller i grupp. För dessa sätts betygen U eller G.
 
Moment 4. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet 3 hp
Examination sker genom seminarier och inlämningsuppgifter. I detta moment sätts betygen U eller G.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt Studentcentrums riktlinjer.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

NÄRINGSLÄRA 7,5 HP

Obligatorisk litteratur

Johansson Ulla
Näring och hälsa
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 460 s. :
ISBN: 9789144079820
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska näringsrekommendationer 2012 - rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Livsmedelsverket :
Pdf-fil
Obligatorisk

Vad är nyttigt och vad är onyttigt fett
Livsmedelsverket : 2015-06-17 :
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/stod-till-varden/vad-ar-nyttigt-och-onyttigt-fett.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Pdf-fil på www.livsmedelsverket.se

Protein - hur mycket är lagom
Livsmedelsverket : 2015-06-16 :
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/stod-till-varden/protein---hur-mycket-ar-lagom.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Pdf-fil på www.livsmedelsverket.se

Vad är nyttiga och onyttiga kolhydrater
Livsmedelsverket : 2015-06-17 :
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/stod-till-varden/vad-ar-nyttiga-och-onyttiga-kolhydrater.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Pdf-fil på www.livsmedelsverket.se

Referenslitteratur

Näringslära för högskolan
Abrahamsson Lillemor, Andersson Agneta, Nilsson Gerd
6. uppl. : Liber : 2013 : 480 s. :
ISBN: 9789147105205
Se Umeå UB:s söktjänst

LIVSMEDEL OCH MATLAGNINGSPROCESSEN 12 HP

Obligatorisk litteratur

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Livsmedelsvetenskap - senaste upplagan
Nylander Annica (red), Nydahl Margaretha, Marklinder Ingela, Jonsson Lena
Studentlitteratur :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32124-01/height/320/width/320/bild.jpg
Obligatorisk

Vår kokbok
Kleinschmidt Wolfgang, Begner Sara
26. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2013 : 880 s. :
ISBN: 9789113051000 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Livsmedelsdatabas. Energi och näringsämnen
Livsmedelsverket, Uppsala :
www.slv.se
Obligatorisk

Referenslitteratur

Kemin i maten
Sandberg Ulla, Wahlström Ebba
Stockholm : KRC : 2001 : 96 s. :

McGee Harold
McGee on food & cooking : an encyclopedia of kitchen science, history and culture
[New, completely rev. and updated ed.] : London : Hodder & Stoughton : 2004. : x, 884 s. :
ISBN: 0-340-83149-9 (hbk.) : £30.00
Se Umeå UB:s söktjänst

McGee Harold
Keys to good cooking : a guide to making the best of foods and recipes
New York, N.Y. : Penguin Press : 2010 : xix, [2], 553 p. :
ISBN: 978-1-59420-268-1 : $35.00
Se Umeå UB:s söktjänst

MAT OCH FOLKHÄLSA 7,5 HP

Obligatorisk litteratur

Johansson Ulla
Näring och hälsa
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 460 s. :
ISBN: 9789144079820
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hylmö Peter
Hygien - med egenkontroll
Stockholm : Liber : 2015 : 180 s. :
ISBN: 9789147117277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 1 PDF-fil (27 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bra mat i skolan
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
Pdf-fil för nedladdning
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 3: Gluten och andra proteiner från spannmål
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
Pdf-fil för nedladdning
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 4: Sojaprotein, jordnötter och andra baljväxter
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
Pdf-fil för nedladdning
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 6: Mjölk och mjölkprodukter
Livsmedelsverket (senaste versionen) :
Pdf-fil för nedladdning
Obligatorisk

Livsmedelsverkets allergiinformation nr 10: Nötter och fröer
Livsmedelsverket (senaste versionen :
Pdf-fil för nedladdning
Obligatorisk

Livsmedelsvetenskap - senaste upplagan
Nylander Annica (red), Nydahl Margaretha, Marklinder Ingela, Jonsson Lena
Studentlitteratur :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32124-01/height/320/width/320/bild.jpg
Obligatorisk

Vår kokbok
Kleinschmidt Wolfgang, Begner Sara
26. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2013 : 880 s. :
ISBN: 9789113051000 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska näringsrekommendationer 2012 - rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Livsmedelsverket :
Pdf-fil
Obligatorisk

Engelskspråkiga artiklar ur facktidskrifter och andra ämnesreslaterade artiklar (ca 85 sidor) tillkommer

Referenslitteratur

Mat för liv och lust : [kokboken för dig som vill äta sunt]
Eliasson Margit, Wåreus Joel, Lindeberg Gunilla
4:e rev. utg. : Stockholm : Bonnier Fakta : 2009 : 400 s. :
ISBN: 978-91-7424-075-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Wahlman Laurell Birgitta
Ingredienslexikon : för överkänsliga mot gluten, laktos, mjölk- och sojaprotein
5. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 111 s. :
ISBN: 978-91-7205-837-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Mat special : recept och råd vid överkänslighet och allergi
Lindeberg Gunilla, Wesslén Annika, Wåreus Joel
Stockholm : Bonnier : 2002 : 223, [1] s. :
ISBN: 91-0-057702-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialstyrelsen. Folkhälsorapport. Stockholm: Socialstyrelsen. Senaste upplagan

Läsanvisning: URL: www.sos.se

Mat och hälsa : faktabok från Livsmedelsverket
Andersen Merethe, Hedberg Anette
Uppsala : Livsmedelsverket : cop. 2007 : 282 s. :
ISBN: 978-91-7714-176-1 (inb.) (genererat)
Se Umeå UB:s söktjänst

Näringslära för högskolan
Abrahamsson Lillemor, Andersson Agneta, Nilsson Gerd
6. uppl. : Liber : 2013 : 480 s. :
ISBN: 9789147105205
Se Umeå UB:s söktjänst

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP - EN INTRODUKTION 3 HP

Obligatorisk litteratur

Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
De Ron Lena, Feldt Maria
[Lidingö] : Maria Feldt : cop. 2013 : 72 s. :
ISBN: 9789163733888
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32548-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Petersson Monica
Att genuszappa på säker eller minerad mark : hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2007 : 223, [17] s. :
http://hdl.handle.net/2077/9473
ISBN: 978-91-7346-577-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Höijer Karin
Contested food : the construction of home and consumer studies as a cultural space
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2013 : 101 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-204458
ISBN: 9789155487126
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hipkiss Anna Maria
Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Umeå : Umeå universitet : 2014 : 275 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-93671
ISBN: 9789176011003
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Practical conditions for Home and Consumer Studies in Swedish compulsory education: a survey study
Lindblom C, Arreman Erixon I, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : 2013 :
Obligatorisk

Absence, deviance and unattainable ideals–Discourses on vegetarianism in the Swedish school subject Home and Consumer Studies
Bohm I, Lindblom C, Åbacka G, Bengs C, Hörnell A
Health Education Journal : 2015a :
Obligatorisk
Läsanvisning: 0017896915611923

“He just has to like ham”–The centrality of meat in home and consumer studies.
Bohm I, Lindblom C, Åbacka G, Bengs C, Hörnell A
Appetite : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 95, 101-112.

“Don't give us an assignment where we have to use spinach!” – food choice and discourse in home and consumer studies
Bohm I, Lindblom C, Åbacka G, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : 2015 :
Obligatorisk
Läsanvisning: n/a-n/a. doi: 10.1111/ijcs.12213

The importance of time frames in Home and Consumer Studies
Lindblom C, Erixon Arreman I, Bohm I, Hörnell A
International Journal of Consumer Studies : Accepted :
Obligatorisk
Läsanvisning: DOI: 10.1111/ijcs.12256

Referenslitteratur

Åbacka Gun
Att lära för livet hemma och i skolan : elevers uppfattningar av kost och hälsa, konsumtion och privatekonomi samt hushåll och miljö
Åbo : Åbo akademis förlag : 2008 : 327, [31] s. :
ISBN: 978-951-765-412-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: URL: https://www.doria.fi/handle/10024/36024

Hjälmeskog Karin
"Democracy begins at home" : utbildning om och för hemmet som medborgarfostran
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 242 s. :
ISBN: 91-554-4808-9 ; 263:00
Se Umeå UB:s söktjänst