"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Undervisning och lärande, 15 hp

Engelskt namn: Teaching and Learning

Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare

Kurskod: 6KP022

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2023-06-08

Innehåll

Kursen Undervisning och lärande innehåller fyra moduler som tillsammans skapar en grund för undervisning och lärande i skolmiljön. De fyra modulerna med innehåll är som följer:

Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, lärarprofession och specialpedagogik, 4,5 hp
Pedagogical leadership, profession, and special education, 4,5 credits

Under modulen diskuteras begreppen lärarprofession, pedagogiskt ledarskap och ledarskapets betydelse för elevers lärande. Centrala värdegrundsfrågor, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå problematiseras och analyseras med hjälp av aktuella pedagogiska och specialpedagogiska teorier. I modulen identifieras didaktiska utmaningar och lärmiljöns betydelse belyses och diskuteras, i syfte att främja alla elevers lärande.

Modul 2: Konflikthantering och utvecklingspsykologi, 3 hp                                                                                                              Development psychology and conflicts, 3 credits

I modulen diskuteras konflikters uppkomst, och strategier för att hantera dessa introduceras och bearbetas. Grupper och grupprocessers betydelse i en heterogen skolkontext behandlas och vikten av att skapa goda sociala relationer uppmärksammas. Utvecklingspsykologiska teorier med fokus på kognitiv utveckling och elevers olika förutsättningar för lärande belyses och diskuteras. 

Modul 3: Läroplansteori och didaktik, 4,5 hp
Curriculum theory and didactics, 4.5 credits

Med utgångspunkt i läroplansteori behandlas olika perspektiv på formulering, transformering och realisering av läroplaner. Teorier om lärande och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras centrala begrepp inom det didaktiska fältet av relevans för planering och analys av undervisning. Begreppet lärarkompetens problematiseras liksom förhållandet mellan undervisningsteori och undervisningspraktik.

 

Modul 4: Ämnesdidaktik, 3 hp
Subject didactics, 3 credits

Ämnesdidaktik definieras och problematiseras och lärares ämnesdidaktiska uppdrag diskuteras. I modulen behandlas också vad som karaktäriserar respektive skolämne och vad av detta innehåll som återfinns i skolans styrdokument. En tydlig anknytning görs till studentens eget undervisningsämne. Innehållet i styrdokumenten studeras och vilka motiv som ligger bakom utformningen av dessa diskuteras. Därtill behandlas arbetsformer och arbetssätt där hänsyn tas till elevers olika behov och förutsättningar.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, lärarprofession och specialpedagogik, 4,5 hp                                                                        Pedagogical leadership, profession, and special education, 4,5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika perspektiv på lärarprofessionen
  • redogöra för olika teorier om pedagogiskt ledarskap och sociala relationer
  • redogöra för centrala specialpedagogiska begrepp, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, relevanta för undervisning och lärande

Färdigheter och förmåga

  • planera för lärandesituationer som främjar goda sociala relationer samt föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera det pedagogiska ledarskapets olika former i syfte att utveckla egna strategier och hållbara förhållningssätt
  • värdera egna och andras planeringar av undervisningsinsatser utifrån teorier och styrdokument
  • utifrån specialpedagogiska perspektiv, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, reflektera över elevers olika förutsättningar och behov i skolan och hur lärmiljön kan utformas i syfte att främja alla elevers lärande

Modul 2: Utvecklingspsykologi och konflikthantering, 3 hp                                                                                                            Development psychology and conflicts, 3 credits

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier om konflikthantering och grupprocesser i en skolkontext
  • redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp relevanta för undervisning och lärande

Färdigheter och förmåga

  • analysera konfliktsituationer i skolan utifrån olika teoretiska perspektiv
  • leda, analysera och diskutera professionella samtal med fokus på handledning och konflikthantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån utvecklingspsykologiska perspektiv, reflektera över elevers olika förutsättningar och behov i skolan och hur lärmiljön kan utformas i syfte att främja alla elevers lärande
  • formulera och motivera strategier för konflikthantering i en skolkontext

Modul 3: Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik, 4,5 hp                                                                                        Curriculum theory and didactics, 4.5 credits

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra centrala läroplansteoretiska begrepp och olika teorier om lärande och undervisning
  • redogöra för didaktiska frågeställningar av relevans för lärares undervisningsuppdrag

Färdigheter och förmåga

  • med utgångspunkt i läroplansteori, lärandeteorier och didaktik identifiera styrdokumentens och andra faktorers betydelse för didaktiska överväganden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och problematisera olika läroplansteoretiska perspektiv, lärandeteorier och didaktiska perspektiv   

Modul 4: Ämnesdidaktik, 3 hp                                                                                                                                                                Subject didactics, 3 credits

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • beskriva och diskutera möjligheter och svårigheter som elever kan ha inom respektive skolämne och kunna föreslå sätt att arbeta med dessa i undervisningen

Färdigheter och förmåga

  • tolka och omsätta innehållet i styrdokumenten till förslag till undervisning i respektive skolämne
  • planera undervisning för en specifik elevgrupp i respektive skolämne

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och reflektera kring det ämnesdidaktiska 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt minst 90 hp i ett undervisningsämne, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är examinerande och därmed obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Modul 1: Pedagogiskt ledarskap, lärarprofession och specialpedagogik, 4,5 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • ett examinerande seminarium (U/G)

Modul 2: Utvecklingspsykologi och konflikthantering, 3 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • ett examinerande seminarium (U/G)

Modul 3: Undervisning och lärande - läroplansteori och didaktik, 4,5 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • två examinerande seminarier (U/G)

Modul 4:  Ämnesdidaktik, 3 hp

Modulen examineras genom följande inslag:

  • en individuell skriftlig uppgift (U/G/VG)
  • ett examinerande seminarium (U/G)

 För att bli godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på en modul krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på en individuell skriftlig hemtentamen eller motsvarande uppgift. 

Examinationen på kursen som helhet sker vid terminens slut. För att bli godkänd (G) på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på samtliga moduler. För att bli väl godkänd (VG) på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på minst tre av de fyra ingående modulerna. För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 23

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 202 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32594-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Obligatorisk

Modul 1. Pedagogiskt ledarskap, lärarprofession och specialpedagogik

Pedagogiskt ledarskap och lärarprofession

Brante T.
Om begreppet och företeelsen profession
Tidskrift för Praxisnära forskning, (1) : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av lärare

Dahlkwist Matts
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
ISBN: 9789147128365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

”Om innebörder i lärarprofessionalism”
Englund Tomas, Dyrdal Solbrekke Tone
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : 20 : sid. 168-194 :
Obligatorisk

Lindqvist Per
”Ödmjuk orubblighet. En avgörande (och rimlig) kvalitet i lärares yrkeskunnande”
Ingår i:
Nordisk tidskrift för allmän didaktik
Göteborg : Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet : 2015- : 1 : sid. 61-74 :
Obligatorisk

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologiska perspektiv
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 404 sidor :
ISBN: 9789147132058
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (en äldre upplaga går också bra) Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Specialpedagogik

Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 978-91-47-11718-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gillberg C.
ESSENCE samlar diagnoserna till en helhet
Läkartidningen 38/2014 : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålls av lärare Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Modul 2: Utvecklingspsykologi och konflikthantering

Utvecklingspsykologi

Benjamin Aaron
Factors influencing learning
Noba textbook series: Psychology. Champaign, IL: DEF publishers : 2019 :
Läsanvisning: http://noba.to/rnxyg6wp Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Memory (encoding, storage, retrieval)
McDermott K. B., Roediger H. L.
Noba textbook series: Psychology. Champaign, IL: DEF publishers : 2020 :
Läsanvisning: http://noba.to/bdc4uger (läsanvisning, till och med avsnitt "retrieval") Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Siegler R.
Cognitive development in childhood
In R. Biswas-Diener & E. Diener (Eds), Noba textbook series: Psychology. Champaign, IL: DEF publishers : 2019 :
Läsanvisning: http://noba.to/8uv4fn9h Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Konflikthantering

Dahlkwist Matts
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
ISBN: 9789147128365
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Rautalinko Erik
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 171 sidor :
ISBN: 9789147128303
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Modul 3, Läroplansteori och didaktik

Wahlström Ninni
Läroplansteori och didaktik, 3 uppl
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB : 2022 : 200 sidor :
ISBN: 9789151108841
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://search.ub.umu.se/discovery/fulldisplay?docid=alma990020149530404996&context=L&vid=46UMEA_INST:UmUB&lang=sv&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=creator,exact,Wahlstr%C3%B6m,%20Ninni,AND&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,9020384046883970788&mode=advanced&offset=0 OBS! Upplaga 1 och 2 går bra, inte upplaga 3.

Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Håkansson Jan, Sveriges kommuner och landsting
Stockholm : Sveriges Kommuner och Landsting : 2011 : 65 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7164-706-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Hansén Sven-Erik, Forsman Liselott
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 383 sidor :
ISBN: 9789144113173
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-9 + 13 (resterande kapitel referensläses) (Andra upplagor går bra)

Lärande, skola, bildning
Lundgren Ulf P., Säljö Roger, Liberg Caroline
5 uppl. : Natur & Kultur Akademisk : 2020 : 760 sidor :
ISBN: 9789127827974
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7-8 (resterande kapitel referensläses) (Andra upplagor går bra)

Referenslitteratur

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Andra upplagor går bra) Ytterligare artiklar eller texter kan tillkomma

Modul 4, Ämnesdidaktik

Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 8:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
8 uppl. : Fundo Förlag : 2022 : 111 sidor :
ISBN: 9789198603934
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Andra upplagor går bra)

Lärportalen
Skolverket (u.d) :
Obligatorisk
Läsanvisning: Artiklar som är tillgängliga via nätet eller via Universitetsbiblioteket.

Hem- och konsumentkunskap

Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Hjälmeskog Karin, Höijer(red) Karin
Gleerups Utbildning AB : 2019 :
ISBN: 9789151100463
Se Umeå UB:s söktjänst

Hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Tematisk kvalitetsgranskning.
Skolinspektionen : 2019 :

Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ytterligare artiklar kan tillkomma

Specialidrott

Ämnet specialidrott i gymnasieskolan : en utvärdering av ämnet läsåret 2008/09
Ferry Magnus, Olofsson Eva
Stockholm : Riksidrottsförbundet : 2009 : 41 s. :
Fritt tillgänglig
ISBN: 9789197813051
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schenker Katarina
Idrottsdidaktik för lärar- och tränarutbildningar
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2022] : 263 sidor :
ISBN: 9789147146789
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kommentarmaterial till ämne Specialidrott
Skolverket : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Ytterligare artiklar kan tillkomma

Biologi, Fysik, Kemi, Matematik, Naturkunskap, Teknik

Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Boaler Jo, Sjöwall Trodden Katarina
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur : [2017] : 334 sidor :
ISBN: 978-91-27-81790-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ma)

Elevers svårigheter att lära sig matematik : hur de kan förstås och avhjälpas
Lundsgård Nils-Martin, Niss Mogens, Jankvist Uffe Thomas
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 154 sidor :
ISBN: 9789144129198
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ma)

Grimvall Göran
Teknikens metoder : skolans teknikämne i senare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 221 s. :
ISBN: 9789144094786
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Tk)

Teaching secondary biology
Reiss Michael J., Winterbottom Mark
Third edition. : London : Hodder Education : 2021 : xi, 317 pages :
ISBN: 9781510462564
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Bi)

Teaching secondary physics
De Winter James, Hardman Mark
Third edition. : London : Hodder Education : 2021 : viii, 261 pages :
ISBN: 9781510462588
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Ke)

Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap : för agens i vardag och samhälle
Hansson Lena, Leden Lotta, Jönsson Anders
Malmö : Gleerups : [2022] : 165 sidor :
ISBN: 9789151106847
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Nk)

Språk

Styrdokument för aktuellt ämne i grundskolan rep. gymnasieskolan (svenska, svenska som andraspråk resp. moderna språk).

Svenska

Ask Sofia
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 129 s. :
ISBN: 978-91-44-05936-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Molloy Gunilla
Svenskämnets roll : om didaktik, demokrati och critical literacy
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 135 sidor :
ISBN: 9789144076249
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moderna språk och Svenska som andraspråk

Tornberg Ulrika
Språkdidaktik
Sjätte upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 259 sidor :
ISBN: 9789151104140
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Estetiska ämnen

Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström L.
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study
I The International Journal of Art & Design Education, 31(2), 166-179 : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: tillhandahålls som PDF

Kursplaner och kommentarmaterial för aktuellt ämne i grundskolan resp. gymnasieskolan. Ev. tillkommer ytterligare ämnesinriktade artiklar.