"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Förskolans och Förskoleklassens kultur och uppdrag, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Culture and Tasks in Pre-School and Pre-School Class

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2008-01-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LÄ020

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

I kursen bearbetas förskolans och förskoleklassens uppdrag och hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet. Olika teorier om barns utveckling och lärande belyses. I kursen studeras även hur verksamheten kan utformas för att erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom uppmärksammas förskolans och förskoleklassens ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Den pedagogiska miljöns betydelse, IT som inspiration för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan/förskoleklassen som arenor för kulturell mångfald studeras också, liksom lärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och kritiskt granska förskolans och förskoleklassens kultur samt deras uppdrag med utgångspunkt i gällande styrdokument - redogöra för teorier om barns utveckling, lek och lärande - föreslå hur stöd kan utformas med hänsyn till olika barns behov och förutsättningar. - beskriva och analysera lekens, omsorgens och den pedagogiska miljöns betydelse i förskolans och förskoleklassens verksamhet. - diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras. - beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen - beskriva och diskutera förskolan och förskoleklassen som mötesplats för kulturell mångfald. - föreslå och motivera hur verksamhet i förskola och förskoleklass kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet.

Behörighetskrav

Univ: Genomgången kurs inom Det didaktiska uppdraget 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbete.

Examination

Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan : www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataøen Svein Ole, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 317 s. :
ISBN: 91-47-05139-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Berntsson Paula
Förskolans läroplan och förskolläraryrkets professionalisering
Ingår i:
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1996- : sid. 198-211 :

Bozarslan Aycan
Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 128 s. :
ISBN: 91-88298-51-5
Se Umeå UB:s söktjänst

6 år och på väg in i skolan
Diderichsen Agnete, Rabol Hansen Vagn, Thyssen Sven
Lund : Studentlitteratur : 1992 :

Ekström Kenneth
Förskolans pedagogiska praktik - Ett verksamhetsperspektiv. Tillhandahålls via inst BUSV
2007 :

Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskoleklassen - ett tionde skolår?
Karlsson Marie, Melander Helen, Pérez Prieto Héctor, Sahlström Fritjof
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 175 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705356o.jpg
ISBN: 91-47-05356-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Gars Christina
Utvecklingssamtal - en berättelse om barn, föräldrar och förskollärare
Stockholm : HLS : 2006 : 144 s. :

Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
2003 :

Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
[Ny utg.] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 258 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F579&cmd=download
ISBN: 91-85128-56-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lutz Kristian
Utvecklingsbedömning av förskolebarnet - en kritisk diskussion
Malmö högskola : 2004 :

Nordin-Hultman
Det pedagogiska rummet speglar vår syn på barn. Pedagogiskt magasin (5) nr 1
2006 :

Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Publikationer. www.skolverket.se
2007 :

Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Lpo94
1998 :

Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan Lpfö98.
Stockholm : Utbildningsdep. Regeringskansliet, 2006 : 16 s. :

Vallberg Roth Ann-Christine
Läroplaner för de yngre barnen. Pedagogisk forskning i Sverige. Årgång 6 nr 4
2001 :

Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst