Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2001-01-17
Innehåll
I kursen bearbetas förskollärarnas, förskolans och förskoleklassens historia och nuvarande uppdrag och hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet. Olika teorier om barns utveckling och lärande belyses. I kursen studeras även hur verksamheten kan utformas för att erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom uppmärksammas förskolans och förskoleklassens ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Den pedagogiska miljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan/förskoleklassen som arenor för jämställdhet och kulturell mångfald studeras också, liksom lärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska förskolans och förskoleklassens kultur samt deras uppdrag med utgångspunkt i gällande styrdokument
- redogöra för teorier om barns utveckling, lek och lärande
- beskriva hur förskolan kan utformas och ge stöd till barns olika behov och förutsättningar
- kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
- beskriva och analysera lekens, omsorgens och den pedagogiska miljöns betydelse i förskolans och förskoleklassens verksamhet.
- diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras.
- beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen
- beskriva och diskutera förskolan och förskoleklassen som mötesplats för kulturell mångfald.
- föreslå och motivera hur verksamhet i förskola och förskoleklass kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet.
Behörighetskrav
Univ: Genomgången kurs inom Det didaktiska uppdraget 15 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbete.
Examination
Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning.
I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan : www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.