Engelskt namn: Culture and Tasks in Pre-School and Pre-School Class
Denna kursplan gäller: 2010-01-25 till 2010-01-31 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2014-06-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-02-01 och 2014-06-01
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2010-01-31
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2008-02-04 och 2010-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-02-03
Kurskod: 6LÄ020
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-30
I kursen bearbetas förskollärarnas, förskolans och förskoleklassens historia och nuvarande uppdrag och hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet. Olika teorier om barns utveckling och lärande belyses. I kursen studeras även hur verksamheten kan utformas för att erbjuda små barn en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Dessutom uppmärksammas förskolans och förskoleklassens ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Den pedagogiska miljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan/förskoleklassen som arenor för jämställdhet och kulturell mångfald studeras också, liksom lärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och kritiskt granska förskolans och förskoleklassens kultur samt deras uppdrag med utgångspunkt i gällande styrdokument - redogöra för teorier om barns utveckling, lek och lärande - beskriva hur förskolan kan utformas och ge stöd till barns olika behov och förutsättningar - kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd - beskriva och analysera lekens, omsorgens och den pedagogiska miljöns betydelse i förskolans och förskoleklassens verksamhet. - diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras. - beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen - beskriva och diskutera förskolan och förskoleklassen som mötesplats för jämställdhet och kulturell mångfald. - föreslå och motivera hur verksamhet i förskola och förskoleklass kan utformas så att omsorg, lek och lärande bildar en helhet.
Univ: Godkänt resultat på kurserna: Det didaktiska uppdraget 15 hp, Kommunikation i didaktisk praktik 7,5 hp samt genomgått Värdegrund och hållbar utveckling 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och grupparbete.
Examinationer sker i form av seminarier, skriftliga och muntliga tentamina, individuellt och i grupp. Betyg på kursen som helhet utgör en sammanfattande bedömning. I bedömningen för väl godkänd läggs särskild vikt vid att den studerande, utifrån kursens innehåll, visar analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av School of Education. Blankett för denna ansökan : www.umu.se/blankett/SA
Bozarslan Aycan
Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 128 s. :
ISBN: 91-88298-51-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
[Ny utg.] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 258 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F579&cmd=download
ISBN: 91-85128-56-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lutz Kristian
Utvecklingsbedömning av förskolebarnet - en kritisk diskussion
Malmö högskola : 2004 :
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
Sommer Dion, Larson Per
2., rev. [och utök.] utg. : Hässelby : Runa : 2005 : 304 s. :
ISBN: 91-88298-70-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (lpo 94)
Stockholm : Fritzes : 1998 :
Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan Lpfö98.
Stockholm : Utbildningsdep. Regeringskansliet, 2006 : 16 s. :
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bozarslan Aycan
Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 128 s. :
ISBN: 91-88298-51-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad är förskolepedagogik?
Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
ISBN: 91-44-01756-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
[Ny utg.] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2005 : 258 s. :
http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F579&cmd=download
ISBN: 91-85128-56-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Lutz Kristian
Utvecklingsbedömning av förskolebarnet - en kritisk diskussion
Malmö högskola : 2004 :
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (lpo 94)
Stockholm : Fritzes : 1998 :
Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan Lpfö98.
Stockholm : Utbildningsdep. Regeringskansliet, 2006 : 16 s. :
Wahlström Kajsa
Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
ISBN: 91-25-04004-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst