"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp

Engelskt namn: Communication, and language development for preschool education

Denna kursplan gäller: 2016-08-22 till 2019-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LÄ055

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-07-01

Innehåll

I kursen studeras barns språkutveckling utifrån aktuell forskning och i ett kommunikativt sammanhang, såväl ur ett förstaspråksperspektiv som ett flerspråkigt perspektiv. Även försenad och avvikande utveckling belyses. Metoder för observation, dokumentation, analys och uppföljning av barns språk och kommunikation bearbetas. Pedagogiska lärandestrategier behandlas i förhållande till såväl första- som andraspråksutveckling. Vidare studeras hur barns uttryckssätt och kommunikationsförmåga kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer i förskolans verksamhet.
Språket som uttryck för identitet och kultur hos individer och grupper uppmärksammas, särskilt mot bakgrund av flerkulturella och flerspråkliga lärandemiljöer i förskolan. I kursen behandlas teorier och metoder när det gäller tidig litteracitetsutveckling innefattande läs- och skrivutveckling. Betydelsen av språkstimulerande lärandemiljöer för barns tal- och skriftspråksutveckling uppmärksammas särskilt.
Kursen belyser litteraturens betydelse för barns språkliga utveckling, varvid barnlitteraturens genrer, det vidgade textbegreppet samt värdegrundsaspekter på barnlitteratur vad gäller genus, kön och etnicitet bearbetas. Pedagogiska arbetssätt som högläsning och berättande med utgångspunkt i boksamtal, textsamtal, lyssnande, dramatisering, rim och ramsor behandlas. Dessutom bearbetas hur interaktiva medier kan används i den pedagogiska verksamheten kring förberedande läs- och skrivutveckling. I kursen ges utrymme för reflektion kring det egna språket och de egna kommunikationsstrategierna.

Förväntade studieresultat

För att få betyget  ’Godkänt’ på kursen ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns kommunikativa, begreppsliga och språkliga utveckling 0-5 år
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i barns flerspråkiga utveckling
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i avvikande och försenad språkutveckling
  • redogöra för och diskutera centrala teorier och metoder i grundläggande läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera, analysera barns språk och kommunikation samt utifrån detta föreslå pedagogiska insatser
  • använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier med avseende på det vidgade text- begreppet
  • redogöra för och värdera betydelsen av berättande och bokläsning för barns språkutveckling, såväl första- som andraspråksutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera val av innehåll och arbetssätt i förskolan och hur detta kan ta sin utgångspunkt i barns språk, uttryckssätt och kommunikation ur ett första och andraspråksperspektiv
  • diskutera relevanta interaktiva medier för förberedande läs- och skrivutveckling samt för dokumentation, reflektion och uppföljning
  • beskriva och värdera olika språkstimulerande lärandemiljöer och deras betydelse för språk- och litteracitetsutveckling hos såväl enspråkiga som flerspråkiga barn
  • diskutera och kritiskt granska pedagogisk användning av barnlitteratur såväl ur ett språkstimulerande perspektiv som för kommunikation av förskolans värdegrund
  • diskutera och reflektera över det egna språket och den egna muntliga och skriftliga kommunikationen inom ramen för den framtida yrkesrollen

Behörighetskrav

30 hp inom förskollärarprogrammet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftlig hemtentamen samt genom muntliga och digitala redovisningar. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

  • Giltig från: 2018 vecka 25

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker skriftspråket
    Dahlgren Gösta, Gustafsson Karin, Mellgren Elisabeth, Olsson Lars-Erik
    4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 237 s. :
    ISBN: 9789147106554
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
    ISBN: 9789144094625
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Larsson Karolina
    Att få barnets språk att växa : strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma
    Stockholm : Stefan Hertz utbildning : [2016] : 144 s. :
    ISBN: 978-91-980475-1-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rhedin Ulla
    Bilderboken : på väg mot en teori
    2., rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2001 : 280 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-501-0092-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
    Svensson Gudrun, Rosén Jenny, Straszer Boglárka, Wedin Åsa
    Skolverket : 2018-02-26T09:00:00+01:00 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3905
    ISBN: 978-91-7559-316-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
    Stockholm : Skolverket : 2012 : 74 s. :
    Fulltext via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-87115-35-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Några artiklar tillkommer.

    Skönlitteratur

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindenbaum Pija
    Lill-Zlatan och morbror raring
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
    ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjögren Viveka
    Den andra mamman
    1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
    ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidholm Anna-Clara
    Hanna, huset, hunden
    Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0438-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka tre
    Wirsén Carin, Wirsén Stina
    Stockholm : Bonnier Carlsen : 2005 : [32] s. :
    ISBN: 91-638-4827-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 52

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rhedin Ulla
    Bilderboken : på väg mot en teori
    2., rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2001 : 280 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-501-0092-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Supporting communication development in the early years: A practitioner's perspective
    Bain J, James D, Harrison M
    Ingår i:
    Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
    [London] : Edward Arnold : [c1985- : 31 : sid. 325-336 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_wos000362676700006
    Obligatorisk

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk

    Speech Comprehension and Emotional/Behavioral Problems in Children with Specific Language Impairment (SLI)
    Gregl Ana, Kirigin Marin, Bilac Snjezana, Liguitic Radojka, Jaksic Nenad, Jakovljevic Miro
    Ingår i:
    Collegium Antropologicum
    Institute for Anthropological Research : 38 : sid. 871-877 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_proquest1692279420
    Obligatorisk

    Skönlitteratur (moment 3)

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 31

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 144 s. :
    ISBN: 9789144094625
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rhedin Ulla
    Bilderboken : på väg mot en teori
    2., rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2001 : 280 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-501-0092-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Supporting communication development in the early years: A practitioner's perspective
    Bain J, James D, Harrison M
    Ingår i:
    Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
    [London] : Edward Arnold : [c1985- : 31 : sid. 325-336 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_wos000362676700006
    Obligatorisk

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk

    Speech Comprehension and Emotional/Behavioral Problems in Children with Specific Language Impairment (SLI)
    Gregl Ana, Kirigin Marin, Bilac Snjezana, Liguitic Radojka, Jaksic Nenad, Jakovljevic Miro
    Ingår i:
    Collegium Antropologicum
    Institute for Anthropological Research : 38 : sid. 871-877 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_proquest1692279420
    Obligatorisk

    Skönlitteratur

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindenbaum Pija
    Lill-Zlatan och morbror raring
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
    ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjögren Viveka
    Den andra mamman
    1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
    ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidholm Anna-Clara
    Hanna, huset, hunden
    Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0438-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka tre
    Wirsén Carin, Wirsén Stina
    Stockholm : Bonnier Carlsen : 2005 : [32] s. :
    ISBN: 91-638-4827-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 30

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rhedin Ulla
    Bilderboken : på väg mot en teori
    2., rev. uppl. : Stockholm : Alfabeta : 2001 : 280 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-501-0092-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Supporting communication development in the early years: A practitioner's perspective
    Bain J, James D, Harrison M
    Ingår i:
    Child language teaching and therapy [Elektronisk resurs].
    [London] : Edward Arnold : [c1985- : 31 : sid. 325-336 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_wos000362676700006
    Obligatorisk

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk

    Flera språk i förskolan : teori och praktik
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
    Fritt tillgänglig via skolverket.se
    ISBN: 9789175590417
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk

    Speech Comprehension and Emotional/Behavioral Problems in Children with Specific Language Impairment (SLI)
    Gregl Ana, Kirigin Marin, Bilac Snjezana, Liguitic Radojka, Jaksic Nenad, Jakovljevic Miro
    Ingår i:
    Collegium Antropologicum
    Institute for Anthropological Research : 38 : sid. 871-877 :
    http://umea-primo.hosted.exlibrisgroup.com/UmUB:default_scope:TN_proquest1692279420
    Obligatorisk

    Skönlitteratur

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindenbaum Pija
    Lill-Zlatan och morbror raring
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 2006 : [40] s. :
    ISBN: 91-29-66485-3 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sjögren Viveka
    Den andra mamman
    1. uppl. : Göteborg : Kabusa böcker : 2007 : [32 s.] :
    ISBN: 978-91-7355-002-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tidholm Anna-Clara
    Hanna, huset, hunden
    Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0438-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka tre
    Wirsén Carin, Wirsén Stina
    Stockholm : Bonnier Carlsen : 2005 : [32] s. :
    ISBN: 91-638-4827-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 33

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk

    Oral language difficulties and writing difficulties. The nature of written language deficits in children with SLI
    Mackie Clare, Dockrell Julie E
    Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 1469-1483 : 2004 :
    Obligatorisk

    Long term effects of language difficulties. Specific language impairment and school outcomes. I: Identifying and explaining variability at the end of compulsory education
    Conti-Ramsden Gina, Durkin Kevin, Simkin Zoe, Knox Emma
    International Journal of Language & Communication Disorders, 44(1), 15-35 : 2009 :
    Obligatorisk

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk

    Skönlitteratur (moment 3)

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst