"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barns språkutveckling som grund för läs- och skrivutveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Children's Language Development as a Foundation for Literacy Development

Denna kursplan gäller: 2024-05-06 och tillsvidare

Kurskod: 6LÄ070

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-07

Innehåll

I kursen studeras barns språkutveckling med fokus på de senare åren i förskolan, och utvecklingen mot språklig medvetenhet och skriftspråklighet. Grundläggande läs- och skrivinlärning samt språk- och litteracitetsutveckling hos en- och flerspråkiga barn studeras. I kursen diskuteras även hur språkligt sårbara barns förmågor kan stärkas i undervisningen. Observation av barns och pedagogers språkanvändning i förskolekontext ingår.

Förväntade studieresultat


För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse

  • redogöra för utvecklingen av språklig medvetenhet under förskoleåldern;
  • visa kunskap om grundläggande läs- och skrivinlärning;
  • visa kunskap om flerspråkighetsperspektiv på språkutveckling och grundläggande läs- och skrivinlärning;

Färdighet och förmåga

  • observera och analysera barns och pedagogers språkanvändning i förskolekontext ur olika perspektiv;
  • diskutera och reflektera över hur berättelser och barnlitteratur kan användas för att uppnå olika mål i den pedagogiska verksamheten;
  • diskutera och reflektera över hur språkligt sårbara barns och elevers språkliga förmågor kan stärkas i undervisningen;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och värdera lärmiljöer och pedagogiska praktiker med utgångspunkt i kunskap om språkutvecklande arbetssätt.

Behörighetskrav

Univ: 6LÄ064 Barns språkutveckling 7,5 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Pedagogiskt stöd i form av inspelade föreläsningar med mera tillhandahålls via lärplattform.

Examination

Examinationen består av en skriftlig gruppuppgift   (1,5 hp), en asynkron skriftlig diskussionsuppgift (1 hp), quiz (1,5 hp) samt en observationsuppgift som rapporteras i form av en individuell skriftlig inlämning (3,5 hp).

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Vid examination av gruppuppgift, diskussionsuppgift samt quiz används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). Vid examination av den skriftliga inlämningen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på den skriftliga inlämningen.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 20

    Alatalo Tarja
    Högläsning : didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 132 sidor :
    ISBN: 9789144137889
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alatalo Tarja
    Läsundervisningens grunder
    Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 342 sidor :
    ISBN: 9789151109046
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker skriftspråket
    Dahlgren Gösta, Gustafsson Karin, Mellgren Elisabeth, Olsson Lars-Erik
    4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 237 s. :
    ISBN: 9789147106554
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gjems Liv
    Förskolans arbete med tidig litteracitet : på barns villkor
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2018] : 192 sidor :
    ISBN: 9789144118277
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språka för livet : nycklar och strategier för alla barns språkutveckling
    Heimer Maria, Ohlsson Maria
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 247 sidor :
    ISBN: 9789144160061
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Låt leken främja språket
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 239 sidor :
    ISBN: 9789177413103
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kompletterande material och webbresurser enligt lärares anvisningar tillkommer.

  • Giltig från: 2024 vecka 19

    Alatalo Tarja
    Högläsning : didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 132 sidor :
    ISBN: 9789144137889
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alatalo Tarja
    Läsundervisningens grunder
    Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2023] : 342 sidor :
    ISBN: 9789151109046
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker skriftspråket
    Dahlgren Gösta, Gustafsson Karin, Mellgren Elisabeth, Olsson Lars-Erik
    4., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 237 s. :
    ISBN: 9789147106554
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gjems Liv
    Förskolans arbete med tidig litteracitet : på barns villkor
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2018] : 192 sidor :
    ISBN: 9789144118277
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språka för livet : nycklar och strategier för alla barns språkutveckling
    Heimer Maria, Ohlsson Maria
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 247 sidor :
    ISBN: 9789144160061
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn : utveckling och svårigheter
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 349 sidor :
    ISBN: 9789144126715
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Låt leken främja språket
    Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens : [2022] : 239 sidor :
    ISBN: 9789177413103
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst