Huvudområden och successiv fördjupning:
Lingvistik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-08
Innehåll
Under kursen behandlas
Barns typiska tal- och språkutvecklig
Talsignalen och fonembegreppet
Grammatik och begreppsutveckling (lexikon)
Språket och hjärnan
Tal- och språkstörningar problem inom fonologi, grammatik och lexikon
Pragmatisk språkstörning
Metoder för att underlätta för barn med tal- och språkstörningar
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna uppvisa
grundläggande förståelse för hur talsignalen uppfattas och produceras
kännedom om metoder för att stimulera grammatisk utveckling och begreppsutveckling
kännedom om metoder för att underlätta för barn med pragmatisk språkstörning
kännedom om vanliga tal- och språkstörningar
Dessutom ska den studerande
kunna använda lingvistiska begrepp för att redogöra för barns typiska tal- och språkutveckling
Behörighetskrav
Godkänt betyg på följande kurser på termin 1 av Speciallärarprogrammet:
6PE076, Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning 15 hp
6PE077, Det specialpedagogiska fältet II - processer i praktiken 7,5 hp samt genomgången kurs
6PE082, Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor 7,5 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker genom bedömning av skriftligt slutprov och inlämningsuppgifter.
Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Under¬känd.
Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle efter någon tid. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 4
Bruce, Barbro. 2006. Språkliga svårigheter hos skolbarn. I: Bjar, Louise (red) Det hänger på språket! Lund: Studentlitteratur. Catts, Hugh W. & Kamhi, Alan G. 2005. Language and reading disabilities. Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc. (Kap 1. 23 s) Nettelbladt, Ulrika & Eva-Kristina Salameh (red.) 2007. Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1 Fonologi, grammatik, lexikon. Lund:Studentlitteratur. (Kap. 1-8). Trillingsgaard, Anegen; Dalby, Mogens & Östergaard, John (Red). 1997. Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barnets utveckling.. Lund:Studentlitteratur (Kap. 6. 15s) Stackhouse, Joy & Wells, Bill. 1997. Children´s Speech and Literacy Difficulties 1: A Psycholinguistic Framework. London: Whurr. (Kap 7 samt s 220-232 ur kap. 8). Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar tillkommer enligt anvisningar.
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s Catts Hugh William, Kamhi Alan G. 2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. : ISBN: 0-205-45448-8 Se Umeå UB:s söktjänst