"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp

Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2013-01-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-11-18

Innehåll

Kursen består av följande moment: Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp Speech, language and communication for special needs students Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp Supporting the reading and writing development of students with special educational needs Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp Case study; assessment and individual education programme Innehåll per moment: Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp Under momentet behandlas * barns typiska tal- och språkutveckling * talsignalen och fonembegreppet; fonologiska processer * grammatik och begreppsutveckling (lexikon) * tal- och språksvårigheter: problem inom fonologi, grammatik och lexikon * tal-, språk- och samspelssvårigheter (pragmatik) inom diagnosområdena språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autismspektrumstörningar. * tal och språksvårigheternas konsekvenser för inlärningssituationen och lämpliga metoder och kompensatoriska strategier för att främja inlärningen. * metoder, strategier och undervisningsmaterial för att stimulera utvecklingen av tal, språk och kommunikation hos elever med olika typer av försenad/avvikande språkutveckling * förstärkande och alternativa kommunikationssystem och visuella strategier. Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp Under momentet behandlas * läs- och skrivprocessens olika delkomponenter * förväntad läs- och skrivförmåga i olika åldrar * olika former av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi * olika perspektiv på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som exempelvis kognitiva, sociokulturella och sociokognitiva * läs- och skrivsvårigheter/dyslexi relaterade till andra språksvårigheter och andra former av inlärningssvårigheter (t ex språkstörning, kognitiva nedsättningar, ADHD) * läs- och skrivinlärning för elever med annat modersmål än svenska * läs- och skrivsvårigheters påverkan på individers självbild, motivation och förmåga att tillgodogöra sig kunskaper i skolan * val av läs- och skrivinlärningsmetoder som är särskilt anpassade för olika elever i behov av särskilt stöd * åtgärder för att stimulera läs- och skrivsvaga elevers läslust * läromedel, kompensatoriska hjälpmedel och strategier. Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp Under momentet behandlas * genomförande av fallstudie * identifiering och kartläggning av språk- läs- och skrivsvårigheter/dyslexi * test ur ett teoretiskt och metodiskt perspektiv * inventering av testinstrument avsedda för olika stadier * faktorer av betydelse för om, när och hur speciallärarinsats ska/bör sättas in * betydelsen av genus, social tillhörighet och etnicitet i det specialpedagogiska arbetet * motiverande, förebyggande, tränande och kompenserande insatser utifrån olika perspektiv.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp Speech, language and communication for special needs students För godkänt moment ska den studerande: - kunna använda lingvistiska begrepp för att redogöra för barns typiska tal- och språkutveckling - kunna beskriva hur tal och språksvårigheter kan se ut vid språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autism/Asperger, samt redogöra för vilka konsekvenserna blir för inlärningen. - uppvisa kännedom om och kritiskt kunna granska metoder för att stimulera olika aspekter av den språkliga förmågan - uppvisa kännedom om metoder för att underlätta för barn med pragmatisk språkstörning - uppvisa förståelse för hur inlärningssituationen kan anpassas till elever med olika typer av försenad/avvikande språkutveckling. Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp Supporting the reading and writing development of students with special educational needs För godkänt moment ska den studerande: - kunna redogöra för läs- och skrivprocessen ur ett specialpedagogiskt perspektiv - kunna relatera elevers läs- och skrivförmåga till förväntad förmåga för åldern - vara orienterad om olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, t ex pedagogiska, lingvistiska och neurobiologiska perspektiv. - kunna analysera och stimulera elevers fonologiska medvetenhet och diskutera hur denna relaterar till läs- och skrivförmåga - kunna redogöra för hur ordförrådsutveckling och morfologisk medvetenhet relaterar till elevers läs- och skrivförmåga - visa förståelse för de specifika språkliga problem som elever med annat modersmål än svenska kan ha med läs- och skrivinlärningen - visa förståelse för hur läs- och skrivsvårigheter/dyslexi påverkar elevens livssituation - planera upplägg av läs- och skrivinlärningsundervisning som är särskilt anpassad för elever med olika typer av inlärningssvårigheter - planera en anpassning av inlärningssituationen utifrån elevens läs- och skrivsvårigheter/dyslexi med tanke på kunskapsinhämtning i klassrum och enskilt, användning av anpassade läromedel, kompensatoriska hjälpmedel och strategier. Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp Case study; assessment and individual education programme För godkänt moment ska den studerande kunna: - kritiskt granska och analysera olika typer av diagnostiska instrument utifrån deras teoretiska ansatser samt diskutera deras användbarhet och begränsningar - självständigt genomföra pedagogiska utredningar med avseende på språk-, läs- och skrivutveckling samt utifrån insamlat material formulera åtgärdsprogram - kommunicera resultat - fungera som en kvalificerad samtalspartner avseende om, när och hur speciallärarinsats ska/bör sättas in.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg på kursen 6PE076, Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 7,5 hp inom programmet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform, varför tillgång till dator (PC, Mac eller Unix/Linux) och fungerande internetanslutning krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Moment 1: Examination sker genom bedömning av muntliga uppgifter under momentets gång samt en eller två skriftliga uppgifter. Moment 2: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt en skriftlig uppgift. Moment 3: Examination sker genom bedömning av muntliga uppgifter under momentets gång och redovisning av en rapport dels i skriftlig, dels i muntlig form. Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 18 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Tillgodoräknande: Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultets¬nämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3, 9

Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera
Kutscher Martin L., Attwood Tony, Wolff Robert R.
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-27-12612-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mitchell David R
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-8

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk

Westerlund Monica
Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övningsmaterial
som behandlar svenskans struktur :
Obligatorisk

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
Castles Anne, Coltheart Max
ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 77-11

Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
ISBN: 91-27-72297-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-842-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lagercrantz Hugo
Hjärnans utveckling
http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
Obligatorisk

Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taube Karin
Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
4. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 143 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/72275065_O_1.jpg
ISBN: 978-91-7227-506-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Något av följande alternativ:

Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-09321-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God skrivutveckling
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
ISBN: 978-91-27-41258-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
Af Trampe Peter, Andersson Bodil
URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
Obligatorisk

Därför inkludering
Andersson Birgitta, Thorsson Lena
Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 175 s. :
Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
ISBN: 978-91-28-00037-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Catts Hugh W, Kamhi Alan G
Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: kap 6, 7, 9

Damsby Gunvor
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
Fulltext
Obligatorisk

Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7, 8

Rack John
The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
Obligatorisk

Testmanualer och
testmaterial :
Obligatorisk

Ericson Britta
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-00991-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk