"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp

Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2016-01-03 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-11-18

Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-12-10

Innehåll

Kursen består av följande moment:

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
Speech, language and communication for special needs students

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
Supporting the reading and writing development of students with special educational needs

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
Case study; assessment and individual education programme

Innehåll per moment:

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

Under momentet behandlas

  • barns typiska tal- och språkutveckling
  • talsignalen och fonembegreppet; fonologiska processer
  • grammatik och begreppsutveckling (lexikon)
  • tal- och språksvårigheter: problem inom fonologi, grammatik och lexikon
  • tal-, språk- och samspelssvårigheter (pragmatik) inom diagnosområdena språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autismspektrumstörningar.
  • tal och språksvårigheternas konsekvenser för inlärningssituationen och lämpliga metoder och kompensatoriska strategier för att främja inlärningen.
  • metoder, strategier och undervisningsmaterial för att stimulera utvecklingen av tal, språk och kommunikation hos elever med olika typer av försenad/avvikande språkutveckling
  • förstärkande och alternativa kommunikationssystem och visuella strategier.

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp

Under momentet behandlas

  • läs- och skrivprocessens olika delkomponenter
  • förväntad läs- och skrivförmåga i olika åldrar
  • olika former av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
  • olika perspektiv på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som exempelvis kognitiva, sociokulturella och sociokognitiva
  • läs- och skrivsvårigheter/dyslexi relaterade till andra språksvårigheter och andra former av inlärningssvårigheter (t ex språkstörning, kognitiva nedsättningar, ADHD)
  • läs- och skrivinlärning för elever med annat modersmål än svenska
  • läs- och skrivsvårigheters påverkan på individers självbild, motivation och förmåga att tillgodogöra sig kunskaper i skolan
  • val av läs- och skrivinlärningsmetoder som är särskilt anpassade för olika elever i behov av särskilt stöd
  • åtgärder för att stimulera läs- och skrivsvaga elevers läslust
  • läromedel, kompensatoriska hjälpmedel och strategier.

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

Under momentet behandlas

  • genomförande av fallstudie
  • identifiering och kartläggning av språk- läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
  • test ur ett teoretiskt och metodiskt perspektiv
  • inventering av testinstrument avsedda för olika stadier
  • faktorer av betydelse för om, när och hur speciallärarinsats ska/bör sättas in
  • betydelsen av genus, social tillhörighet och etnicitet i det specialpedagogiska arbetet
  • motiverande, förebyggande, tränande och kompenserande insatser utifrån olika perspektiv.

Förväntade studieresultat

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
Speech, language and communication for special needs students

För godkänt moment ska den studerande:

  • kunna använda lingvistiska begrepp för att redogöra för barns typiska tal- och språkutveckling
  • kunna beskriva hur tal och språksvårigheter kan se ut vid språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autism/Asperger, samt redogöra för vilka konsekvenserna blir för inlärningen.
  • uppvisa kännedom om och kritiskt kunna granska metoder för att stimulera olika aspekter av den språkliga förmågan
  • uppvisa kännedom om metoder för att underlätta för barn med pragmatisk språkstörning
  • uppvisa förståelse för hur inlärningssituationen kan anpassas till elever med olika typer av försenad/avvikande språkutveckling.

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
Supporting the reading and writing development of students with special educational needs

För godkänt moment ska den studerande:

  • kunna redogöra för läs- och skrivprocessen ur ett specialpedagogiskt perspektiv
  • kunna relatera elevers läs- och skrivförmåga till förväntad förmåga för åldern
  • vara orienterad om olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, t ex pedagogiska, lingvistiska och neurobiologiska perspektiv.
  • kunna analysera och stimulera elevers fonologiska medvetenhet och diskutera hur denna relaterar till läs- och skrivförmåga
  • kunna redogöra för hur ordförrådsutveckling och morfologisk medvetenhet relaterar till elevers läs- och skrivförmåga
  • visa förståelse för de specifika språkliga problem som elever med annat modersmål än svenska kan ha med läs- och skrivinlärningen
  • visa förståelse för hur läs- och skrivsvårigheter/dyslexi påverkar elevens livssituation
  • planera upplägg av läs- och skrivinlärningsundervisning som är särskilt anpassad för elever med olika typer av inlärningssvårigheter
  • planera en anpassning av inlärningssituationen utifrån elevens läs- och skrivsvårigheter/dyslexi med tanke på kunskapsinhämtning i klassrum och enskilt, användning av anpassade läromedel, kompensatoriska hjälpmedel och strategier.

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
Case study; assessment and individual education programme

För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • kritiskt granska och analysera olika typer av diagnostiska instrument utifrån deras teoretiska ansatser samt diskutera deras användbarhet och begränsningar
  • självständigt genomföra pedagogiska utredningar med avseende på språk-, läs- och skrivutveckling samt utifrån insamlat material formulera åtgärdsprogram
  • kommunicera resultat
  • fungera som en kvalificerad samtalspartner avseende om, när och hur speciallärarinsats ska/bör sättas in.

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg på kursen 6PE076, Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 7,5 hp inom programmet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform, varför tillgång till dator (PC, Mac eller Unix/Linux) och fungerande internetanslutning krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

Examination

Moment 1: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt skriftliga uppgifter.

Moment 2: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt skriftliga uppgifter.

Moment 3: Examination sker genom redovisning av en rapport dels i skriftlig, dels i muntlig form.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 18 högskolepoäng.

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande:

Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 3

    Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
    2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
    ISBN: 0-205-45448-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice
    New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
    ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1, 3, 9

    Mitchell David R
    What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
    Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
    ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 3, 4, 5, 7.

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 536 s. :
    ISBN: 9789144017648
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling
    Midenstrand Madeleine, Kihlgren Margareta, Tideman Eva, Østergaard John R., Dalby Mogens A., Trillingsgaard Anegen
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 363 s. :
    ISBN: 978-91-44-05059-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 1, 4, 6, 7, 8.

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk

    Övningsmaterial
    som behandlar svenskans struktur :
    Obligatorisk

    Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsförståelse i teori och praktik
    Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05129-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
    Castles Anne, Coltheart Max
    ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 77-11

    Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
    2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
    ISBN: 0-205-45448-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frith U
    Paradoxes in the definition of dyslexia
    Dyslexia, 5(4) : 1999 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 192-214

    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
    "Jag fixar det oftast" : hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 216 s. :
    ISBN: 91-44-03643-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruppobservationer : teori och praktik
    Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
    ISBN: 9789144082134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hedman Christina
    Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
    Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kap. 2, s. 8-40. Kap 6-7, s. 167-196.

    Lagercrantz Hugo
    Hjärnans utveckling
    http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
    Obligatorisk

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samuelsson Stefan
    Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
    ISBN: 978-91-27-41934-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Solvang Per
    Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia
    International Studies in Sociology of Education, 17:1-2 : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S. 79-94.

    Swärd Ann-Katrin
    Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
    Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2008 : 222 s. :
    urn:nbn:se:su:diva-8134
    ISBN: 9789171557063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Något av följande alternativ:

    Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
    Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-47-09321-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God skrivutveckling
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
    ISBN: 978-91-27-41258-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk

    Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

    Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
    Af Trampe Peter, Andersson Bodil
    URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
    Obligatorisk

    Därför inkludering
    Andersson Birgitta, Thorsson Lena
    Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 175 s. :
    Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
    ISBN: 978-91-28-00037-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Carlberg Eriksson Eva
    Språkstörning - en pedagogisk utmaning : en metodbok för dig som möter tonårselever
    Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2009 : 168 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-28-00284-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities
    Catts Hugh W, Kamhi Alan G
    Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: kap 6, 7, 9

    Damsby Gunvor
    Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
    Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice
    New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
    ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 7, 8

    Professionellt föräldrasamarbete
    Jensen Elsebeth, Jensen Helle, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-09368-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rack John
    The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
    URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
    Obligatorisk

    Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
    Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
    1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
    ISBN: 978-91-27-42172-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Testmanualer och
    testmaterial :
    Obligatorisk

    Ericson Britta
    Utredning av läs- och skrivsvårigheter
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
    ISBN: 978-91-44-00991-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2013 vecka 2

    Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

    Barn utvecklar sitt språk
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
    ISBN: 978-91-44-06743-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
    2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
    ISBN: 0-205-45448-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice
    New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
    ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1, 3, 9

    Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera
    Kutscher Martin L., Attwood Tony, Wolff Robert R.
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 272 s. :
    ISBN: 978-91-27-12612-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mitchell David R
    What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
    Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
    ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
    Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
    ISBN: 978-91-44-01771-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1-8

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övningsmaterial
    som behandlar svenskans struktur :
    Obligatorisk

    Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsförståelse i teori och praktik
    Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05129-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
    Castles Anne, Coltheart Max
    ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 77-11

    Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
    Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
    2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
    ISBN: 0-205-45448-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Druid-Glentow Birgit
    Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
    ISBN: 91-27-72297-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elbro Carsten
    Läsning och läsundervisning
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
    ISBN: 91-47-05180-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-842-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lagercrantz Hugo
    Hjärnans utveckling
    http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
    Obligatorisk

    Myrberg Mats
    Dyslexi : en kunskapsöversikt
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
    ISBN: 978-91-7307-107-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samuelsson Stefan
    Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
    ISBN: 978-91-27-41934-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Taube Karin
    Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
    4. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 143 s. :
    http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/72275065_O_1.jpg
    ISBN: 978-91-7227-506-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Något av följande alternativ:

    Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
    Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 91-47-09321-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God skrivutveckling
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
    ISBN: 978-91-27-41258-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk

    Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

    Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
    Af Trampe Peter, Andersson Bodil
    URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
    Obligatorisk

    Därför inkludering
    Andersson Birgitta, Thorsson Lena
    Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 175 s. :
    Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
    ISBN: 978-91-28-00037-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Language and reading disabilities
    Catts Hugh W, Kamhi Alan G
    Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: kap 6, 7, 9

    Damsby Gunvor
    Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
    Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Gillon Gail T.
    Phonological awareness : from research to practice
    New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
    ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 7, 8

    Rack John
    The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
    URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
    Obligatorisk

    Testmanualer och
    testmaterial :
    Obligatorisk

    Ericson Britta
    Utredning av läs- och skrivsvårigheter
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
    ISBN: 978-91-44-00991-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
    tillkommer enligt anvisningar :
    Obligatorisk