Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education
Denna kursplan gäller: 2013-01-14 till 2016-01-03 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-04 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2016-01-03
Kurskod: 6LI004
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-11-18
Reviderad av: Studierektor, Institutionen för språkstudier, 2012-12-10
Kursen består av följande moment:
Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
Speech, language and communication for special needs students
Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
Supporting the reading and writing development of students with special educational needs
Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
Case study; assessment and individual education programme
Innehåll per moment:
Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
Under momentet behandlas
Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
Under momentet behandlas
Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
Under momentet behandlas
Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
Speech, language and communication for special needs students
För godkänt moment ska den studerande:
Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
Supporting the reading and writing development of students with special educational needs
För godkänt moment ska den studerande:
Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
Case study; assessment and individual education programme
För godkänt moment ska den studerande kunna:
Univ: Godkänt betyg på kursen 6PE076, Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 7,5 hp inom programmet
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform, varför tillgång till dator (PC, Mac eller Unix/Linux) och fungerande internetanslutning krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument
Moment 1: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt skriftliga uppgifter.
Moment 2: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt skriftliga uppgifter.
Moment 3: Examination sker genom redovisning av en rapport dels i skriftlig, dels i muntlig form.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.
För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 18 högskolepoäng.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.
Tillgodoräknande:
Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet.
Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3, 9
Mitchell David R
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 3, 4, 5, 7.
Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 536 s. :
ISBN: 9789144017648
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling
Midenstrand Madeleine, Kihlgren Margareta, Tideman Eva, Østergaard John R., Dalby Mogens A., Trillingsgaard Anegen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 363 s. :
ISBN: 978-91-44-05059-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 4, 6, 7, 8.
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk
Övningsmaterial
som behandlar svenskans struktur :
Obligatorisk
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
Castles Anne, Coltheart Max
ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 77-11
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frith U
Paradoxes in the definition of dyslexia
Dyslexia, 5(4) : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 192-214
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
"Jag fixar det oftast" : hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 216 s. :
ISBN: 91-44-03643-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedman Christina
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 2, s. 8-40. Kap 6-7, s. 167-196.
Lagercrantz Hugo
Hjärnans utveckling
http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
Obligatorisk
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Solvang Per
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia
International Studies in Sociology of Education, 17:1-2 : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 79-94.
Swärd Ann-Katrin
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2008 : 222 s. :
urn:nbn:se:su:diva-8134
ISBN: 9789171557063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-09321-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God skrivutveckling
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
ISBN: 978-91-27-41258-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk
Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
Af Trampe Peter, Andersson Bodil
URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
Obligatorisk
Därför inkludering
Andersson Birgitta, Thorsson Lena
Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 175 s. :
Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
ISBN: 978-91-28-00037-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Carlberg Eriksson Eva
Språkstörning - en pedagogisk utmaning : en metodbok för dig som möter tonårselever
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2009 : 168 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-28-00284-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Catts Hugh W, Kamhi Alan G
Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: kap 6, 7, 9
Damsby Gunvor
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
Fulltext
Obligatorisk
Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7, 8
Professionellt föräldrasamarbete
Jensen Elsebeth, Jensen Helle, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-09368-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rack John
The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
Obligatorisk
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Testmanualer och
testmaterial :
Obligatorisk
Ericson Britta
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-00991-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk
Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3, 9
Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera
Kutscher Martin L., Attwood Tony, Wolff Robert R.
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 272 s. :
ISBN: 978-91-27-12612-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mitchell David R
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1-8
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk
Westerlund Monica
Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Övningsmaterial
som behandlar svenskans struktur :
Obligatorisk
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
Castles Anne, Coltheart Max
ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 77-11
Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
ISBN: 91-27-72297-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elbro Carsten
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 239 s. :
ISBN: 91-47-05180-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-842-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagercrantz Hugo
Hjärnans utveckling
http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
Obligatorisk
Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taube Karin
Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
4. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 143 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/72275065_O_1.jpg
ISBN: 978-91-7227-506-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-09321-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God skrivutveckling
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
ISBN: 978-91-27-41258-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk
Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
Af Trampe Peter, Andersson Bodil
URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
Obligatorisk
Därför inkludering
Andersson Birgitta, Thorsson Lena
Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2007 : 175 s. :
Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
ISBN: 978-91-28-00037-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Catts Hugh W, Kamhi Alan G
Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: kap 6, 7, 9
Damsby Gunvor
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
Fulltext
Obligatorisk
Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7, 8
Rack John
The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
Obligatorisk
Testmanualer och
testmaterial :
Obligatorisk
Ericson Britta
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-00991-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk