"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp

Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LI004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2010-11-18

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2015-11-17

Innehåll

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
(Speech, language and communication for special needs students)

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
(Supporting the reading and writing development of students with special educational needs)

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
(Case study; assessment and individual education programme)

Innehåll per moment:

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

Under momentet behandlas

  • barns typiska tal- och språkutveckling
  • talsignalen och fonembegreppet; fonologiska processer
  • grammatik och begreppsutveckling (lexikon)
  • tal- och språksvårigheter: problem inom fonologi, grammatik och lexikon
  • tal-, språk- och samspelssvårigheter (pragmatik) inom diagnosområdena språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autismspektrumstörningar.
  • tal och språksvårigheternas konsekvenser för inlärningssituationen och lämpliga metoder och strategier för att främja inlärningen.

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp

Under momentet behandlas

  • läs- och skrivprocessens olika delkomponenter
  • olika former av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
  • olika perspektiv på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som exempelvis kognitiva, sociokulturella och sociokognitiva
  • läs- och skrivsvårigheter/dyslexi relaterade till andra språksvårigheter och andra former av inlärningssvårigheter (t ex språkstörning, kognitiva nedsättningar, ADHD)
  • läs- och skrivinlärning för elever med annat modersmål än svenska
  • läs- och skrivsvårigheters påverkan på individers självbild, motivation och förmåga att tillgodogöra sig kunskaper i skolan
  • val av läs- och skrivinlärningsmetoder som är särskilt anpassade för olika elever i behov av särskilt stöd
  • åtgärder för att stimulera elevers läslust
  • förstärkande och alternativa kommunikationssystem och visuella strategier.
  • betydelsen av genus, social tillhörighet och etnicitet i det specialpedagogiska arbetet 

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

Under momentet behandlas

  • genomförande av fallstudie
  • identifiering och kartläggning av språk- läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
  • test ur ett teoretiskt och metodiskt perspektiv
  • inventering av testinstrument avsedda för olika stadier
  • faktorer av betydelse för om, när och hur speciallärarinsats ska/bör sättas in
  • förväntad läs- och skrivförmåga i olika åldrar
  • metoder och strategier för att stimulera utvecklingen av läsning, språk och kommunikation
  • förebyggande, tränande och kompenserande insatser i relation till språk-, skriv- och lässvårigheter

Förväntade studieresultat

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp
(Speech, language and communication for special needs students)

För godkänt moment ska den studerande:

  • kunna använda lingvistiska begrepp för att redogöra för barns typiska tal- och språkutveckling
  • kunna analysera och stimulera elevers fonologiska medvetenhet och diskutera hur denna relaterar till läs- och skrivförmåga
  • kunna beskriva hur tal och språksvårigheter kan se ut vid språkstörning, utvecklingsstörning, ADHD/ADD och autism/Asperger, samt redogöra för vilka konsekvenserna blir för inlärningen.
  • uppvisa kännedom om och kritiskt kunna granska metoder för att stimulera olika aspekter av den språkliga förmågan
  • uppvisa kännedom om metoder för att underlätta för barn med pragmatisk språkstörning
  • uppvisa förståelse för hur inlärningssituationen kan anpassas till elever med olika typer av försenad/avvikande språkutveckling.

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 12 hp
(Supporting the reading and writing development of students with special educational needs)

För godkänt moment ska den studerande:

  • kunna redogöra för läs- och skrivprocessen ur ett specialpedagogiskt perspektiv
  • vara orienterad om olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, t ex pedagogiska, lingvistiska och neurobiologiska perspektiv.
  • kunna redogöra för hur ordförrådsutveckling och morfologisk medvetenhet relaterar till elevers läs- och skrivförmåga
  • visa förståelse för de specifika språkliga problem som elever med annat modersmål än svenska kan ha med läs- och skrivinlärningen
  • visa förståelse för hur läs- och skrivsvårigheter/dyslexi påverkar elevens livssituation
  • planera upplägg av läs- och skrivinlärningsundervisning som är särskilt anpassad för elever med olika typer av inlärningssvårigheter

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp
(Case study; assessment and individual education programme)

För godkänt moment ska den studerande kunna:

  • kritiskt granska och analysera olika typer av diagnostiska instrument utifrån deras teoretiska ansatser samt diskutera deras användbarhet och begränsningar
  • självständigt genomföra och analysera pedagogiska utredningar med avseende på språk-, läs- och skrivutveckling samt utifrån insamlat material ta ställning till konsekvenserna för elevens inlärningssituation och planera pedagogiska insatser (extra anpassningar och särskilt stöd)
  • bedöma läsning och skrivning i relation till olika inlärningssvårigheter (t ex dyslexi, språkstörning, neuropsykiatriska tillstånd)
  • kommunicera kartläggningsresultat, och härigenom praktisera rollen som kvalificerad samtalspartner
  • kunna relatera elevers läs- och skrivförmåga till förväntad förmåga för åldern
  • planera en anpassning av inlärningssituationen utifrån elevens läs- och skrivsvårigheter/dyslexi med tanke på kunskapsinhämtning i klassrum och enskilt, användning av anpassade läromedel, kompensatoriska hjälpmedel och strategier.

 

Behörighetskrav

Univ: Godkänt betyg på kursen 6SP038, Det specialpedagogiska fältet, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 7,5 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Övningar och delar av övrigt kursmaterial tillhandahålls via en nätplattform, varför tillgång till dator (PC, Mac eller Unix/Linux) och fungerande internetanslutning krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
För information om tekniska krav på datorutrustning och internetuppkoppling, se www.sprak.umu.se/student/dokument

 

Examination

Moment 1: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, nätbaserade läsloggar samt skriftliga uppgifter.

Moment 2: Examination sker genom bedömning av litteraturseminarier under momentets gång, skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftliga uppgifter.

Moment 3: Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga redovisningar under momentets gång och en skriftlig rapport.

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får inte undergå prövning för högre betyg.

För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande lägst 18 högskolepoäng.

För godkänt betyg på moment som examineras i flera delar krävs att alla delar är godkända. Därvid gäller följande: Om ingen av delexaminationerna görs eller lämnas in, sätts inget betyg på momentet. Om någon av delexaminationerna inte görs eller lämnas in, sätts betyget Underkänd på momentet, även om de delexaminationer som fullgjorts är godkända.  
Vid omprov på moment som examineras i flera delar, görs de delar om som inte gjorts eller lämnats in eller som fått underkänt betyg. Vid uppsamlingsprov (andra omprovstillfället och alla därefter följande omprov) görs alla delar av examinationen på nytt.
Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov, s.k. uppsamlingprov, erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Anmälan till samtliga prov är obligatorisk.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.
Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 2

Moment 1. Tal, språk och kommunikation för elever i behov av särskilt stöd, 8 hp

Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, 3, 9

Mitchell David R
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge : 2008 : xi, 240 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0718/2007018242.html
ISBN: 978-0-415-36926-8 (hardback)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 3, 4, 5, 7.

Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 536 s. :
ISBN: 9789144017648
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn som är annorlunda : hjärnans betydelse för barnets utveckling
Midenstrand Madeleine, Kihlgren Margareta, Tideman Eva, Østergaard John R., Dalby Mogens A., Trillingsgaard Anegen
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 363 s. :
ISBN: 978-91-44-05059-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1, 4, 6, 7, 8.

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk

Övningsmaterial
som behandlar svenskans struktur :
Obligatorisk

Moment 2. Att stötta läs- och skrivutvecklingen för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read?
Castles Anne, Coltheart Max
ingår i tidskriften Cognition nr 91 : 2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 77-11

Frith U
Paradoxes in the definition of dyslexia
Dyslexia, 5(4) : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 192-214

Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
"Jag fixar det oftast" : hur industriarbetare hanterar läs- och skrivkrav i arbetet
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 216 s. :
ISBN: 91-44-03643-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruppobservationer : teori och praktik
Hammar Chiriac Eva, Einarsson Charlotta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144082134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedman Christina
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 2, s. 8-40. Kap 6-7, s. 167-196.

Lagercrantz Hugo
Hjärnans utveckling
http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema%20Hj%c3%a4rna/Hj%c3%a4rnans%20utveckling.pdf?epslanguage=en :
Obligatorisk

Myrberg Mats
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 107 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf
ISBN: 978-91-7307-107-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Solvang Per
Developing an ambivalence perspective on medical labelling in education: case dyslexia
International Studies in Sociology of Education, 17:1-2 : 2013 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 79-94.

Swärd Ann-Katrin
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2008 : 222 s. :
urn:nbn:se:su:diva-8134
ISBN: 9789171557063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Developmental Disorders of Language Learning and Cognition
Hulme , Snowling
, : 2009 :
Obligatorisk

Något av följande alternativ:

Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
Mossige Margunn, Skaathun Astrid, Røskeland Marianne, Bolinder Palmér Inger, Olsson Kristina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 220 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-09321-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God skrivutveckling
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
ISBN: 978-91-27-41258-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk

Moment 3. Fallstudie: utredning och åtgärdsprogram, 10 hp

Vetenskap, beprövad erfarenhet och humbug
Af Trampe Peter, Andersson Bodil
URL: http://www.dyslexiföreningen.se : 2005 :
Obligatorisk

Carlberg Eriksson Eva
Språkstörning - en pedagogisk utmaning : en metodbok för dig som möter tonårselever
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2009 : 168 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-28-00284-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Catts Hugh W, Kamhi Alan G
Second Edition. Boston: Pearson Education, Inc : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: kap 6, 7, 9

Damsby Gunvor
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne : 2008 : 1 PDF-fil (90 s.) :
Fulltext
Obligatorisk

Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice
New York : Guilford : 2007. : xvii, 270 p. :
ISBN: 978-1-59385-472-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 7, 8

Professionellt föräldrasamarbete
Jensen Elsebeth, Jensen Helle, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-09368-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rack John
The Theory and Practice of Effective Teaching for Dyslectic Learners
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/pdf/John_Rack.pdf : 2005 :
Obligatorisk

Testmanualer och
testmaterial :
Obligatorisk

Ericson Britta
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 324, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-00991-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar
tillkommer enligt anvisningar :
Obligatorisk

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverkets allmänna råd med kommentarer : 2014 :
Fulltext
Obligatorisk

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst