"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Demokrati, individ och samhälle, 10 hp

Engelskt namn: Democracy, the individual and society

Denna kursplan gäller: 2012-10-08 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6LU002

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-02

Reviderad av: Jonas Nilsson, 2012-10-12

Innehåll

Denna kurs syftar till att ge grundläggande kunskaper om lärarens uppdrag med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund och fostransuppdrag. Begrepp som demokrati, människosyn, etik och likabehandling analyseras och anknyts till förskolans och skolans verksamhet.

Kursen ger också grundläggande kunskaper om barns och ungdomars livsvillkor med avseende på kön, klass, hälsa, sexualitet, etnicitet och andra förhållanden som skapar likheter och skillnader i förskola och skola. Syftet är att öka studenternas medvetenhet om hur sådana förhållanden kan ge skilda förutsättningar för fostran och lärande. Under kursen behandlas också barn- och ungdomskultur som villkor för undervisning och lärande, som exempelvis fritid, medier och nätkulturer.

Kunskaperna om läraruppdraget, värdegrundsarbetet och om ungas livsvillkor bygger på aktuell forskning.

I skolans styrdokument klargörs lärarens uppdrag som förmedlare av demokratiska värderingar. Kursen kommer att fördjupa kunskapen om hur detta uppdrag kan genomföras i en förskola och skola som präglas av mångfald.  Kursen bidrar till en medvetenhet om läraruppdraget i allmänhet och skolans värdegrund och fostransuppdrag i synnerhet – en medvetenhet som studenten ska kunna ha med sig, förhålla sig till och fördjupa under kommande studier, VFU och yrkesliv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande

Kunskap och förståelse
- Visa grundläggande kunskap om vad relevanta styrdokument säger om lärarens uppdrag, med särskilt fokus på förskolans och skolans värdegrund och fostransuppdrag
- Visa grundläggande förståelse för begreppen värdegrund, demokrati, människosyn, etik och likabehandling
- Visa grundläggande kunskap om betydelsen av barns och ungas sociala och kulturella bakgrund och de konsekvenser den kan få för arbetet i förskola och skola
- Visa grundläggande kunskap om vad kulturell mångfald innebär för det dagliga livet i förskola och skola
- Visa grundläggande kunskap om, och kunna förstå innebörden av, de principer som utgör lärares yrkesetik
- Visa grundläggande kunskaper om hur olika former av mångfalds- och värdegrundsarbete bedrivs i förskola och skola

Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att analysera och reflektera över innebörden i skolans värdegrund
- Visa förmåga att reflekterande och självständigt kunna tillämpa skolans styrdokument i konkreta situationer
- Visa förmåga att använda kunskap om barns och ungdomars sociala och kulturella bakgrunder i tillämpningen av skolans styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa att hon/han kan förhålla sig till hur skolans styrdokument och värdegrund är tillämpliga i olika sammanhang
- Visa att hon/han kan identifiera möjliga konflikter mellan a)olika komponenter i skolans värdegrund, b)olika principer i lärares yrkesetik, och c)olika mål i skolans värdegrund, och på ett reflekterande sätt förhålla sig till sådana konflikter i konkreta situationer

Behörighetskrav

Univ: Genomgången kurs "Kunskap, undervisning, lärande 1" 10 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika typer av gruppövningar. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa ”grundläggande kunskaper”, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Seminarier och gruppövningar ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt.

När studenterna är uppdelade i grupper kommer gruppindelningen att göras utifrån studenternas examensinriktning.

Examination

Examinationen består av två skriftliga salsskrivningar, två obligatoriska caseseminarier samt en reflektionsuppgift kopplad till den elektroniska portföljen.
Syftet med skrivsalstentamen är att garantera att varje students kunskaper och reflektionsförmåga synliggörs och kan bedömas med säkerhet.

Caseseminariet syftar till att examinera färdigheter och förhållningssätt. Studenterna ska självständigt kunna identifiera såväl svårigheter som möjligheter i lärarens arbete med att tillämpa skolans styrdokument, samt diskutera hur sociala och kulturella förhållanden i samhället inverkar på livet i skolan. Varje caseseminarium läggs upp så att fyra studenter arbetar med en realistisk situation där problematiska frågor kring kursens innehåll behandlas. Det kan t ex vara frågan om hur skolan ska förhålla sig till om ett parti vars program strider mot skolans värdegrund ändå kan tillåtas propagera i skolan, hur odemokratiska eller invandrarfientliga åsikter får och kan bemötas, hur konflikter mellan elever baserat på olika religiösa eller kulturella föreställningar får och kan hanteras eller hur frågor kring olika former av familjekonstellationer får och kan besvaras. Själva examinationen sker antingen genom att ett antal frågor distribueras i förväg och svaren insamlas före själva case-diskussionen, eller genom att caseseminariet sammanfattas med hjälp av en inlämningsuppgift som ska vara klar några dagar senare, när reflektionerna hunnit mogna. Vid caseseminarierna kommer studenterna att arbeta i grupper baserade på studenternas examensinriktning och uppgifterna är riktade till respektive examensinsriktning.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 38

    Människosyn, etik och demokrati.

    Bergem Tryggve
    Läraren i etikens motljus
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
    Obligatorisk

    Dessa tillhandahålls som stenciler, eller elektronisk (du behöver alltså inte köpa eller låna dessa)

    Ahlenius Henrik
    Förord & Normativa teorier. Vad är moraliskt rätt?
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid. 7-10 & 17-28 i "Vad är moraliskt rätt"

    Glover Jonathan
    The scope and Limits of Moral Argument
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 1990 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: kap 2, i " Causing Death and Saving Lives".

    Wolff Jonathan
    Who Should Rule?
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 1996 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: kap 3, i "An Introduction to Political Philosophy"

    Texter som finns på nätet

    Christiano Tom
    Democracy, i Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2006 :
    http://plato.stanford.edu/entries/democracy
    Obligatorisk

    Det hetrogena klassrummet

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :
    Obligatorisk

    Texter som finns på nätat

    Runafors Ann
    Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar.
    Institutionen för idé- och samhällsstudier : 2006 :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66fa9.pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: I: Sawyer Lena och Kamali Masoud(red.): Utbildningens dilemma: demokratiska ideal och andrafierande praxis. SOU 2006:40 31s (s 135-166).

    Lagar och förordningar (ca 150 sid.) ***************************** Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för förskola (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se) Skollag, kap. 1-7 samt relevanta kapitel beroende på den studerandes examensinriktning (www.skolverket.se)

    Ytterligare artiklar tillkommer.

  • Giltig från: 2012 vecka 41

    Människosyn, etik och demokrati.

    Bergem Tryggve
    Läraren i etikens motljus
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 147 sidor :
    Obligatorisk

    Texter som tillhandahålles av Cambro.

    Det hetrogena klassrummet

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    Vad gör unga på nätet?
    Gleerups : 2009 : 120 s. :
    http://webbshop.gleerups.se/gleerups/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/?ew_15_p_id=50954&product_category_id=1363&groupdetail=true
    ISBN: 91-40-66671-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elmeroth Elisabeth
    Etnisk maktordning i skola och samhälle
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04806-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Granstedt Lena
    Synsätt, teman och strategier : några perspektiv på mångkulturella frågor i skolan i ett praktiknära projekt
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 199 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-38152
    ISBN: 978-91-7459-099-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 59-98 http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:372500

    Kjersén Edman Lena
    Barn- och ungdomsböcker genom tiderna
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 227, [1] s. :
    ISBN: 91-27-72291-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 175-186

    Kåreland Lena (2001)
    Mångkultur i svensk ungdomsbok. Några exempel från perioden 1970-2000.
    Ingår i:
    Svensklärarföreningens årsskrift..
    Stockholm : Svensklärarföreningen : 970- : 22 cm : sid. 7-22 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: I: Afzelius, Annika, Richard Norberg & Mats Sandberg (red.), " Att se med egns ögon". Stockholm: Natur och Kultur. ( sif 7-21)

    Lindgren Simon
    Ungdomskulturer
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 175 s. :
    ISBN: 978-91-40-66677-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rhedin Ulla
    Bilderbokens hemligheter
    Stockholm : Alfabeta/Anamma : 2004 : 222 s. :
    ISBN: 91-501-0424-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid. 52-60, 154-168

    Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
    Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
    ISBN: 978-91-44-05674-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    William-Olsson Magnus
    Förvuxen barnlitteratur
    Ingår i:
    Pedagogiska magasinet
    Stockholm : Lärarförbundet : 1996- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/forvuxen-barnlitteratur (3s.)

    Lagar och förordningar (ca 150 sid.)

    Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter (e-resurs). Diskrimineringslag 2008:567 (relevanta delar för skolväsendet). Lärares yrkesetik (www.lararesyrkesetik.se). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se). Läroplan för förskola (www.skolverket.se). Läroplan för de frivilliga skolformerna (www.skolverket.se). Skollag, kap. 1-7 samt relevanta kapitel beroende på den studerandes examensinriktning (www.skolverket.se).

    Obligatorisk litteratur för studenter med inriktning mot förskola

    Lunneblad, Johannes, 2009. Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (140 sid.)

    Obligatorisk litteratur för studenter med inriktning mot grundskolans tidigare år

    Johansson, Eva & Johansson, Barbro, 2003. Etiska möten i skolan. Värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare. Stockholm: Liber (262 sid.)

    Obligatorisk litteratur för studenter med inriktning mot grundskolans senare år, gymnasiet och...

    Lorentz, Hans, 2009. Skolan som mångkulturell arbetsplats. Att tilllämpa interkulturell pedagogik. Lund: Studentlitteratur (210 sid.).