Engelskt namn: Knowledge, Education and Learning
Denna kursplan gäller: 2011-09-12 till 2013-06-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-03-04
Kursplan för kurser med start mellan 2015-07-20 och 2019-03-03
Kursplan för kurser med start mellan 2014-07-21 och 2015-07-19
Kursplan för kurser med start mellan 2013-06-24 och 2014-07-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-09-12 och 2013-06-23
Kurskod: 6LU003
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-02
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-14
Kursen ger en bred introduktion till frågor om kunskap, undervisning och lärande. Den ger en förberedelse både till fortsatt akademisk utbildning och till yrkesverksamhet som lärare i förskola och skola, en verksamhet som innehåller såväl pedagogiska arbetsmoment med barn och elever som egen fortbildning och gemensam verksamhetsutveckling. I särskilt fokus för kursen står förskolans och skolans uppdrag att förmedla kunskap och stimulera kunskapsutveckling. Kursen ger en översiktlig introduktion till lagar och styrdokument rörande förskolan, skolan och skolans kunskapsuppdrag. Den introducerar begrepp, teorier och rön inom kunskaps- och vetenskapsteori, utvecklingspsykologi samt pedagogik. Teman som behandlas inkluderar vad kunskap är och vilka former av kunskap som finns, vetenskapliga metoder (såväl kvantitativa som kvalitativa),modeller för kognitiv utveckling, läroplansteorier, och praktisk lärarkunskap. Kursen innehåller vidare en praktisk orientering rörande resurser för lärares utbildning och fortbildning, samt verksamhetsutveckling inom förskola och skola. Resurser som introduceras inkluderar universitetsbiblioteket, officiell statistik rörande utbildningsväsendet och andra internetresurser. Kursen ger också grundläggande praktiska redskap för att värdera informationskällor i form av källkritik, argumentationsanalys och statistik. Kursen ger även redskap för att analysera målsättningar och metoder rörande förskolans och skolans verksamhet, den egna utbildningen och den egna lärarverksamheten. I anslutning till detta introducerar kursen en kompetensutvecklingsportfolio, som kommer att användas i den fortsatta utbildningen. Kursmomenten bygger på aktuell forskning.
För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa översiktlig kunskap om lagar och styrdokument rörande förskolans och skolans uppdrag, samt en fördjupad kunskap om och förståelse för förskolans och skolans kunskapsuppdrag; - visa god förståelse för olika kunskapsbegrepp och kunskapsformer, samt hur dessa förhåller sig till begrepp som sanning, goda skäl, tillförlitlighet, och objektivitet; - visa grundläggande förståelse för skillnaderna mellan vetenskap, pseudovetenskap, och icke-vetenskap; - visa grundläggande förståelse för olika vetenskapliga metoder, såsom kvantitativa och kvalitativa metoder, samt vilken roll hypoteser, teorier, observationer och statistisk metodologi spelar i dessa; - visa grundläggande kännedom om olika teoretiska modeller för medvetande och inlärning samt om klassiska och samtida teorier rörande kognitiv, social, emotionell och språklig utveckling; - visa grundläggande kännedom om metoder för att studera arvets och miljöns betydelse för individers utveckling, och om resultat från studier av detta; - visa grundläggande kunskap om läroplansteoretiska frågeställningar och teorier; - visa grundläggande kännedom om faktorer relevanta för kunskapsförmedling i förskolan och skolan, såsom ramfaktorer, olika dimensioner av kommunikationssituationen, samt planering, målsättningar och uppföljning; - visa kännedom om aktuella forskningsrön med relevans för undervisningspraktik, såsom forskning om olika examinationsformers betydelse för inlärning. Färdighet och förmåga - visa grundläggande förmåga att resonera kring frågor rörande kunskapens relation till olika perspektiv, såsom genusperspektiv och etniska perspektiv, samt hur dessa frågor förhåller sig till möjligheten av allsidig och objektiv kunskap; - visa grundläggande orientering om kunskapsresurser av betydelse för verksamhetens och det egna yrkets utveckling, såsom universitetsbiblioteket, Sveriges officiella statistik inom utbildningsväsendet, och andra resurser på internet; - kunna tillämpa grundläggande metoder för informationsvärdering, såsom redskap från argumentationsanalys, statistisk metodologi, och källkritik i vid mening; - visa färdighet att använda kompetensuppföljningsportfolio samt att utnyttja denna för att formulera, reflektera över och följa upp målsättningar och metoder för den egna utbildningen. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa en grundläggande repertoar av verktyg för att reflektera kring utbildningsfilosofiska frågor, såsom frågor kring förskolans och skolans syfte och värde, med särskilt fokus på frågor om förskolans och skolans kunskapsuppdrag; - visa en grundläggande repertoar av verktyg för att reflektera över och analysera målsättningar och metoder rörande såväl det egna lärandet och den egna utbildningen som den egna lärargärningen.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, paneldiskussioner, portfoliohandledning, och några schemalagda chattsessioner med lärare. All undervisning är examinationsförberedande. Föreläsningar ger studenten stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om att kunna visa grundläggande kunskaper, men syftar också att introducera studenter till problematisering, analys, kritisk granskning och värdering. Seminarier och chattsessioner ger stöd att uppnå de förväntade studieresultat som handlar om färdigheter, förmågor och förhållningssätt, men syftar även till att förankra mer faktabaserade inslag. När studenterna är indelade i grupper kommer gruppindelning ske utifrån studentens examensinriktning.
Examinationen består i tre skrivsalstentamina. Viss aktivitet i kompetensuppföljningsportfolio ingår också i examinationen. Syftet med skrivsalstentamen är att garantera att varje students kunskaper och reflektionsförmåga synliggörs och kan bedömas med säkerhet. Den första tentamen förläggs tidigt i kursen och innehåller dels en kontroll av grundläggande faktakunskaper rörande lagar och styrdokument med tyngdpunkt på de olika skolnivåernas kunskapsuppdrag, dels en mer reflekterande del om kunskap och vetenskap. Den andra tentamen examinerar färdighet och förmåga till informationsinsamling och informationsvärdering. Den tredje tentamen ligger i slutet av kursen och innehåller essäuppgifter som examinerar kunskap och förståelse, färdighet och förmåga, samt värderingsförmåga och förhållningssätt. Utöver skrivsalstentamina är delar av uppföljningen av kompetensuppföljningsportfolion obligatorisk. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Studerande har rätt att inom två år examineras på kursen i enlighet med den kursplan som gällde vid registreringstillfället. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes analytiska och problematiserande förmåga. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Developmental psychology for educators: an introduction (2011). McGraw Hill Custom Publishing. (Boken är en specialversion till KUL-kursen) Obligatorisk SCB:s statistikskola. Onlineresurs på www.scb.se (Urval om motsvarande ca 50sid) Obligatorisk
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Locke John
An essay concerning human understanding [Elektronisk resurs]. : In four books. Written by John Locke, ...
The tenth edition, with large additions. : London : printed for Arthur Bettesworth and Charles Hitch; Edmund Parker; John Pemberton; and Edward Symon : 1731. : 2v.,plate :
Obligatorisk
Läsanvisning: Bok 2, kapitel 1, sektionerna 1-6 och 21-22 (ca 4 sidor).
Tillgänglig online:
http://oregonstate.edu/instruct/phl302/texts/locke/locke1/Essay_contents.html
Skinner B. F.
Science and human behavior
New York : Macmillan : cop. 1953 : x, 461 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidorna 31- 35 och 59-66 ( ca 12 sidor). Tillgänglig online:
http://www.bfskinner.org/BFSkinner/PDFBooksSHB_files/Science_and_Human_Behavior_1.pdf
The Innate Mind : Structure and Contents
Carruthers Peter, Laurence Stephen, Stich Stephen
New York : Oxford University Press : 2005 : 0 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Volym 1-3. Introduktionen till volym 1 sektionerna 1-4 (ca 11 sid) och introduktionen till volym 3 sektionerna 1-2 (ca 4 sid). Tillgänglig som e-böcker via UB.
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar).
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Chomsky, Noam.(1967) Recent contribution to the theory of innate ideas. Synthese vol 17,sid 2-4 (3sid) Tillgänglig online: http://www.springerlink.com/content/q60h810365tk1263/ Obligatorisk Kallós, Daniel & Lundgen, Ulf P. Curriculum as a Pedagogical Problem. Studies in Education and Psychology 7. Lund CWK Gleerup 1979. Kap. 2: The Study of Curriculum as a Pedagogical Problem, ss14-33 + 110-113 (fotnoter). (Finns som PDF tillgänglig på Cambro).
Lagar och förordningar (ca 40 sidor) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www. skolverket.se) Skollagen (www.skolverket.se). (Urval). Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker tillkommer. För åtkomst av UB:s elektroniska material utanför campus, se http://www.ub.umu.se/sok/atkomst-utanfor-campus
Developmental psychology for educators: an introduction (2011). McGraw Hill Custom Publishing. (Boken är en specialversion till KUL-kursen) SCB:s statistikskola. Onlineresurs på www.scb.se (Urval om motsvarande ca 50sid) Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik Umeå : Fundo förlag 2012 ISBN: 978-91-975584-5-7
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar).
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Urval om ca 90 sidor; observera att detta urval, dvs. kapitel 2,3,4 och 5 ligger ute på nätet på författarens hemsida:
http://www.anst.uu.se/lajoh623/introduktion_till_vetenskapsteorin/ )
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Locke John
An essay concerning human understanding [Elektronisk resurs]. : In four books. Written by John Locke, ...
The tenth edition, with large additions. : London : printed for Arthur Bettesworth and Charles Hitch; Edmund Parker; John Pemberton; and Edward Symon : 1731. : 2v.,plate :
Obligatorisk
Läsanvisning: Bok 2, kapitel 1, sektionerna 1-6 och 21-22 (ca 4 sidor).
Tillgänglig online:
http://oregonstate.edu/instruct/phl302/texts/locke/locke1/Essay_contents.html
Skinner B. F.
Science and human behavior
New York : Macmillan : cop. 1953 : x, 461 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sidorna 31- 35 och 59-66 ( ca 12 sidor). Tillgänglig online:
http://www.bfskinner.org/BFSkinner/PDFBooksSHB_files/Science_and_Human_Behavior_1.pdf
The Innate Mind : Structure and Contents
Carruthers Peter, Laurence Stephen, Stich Stephen
New York : Oxford University Press : 2005 : 0 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Volym 1-3. Introduktionen till volym 1 sektionerna 1-4 (ca 11 sid) och introduktionen till volym 3 sektionerna 1-2 (ca 4 sid). Tillgänglig som e-böcker via UB.
Chomsky, Noam.(1967) Recent contribution to the theory of innate ideas. Synthese vol 17,sid 2-4 (3sid) Tillgänglig online: http://www.springerlink.com/content/q60h810365tk1263/ Obligatorisk
Lagar och förordningar (ca 40 sidor) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www. skolverket.se) Skollagen (www.skolverket.se). (Urval). Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker tillkommer (c:a 100 sidor) För åtkomst av UB:s elektroniska material utanför campus, se http://www.ub.umu.se/sok/atkomst-utanfor-campus
Developmental psychology for educators: an introduction (2011). McGraw Hill Custom Publishing. (Boken är en specialversion till KUL-kursen) SCB:s statistikskola. Onlineresurs på www.scb.se (Urval om motsvarande ca 50 sidor)
Så tänker barn - och så borde skolan undervisa
Gardner Howard, Segerberg Anita
2., rev. uppl. : Jönköping : Brain Books : 1998 : 303 s. :
ISBN: 91-89250-04-4 (inb.) ; 225:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 70 sidor.
Praktisk lärarkunskap
Långström Sture, Viklund Ulf, Lundquist Sophia
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 268 s. :
ISBN: 91-44-03667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 60 sidor.
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar).
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2011 : 272 s. :
ISBN: 978-91-7235-082-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Urval om ca 90 sidor; observera att detta urval, dvs. kapitel 2,3,4 och 5 ligger ute på nätet på författarens hemsida:
http://www.anst.uu.se/lajoh623/introduktion_till_vetenskapsteorin/ )
Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-05674-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Lagar och förordningar (ca 40 sidor) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www. skolverket.se) Skollagen (www.skolverket.se). (Urval). Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker tillkommer (c:a 100 sidor)
Customized Introductory Textbook on Developmental Psychology and Learning: Readings for Knowledge, Education and Learning (2011). McGraw Hill or Pearson, (c:a 250 sidor). SCB:s statistikskola. Onlineresurs på www.scb.se (Urval om motsvarande ca 50 sidor)
Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi
Føllesdal Dagfinn, Walløe Lars, Elster Jon
3. uppl. : Stockholm : Thales : 2001 : 428 s. :
ISBN: 91-7235-013-X (inb.) ; 327:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 30 sidor.
Valda skrifter
Descartes René, Marc-Wogau Konrad
1. pocketutg. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : [7] s., s. 10-272 :
ISBN: 91-27-07105-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om ca 15 sidor.
Så tänker barn - och så borde skolan undervisa
Gardner Howard, Segerberg Anita
2., rev. uppl. : Jönköping : Brain Books : 1998 : 303 s. :
ISBN: 91-89250-04-4 (inb.) ; 225:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Gärdenfors Peter
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 284 s. :
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 70 sidor.
Johansson Lars-Göran
Introduktion till vetenskapsteorin.
Stockholm : Thales : 2003 : 263 s. :
ISBN: 91-7235-037-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 150 sidor.
Praktisk lärarkunskap
Långström Sture, Viklund Ulf, Lundquist Sophia
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 268 s. :
ISBN: 91-44-03667-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 60 sidor.
Thurén Torsten
Källkritik
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 208 s. :
ISBN: 91-47-05293-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval om c:a 100 sidor.
Lagar och förordningar (ca 40 sidor) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (www.skolverket.se) Läroplan för de frivilliga skolformerna (www. skolverket.se) Skollagen (www.skolverket.se). (Urval). Vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker tillkommer (c:a 100 sidor)