Engelskt namn: Reading-promotion and creative literature communication
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 6LV005
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Litteraturvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-02-29
Kursen ger en introduktion till centrala faktorer för ett läs- och litteraturfrämjande arbete med skönlitteratur inom utbildnings-, biblioteks och kultursektorn. Utöver läsfrämjande faktorer, litteratursamtal, litteraturdidaktik och litteraturförmedling introduceras även olika sätt att arbeta med kreativt skapande för att utveckla både intresse för läsning och en djupare förståelse för skönlitteratur hos erfarna såväl som oerfarna läsare.
Målgrupp för kursen är lärare i skolans alla årskurser, skolbibliotekarier, bibliotekarier och andra som arbetar med läs- och litteraturfrämjande arbete inom utbildnings-, folkbildnings och kultursektorn.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Läsfrämjande arbete (1,5 hp)
Reading promotion
I den första modulen behandlas centrala faktorer för ett läsfrämjande arbete med skönlitteratur med stöd i aktuell forskning.
Modul 2. Litteratursamtal och litteraturförmedling (2 hp)
Booktalk and literature mediation
I denna modul får studenterna genomföra ett boksamtal i syfte att studera hur litteratursamtal kan användas för att stimulera läsintresse och nå fördjupad förståelse av skönlitteratur.
Modul 3: Litteraturdidaktik (2 hp)
Literature didactics
I denna modul studeras litteraturdidaktiska teorier och arbetssätt. Fokus ligger på hur vi kan fördjupa elevers och läsares förståelse av skönlitteraturens innehåll och verkningsmedel.
Modul 4: Kreativt arbete med skönlitteratur (2 hp)
Creative work around fiction
I denna modul studeras hur kreativa arbetssätt och estetiska uttrycksformer, exempelvis kreativt skrivande, drama och bildskapande, kan användas för att stimulera till läsintresse och förståelse av skönlitteratur. Studenterna skapar egna kreativa upplägg utifrån kursens tidigare innehåll.
Modul 1: Läsfrämjande arbete (1,5 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
Modul 2. Litteratursamtal och litteraturförmedling (2 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
Modul 3: Litteraturdidaktik (2 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 4: Kreativt arbete med skönlitteratur (2 hp)
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen är nätbaserad och bedrivs genom föreläsningar, seminarier, boksamtal och individuellt arbete.
I de fall närvaro vid övningar och seminarier är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. Seminarier och övningar som kräver närvaro förläggs till kvällstid och helger.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Modul 1: Läsfrämjande arbete (1,5 hp)
Modulen examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2: Litteratursamtal och litteraturförmedling (2 hp)
Modulen examineras genom deltagande i ett litteratursamtal som genomförs i grupp samt genom en individuell reflektionsuppgift. Betygsskalan för deltagande i littertursamtal samt individuell reflektionsuppgift är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 3: Litteraturdidaktik (2 hp)
Modulen examineras genom en individuell inlämningsuppgift samt genom en reflektionsuppgift. Betygsskalan för den individuella inlämningsuppgiften och reflektionsuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 4: Kreativt arbete med skönlitteratur (2 hp)
Modulen examineras genom en individuell fördjupningsuppgift. Betygsskalan för fördjupningsuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 arbetsdagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på modul 1, 2 och 3 samt Väl godkänd på modul 4.
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för kursen, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator ställs till studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Ett urval av följande titlar väljs i samråd med läraren. Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisning.
Chambers Aidan
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker : 2014 : 293 s. :
ISBN: 978-91-86634-54-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval s. 13-123 (modul 1), s. 127-188 (modul 2).
Leda läsfrämjande : om barns och elevers läsning och hur den kan utvecklas
Heimer Maria, Ganslandt Emma
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 188 sidor :
ISBN: 9789144166490
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 14-25 samt ett kapitel beroende på intresse och/eller verksamhetsområde (modul 1).
Andersson Jonas
Med läsning som mål : om metoder och forskning på det läsfrämjande området
Stockholm : Statens kulturråd : [2015] : 128 sidor :
Fritt tillgänglig via Kulturrådets hemsida
ISBN: 978-91-87583-07-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 11-27 samt minst ett valfritt fördjupningskapitel (modul 1).
Körling Anne-Marie
Väck läslusten i skolan!
Stockholm : En bok för alla : [2022] : 184 sidor :
ISBN: 9789172218963
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-41, 97-128, 135-178 (modul 1)
En titel för boksamtal väljs i samråd med läraren (modul 2)
Jansson Tove
Trollvinter
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : 130, [4] s. :
ISBN: 91-501-0475-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Tordyveln flyger i skymningen : en beskrivning av vissa händelser i Ringaryd i Småland
Gripe Maria, Pollak Kay
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen : 2013 : 360 s. :
ISBN: 9789163873881
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Valfri utgåva, dock ej lättläst.
Khourie Alex
Bror
Stockholm : Rabén & Sjögren : 2023 : 271 sidor :
ISBN: 9789129742770
Se Umeå UB:s söktjänst
Wahl Mats
Vinterviken
Tredje reviderade upplagan : [Bromma] : Opal : [2021] : 366 sidor :
ISBN: 9789172264076
Se Umeå UB:s söktjänst
Varför vara lycklig när du kan vara normal?
Winterson Jeanette, Roseen Ulla
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2012 :
ISBN: 9789146235972
Se Umeå UB:s söktjänst
Ett urval av följande titlar väljs i samråd med läraren. Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisning.
För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen
Lindell Ingrid, Öhman Anders
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 215 sidor :
ISBN: 9789127824652
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-15 samt valfritt fördjupningskapitel.
Malmgren Gun
Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa: Om samspelet mellan text, läsning, skola och samhälle
Tidskrift för lärarutbildning och forskning: 2002/2033 : [årgång 910] 321 : 2022/2023 :
: https://www.umu.se/globalassets/organisation/utan-fakultetstillhorighet/lararhogskolan/forskning/publikationer/tidskrift-for-lararutbildning/2002/lofu_4-2002_1-2003.pdf#page=22
Läsanvisning: s. 23-36.
Nordberg Olle
Litteraturdidaktik : teori, praktik, relevans, potential
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 115 sidor :
ISBN: 9789147140824
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 7-57.
Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa
Rosenblatt Louise M., Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 256 s. :
ISBN: 91-44-01547-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ur kap. 2, 35-48. Tillhandahålls genom pdf i lärplattform.
Ett urval av följande titlar väljs i samråd med läraren. Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisning.
För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen
Lindell Ingrid, Öhman Anders
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 215 sidor :
ISBN: 9789127824652
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Widhe Olle "Litterära personer och kroppsligt meningsskapande i grundskolans litteraturundervisning" (bokkapitel) s. 89-110.
Stärk pedagogiken med estetiken : drama, bild och muntligt berättande i tematisk undervisning
Hallgren Eva, Jacquet Ewa
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 197 sidor :
ISBN: 9789144157078
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 15-40 samt valfritt fördjupningskapitel tema A, B eller C.
Burman Anders
Konst och lärande : essäer om estetiska lärprocesser
Huddinge : Södertörns högskola : 2014 : 512 s. :
Fulltext
ISBN: 9789186069919
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 7-28 samt urval beroende på intresseområde för fördjupningsarbete.