"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete för lärarexamen (grundnivå), 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Project

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2010-09-05 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MA000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för matematik och matematisk statistik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-03-31

Innehåll

Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. I kursen ingår studier av teorier och tidigare forskning om problemområdet samt en forskningsmetodisk fördjupning. Opposition av ett examensarbete och försvar av det egna examensarbetet är vidare en del av kursen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna • planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete inom givna tidsramar • söka och analysera vetenskaplig litteratur som är relevant för problemställningen • visa på att denne erhållit breddade och fördjupade kunskaper i något matematiskt område • författa en vetenskaplig rapport • kritisk granska och diskutera ett annat examensarbete

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs godkänt på kursen Villkor för en didaktisk praktik, 15hp (kurskod 6PE050) och genomgången kurs Didaktisk analys, 15hp (kurskod 6PE024) samt minst en inriktning om 60hp.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen genomförs genom handledning enskilt och i grupp samt genom fältarbete och litteraturstudier. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som godkänts samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tillämpa forskningsmetodiska kunskaper samt att självständigt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare forskning, teorier och yrkesverksamhet. För väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos institutionsstyrelsen begära att annan lärare utses att bestämma betyg vid förnyat prov. Den som erhållit betyget godkänt på kursen kan därefter ej examineras för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för Lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig vid lärarutbildningens studerandeservice.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet.

Examensarbetet i lärarutbildningen. Uppsala: kunskapsföretaget.
Johansson Bo, Svedner Per-Olov
2001 :