"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande och undervisning i matematik för de tidiga skolåren, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching mathematics in Elementary School

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2007-09-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MN000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Matematik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärrutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen behandlar teorier om förberedande och grundläggande matematiklärande och undervisning. Vidare behandlas kommunikation och betydelsen av utvecklande matematiska miljöer som bygger på styrdokumentens intentioner om lärande i matematik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • förklara och särskilja olika perspektiv på barns matematiska utveckling och ställa dessa i relation till olika styrdokument i skolan • tillämpa kunskaper om de teorier som ligger till grund för de vanligaste inlärningsmetoderna i matematik • analysera och synliggöra det egna matematiska tänkandet • exemplifiera varierande arbetssätt och arbetsformer i arbetet med barns kunskapsutveckling i matematik • analysera, tolka och utveckla variationer i elevers tankeformer • granska svensk och internationell forskning inom matematikdidaktik • analysera pedagogiska hjälpmedel utifrån såväl form som innehåll.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshop och seminarier Obligatoriska moment är workshop och seminarier. För distansundervisning: Undervisningen är upplagd med kursträffar vid Umeå Universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation och andra distansöverbryggande metoder

Examination

Olika former av muntliga och skriftliga redovisningar enskilt såväl i grupp som via dator och på universitet utgör grund för bedömning. Kursen avslutas med skriftlig tentamen. På deltagande i seminarium ges betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildningen. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Litteraturlista. Gällande från och med höstterminen 2007 Ahlberg, Ann. m fl (2000). Matematik från början. Nämnaren Tema. Göteborg, NCM, Göteborgs universitet. Danielsson, Karin & Modin, Laila & Neuman, Dagmar (2000). Pröva med tal. Psykologiförlaget Emanuelsson, Göran. m fl (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Nämnaren Tema. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet. Haug, Peter (1998). Pedagogiskt dilemma: Specialundervisning. Skolverket Stockholm:Liber Rapporten kan laddas ner från www.skolverket.se/publikationer?id=471 Malmer, Gudrun (1999). Bra matematik för alla. Lund: Studentlitteratur Rockström, Birgitta (2000). Skriftlig huvudräkning. Stockholm: Bonnier utbildning Rönnberg, Irene & Rönnberg, Lennart. (2001). Minoritetselever och matematikutbildning. Skolverket Stockholm: Liber. Rapporten kan laddas ner från www.skolverket.se/publikationer?id=83 Skolverket (2000). Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Stockholm: Liber Skolverket (2000). Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidiga skolåren. Stockholm: Liber Skolverket, Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002, Lusten att lära - med fokus på matematik. Skolverket rapport 221.Stockholm:Statens skolverk. Rapporten kan laddas ner från www.skolverket.se/publikationer?id=1148. SOU 2004:97 Att lyfta matematiken - intresse, lärande, kompetens. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer, 2004. Rapporten kan laddas ner från www.sweden.gov.se/content/1/c6/03/03/48/6a32dlc0.pdf. Sterner, Görel & Lundberg, Ingvar (2002). Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. Skolverket Stockholm: Liber. Rapporten kan laddas ner från www.ncm.gu.se/index.php?name=litteratur-ncm-rapport _los_pdf Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Finns för utskrift på adressen: www.skolutveckling.se/kvalitetsarbete_ledning/mal_och _styrdokument/läroplaner/ Kursplan i matematik för grundskolan. Finns för utskrift på adressen http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0506&infotyp=23&skolform=11&id=3873&extraId=2087. Artikelkompendium som kan köpas vid kursintroduktion. Referenslitteratur Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur Emanuelsson, Göran (red) (1991). Tal och räkning I. Lund: Studentlitteratur Gran, Bertil (1998). Matematik på elevens villkor. Lund. Studentlitteratur Johnsen Höines, Marit (1990). Matematik som språk. Stockholm: Utbildningsförlaget Ljungblad, Ann-Louise (1999). Att räkna med barn i specifika matematiksvårigheter. Varberg:Argument. Ljungblad, Ann-Louise (2001). Matematisk medvetenhet. Varberg: Argument. Magne, Olof (1998). Att lyckas med matematik i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. Malmer, Gudrun (1990). Kreativ matematik. Solna:Ekelund. Neuman, Dagmar (1988). Räknefärdighetens rötter. Stockholm: Utbildningförlaget. Neuman, Dagmar (1989). Landet längesen. Matte för 200-talet. Lärarhandledning. Stockholm:Utbildningsförlaget. Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2005). Matematikverkstad. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.

Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Se Umeå UB:s söktjänst