"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikundervisning med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching School Mathematics focusing on Students in Need of Help

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MN011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-21

Innehåll

I kursen studeras hur behovet av särskilda undervisningesinsatser i matematik vuxit fram dess konsekvenser för den enskilda eleven. Matematikundervisning och elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet studeras ur ett nationellt, internationellt samt historiskt perpektiv. Vidare behandlas skolans styrdokument med betonig på kursplaner i matematik. Dessutom undersöks matematik som socila konstruktion; dess kulturalisering och genderisering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för den svenska matematikundervisningens framväxt med särskilt fokus mot specialpedagogik • identifiera och kritiskt granska hur man utifrån olika teoretiska utgångspunkter har definierat behoven av särskilda undervisningsinsatser i matematik • redogöra för svenska elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet ur ett nationellt och internationellt perspektiv • kunna tolka och analysera styrdokument med särskild betoning på kursplaner i matematik • tolka och analysera matematikens roll i samhället, och denna rolls konsekvenser för elever i matematikproblem • kunna problematisera matematikutbildning i förhållande till teorier om matematikens genderisering och kulturalisering

Behörighetskrav

Godkända kurser Det specialpedagogiska fältet I - verksamhet och forskning, 15 hp (6PE076) och Det specialpedagogiska fältet II - processer i praktiken, 7,5 hp (6PE077) samt genomgången kurs Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp (6PE082)

Undervisningens upplägg

Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier med kursträffar vid Umeå universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation i basgrupper. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt, och muntligt i seminarieform. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kurslitteraturen. Den muntliga examinationen bedöms med betyget G eller U. Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tilfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Inom ett år ges därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstaregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten får byta examinator.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande: Kursansvarig lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosätte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litterturförteckning bifogas. Fakultetsnämneden för lärarutbildnig beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 49

    Ahlberg Ann
    Lärande och delaktighet
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-01774-X ;
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella läroplaner och kursplaner
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: – klicka dig fram till senaste kursplanerna/ämnesplanerna i matematik för grundskola och gymnasium. Sök via: www.skolverket.se

    Arbetsrapporter vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet
    Örebro : Pedagogiska institutionen, Örebro universitet : 1999- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Specialpedagogiska frågeställningar – en introduktion. http://www.oru.se/PageFiles/45314/Fulltext_Specialpedagogiska_fragestallningar.pdf

    Butterworth Brian
    Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
    Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
    ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hallerstedt Gunilla
    Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
    Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
    ISBN: 91-7173-238-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gender and education.
    Abingdon : Carfax : 1989- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Mendick, Heather. A beautiful myth? The gendering of being/doing ‘good at maths’. Gender and Education, 17(2), 203-219

    Johansson Bo Göran
    Matematikens historia
    2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 540 s. :
    ISBN: 9789144083162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education :
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4), 7-35
    Obligatorisk

    Norén Eva
    Bilingual students’ mother tongue. A resource for teaching and learning mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education : 2008 :
    Nordic Studies in Mathematics Education, 13(4), 29-50
    Obligatorisk

    Norén Eva
    Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
    Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
    ISBN: 978-91-7447-149-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
    ISBN: 978-91-7447-084-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palm Torulf
    En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2004 :
    PM-rapport Nr 199. Umeå: Umeå universitet
    Obligatorisk

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolinspektionen
    Undervisningen i matematik – utbildningens innehåll och ändamålsenlighet
    Skolinspektionen : 2009 :
    DNR 2008:553

    Statens skolverks författningssamling : SKOLFS
    Stockholm : Skolöverstyrelsen : 1991- :
    http://www.skolverket.se
    Obligatorisk

    Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    ISBN: 9789185545667
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Walkerdine Valerie
    Counting girls out : girls and mathematics
    New ed. : London : Falmer : 1998 : 183 s. :
    ISBN: 0-7507-0816-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elevgrupperingar : en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
    Wallby Karin, Carlsson Synnöve, Nyström Peter
    Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2001 : 178 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=864
    ISBN: 91-89314-45-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Ahlberg Ann
    Lärande och delaktighet.
    Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 173 s. :
    ISBN: 91-44-01774-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Boaler Jo
    Reclaming school mathematics : the girls fight back

    Mathematics: a female, male or gender-neutral domain? A study of attitudes among students at secondary level. : Gender and education 20(5)
    Brandell Gerd, Staberg Else-Marie
    2008 : 495-509 :

    Engström Arne
    Specialpedagogiska frågeställningar i matematik : en introduktion
    Ny, omarb. uppl. : Örebro : Pedagogiska institutionen : 2003 : 57 s. :

    En sammanfattning av TIMSS 2003
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2005 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1426
    ISBN: 91-85009-62-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion
    Eriksson Ingela, Palm Torulf, Bergqvist Ewa
    Umeå : Enheten för pedagogiska mätningar : 2004 : 38 s. :

    Handbok i språkinriktad ämnesundervisning
    Hajer Maaike, Meestringa Theun
    Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2009 :

    Lusten att lära - med fokus på matematik : nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002.
    Stockholm : Statens skolverk : 2003 : 68 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1148

    Språk, kultur och matematikundervisning
    Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 143 s. :
    ISBN: 978-91-44-02995-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mendick Heather.
    Masculinities in mathematics[Elektronisk resurs]c Heather Mendick.
    Maidenhead : Open University Press : 2006. : xii, 184 p. :
    http://miman.bib.bth.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/bthbib/Doc?id=10172376z Online access for BTH

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 : sammanfattande huvudrapport
    Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 156 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1369

    PISA 2003 : [svenska femtonåringars kunskaper och attityder i ett internationellt perspektiv]
    Stockholm : Skolverket : 2004 : 180 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1390

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php

    Skolverket
    Grundskolan, kursplaner och betygskriterier. Kommentarer.
    Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 56s :

    Skolverket
    Kursplaner för gymnasiet : http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak0SV&ar=0607&skolform=21&infotyp=2&id=21
    2008 :

    Skolverket
    Kursplan med kommentarer till mål som eleverna lägst ska ha uppnått i slutet av det tredje skolåret. : www.skolverket.se/sb/d/2033
    Stockholm : Fritzes : 2008 : 66s :

    Skolverket
    Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. : http://www.skolverket.se/publikationer?id=1426
    Stockholm : Fritzes : 2008 : 96s :

    Unenge Jan
    Skolmatematiken i går, i dag och i morgon : -med mina ögon sett
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 152 s. :
    ISBN: 91-27-72267-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartmentet (2006)
    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 : http://www.escandinavo.com/download/lpo94swe.pdf
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2006 : 17 s. :
    ISBN: 91-85545-01-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Verran Helen
    Science and an African Logic
    Chicago and London : The University of Chicago Press : 2001 : 277 :

    Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar kan tillkomma.

    Elevgrupperingar : en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
    Wallby Karin, Carlsson Synnöve, Nyström Peter
    Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2001 : 178 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=864
    ISBN: 91-89314-45-X
    Se Umeå UB:s söktjänst