Engelskt namn: Teaching School Mathematics focusing on Students in Need of Help
Denna kursplan gäller: 2014-09-08 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start innan 2018-02-18
Kurskod: 6MN032
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-12-10
I kursen studeras hur behovet av särskilda undervisningesinsatser i matematik vuxit fram dess konsekvenser för den enskilda eleven. Matematikundervisning och elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet studeras ur ett nationellt, internationellt samt historiskt perpektiv. Vidare behandlas skolans styrdokument med betonig på kursplaner i matematik. Dessutom undersöks matematik som socila konstruktion; dess kulturalisering och genderisering.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
• redogöra för den svenska matematikundervisningens framväxt med särskilt fokus mot specialpedagogik
• identifiera och kritiskt granska hur man utifrån olika teoretiska utgångspunkter har definierat behoven av särskilda undervisningsinsatser i matematik
• redogöra för svenska elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet ur ett nationellt och internationellt perspektiv
• kunna tolka och analysera styrdokument med särskild betoning på kursplaner i matematik
• tolka och analysera matematikens roll i samhället, och denna rolls konsekvenser för elever i matematikproblem
• kunna problematisera matematikutbildning i förhållande till teorier om matematikens genderisering och kulturalisering
Avlagd grundlärarexamen eller ämneslärarexamen,
minst 3 års yrkeserfarenhet efter utfärdad lärarexamen och minst 22,5 hp matematik/matematikdidaktik
Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier med kursträffar vid Umeå universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation i basgrupper. Examinerande inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt, och muntligt i seminarieform. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kurslitteraturen. Den muntliga examinationen bedöms med betyget G eller U.
Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tilfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Inom ett år ges därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstaregistrering på kursen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande:
Kursansvarig lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosätte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litterturförteckning bifogas. Fakultetsnämneden för lärarutbildnig beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA
Ahlberg Ann
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 173 s. :
ISBN: 91-44-01774-X ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella läroplaner och kursplaner
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Läsanvisning: klicka dig fram till senaste kursplanerna/ämnesplanerna i matematik för grundskola och gymnasium. Sök via: www.skolverket.se
Arbetsrapporter vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet
Örebro : Pedagogiska institutionen, Örebro universitet : 1999- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Specialpedagogiska frågeställningar en introduktion.
http://www.oru.se/PageFiles/45314/Fulltext_Specialpedagogiska_fragestallningar.pdf
Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gender and education.
Abingdon : Carfax : 1989- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Mendick, Heather. A beautiful myth? The gendering of being/doing good at maths.
Gender and Education, 17(2), 203-219
Johansson Bo Göran
Matematikens historia
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 540 s. :
ISBN: 9789144083162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education :
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4), 7-35
Obligatorisk
Norén Eva
Bilingual students mother tongue. A resource for teaching and learning mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education : 2008 :
Nordic Studies in Mathematics Education, 13(4), 29-50
Obligatorisk
Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palmer Anna
Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
ISBN: 978-91-7447-084-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Palm Torulf
En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2004 :
PM-rapport Nr 199. Umeå: Umeå universitet
Obligatorisk
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolinspektionen
Undervisningen i matematik utbildningens innehåll och ändamålsenlighet
Skolinspektionen : 2009 :
DNR 2008:553
Statens skolverks författningssamling : SKOLFS
Stockholm : Skolöverstyrelsen : 1991- :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Walkerdine Valerie
Counting girls out : girls and mathematics
New ed. : London : Falmer : 1998 : 183 s. :
ISBN: 0-7507-0816-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elevgrupperingar : en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
Wallby Karin, Carlsson Synnöve, Nyström Peter
Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2001 : 178 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=864
ISBN: 91-89314-45-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst