"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Matematikundervisning med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching School Mathematics focusing on Students in Need of Help

Denna kursplan gäller: 2014-09-08 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MN032

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-12-10

Innehåll

I kursen studeras hur behovet av särskilda undervisningesinsatser i matematik vuxit fram dess konsekvenser för den enskilda eleven. Matematikundervisning och elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet studeras ur ett nationellt, internationellt samt historiskt perpektiv. Vidare behandlas skolans styrdokument med betonig på kursplaner i matematik. Dessutom undersöks matematik som socila konstruktion; dess kulturalisering och genderisering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

• redogöra för den svenska matematikundervisningens framväxt med särskilt fokus mot specialpedagogik
• identifiera och kritiskt granska hur man utifrån olika teoretiska utgångspunkter har definierat behoven av särskilda undervisningsinsatser i matematik
• redogöra för svenska elevers kunskaper i och attityder till matematikämnet ur ett nationellt och internationellt perspektiv
• kunna tolka och analysera styrdokument med särskild betoning på kursplaner i matematik
• tolka och analysera matematikens roll i samhället, och denna rolls konsekvenser för elever i matematikproblem
• kunna problematisera matematikutbildning i förhållande till teorier om matematikens genderisering och kulturalisering

Behörighetskrav

Avlagd grundlärarexamen eller ämneslärarexamen,
 minst 3 års yrkeserfarenhet efter utfärdad lärarexamen och minst 22,5 hp matematik/matematikdidaktik
 

Undervisningens upplägg

Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier med kursträffar vid Umeå universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation i basgrupper. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Studenten examineras skriftligt, och muntligt i seminarieform. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera och problematisera kurslitteraturen. Den muntliga examinationen bedöms med betyget G eller U.

Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tilfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Inom ett år ges därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstaregistrering på kursen.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande:

Kursansvarig lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosätte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litterturförteckning bifogas. Fakultetsnämneden för lärarutbildnig beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 1

Ahlberg Ann
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 173 s. :
ISBN: 91-44-01774-X ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella läroplaner och kursplaner
www.skolverket.se :
Obligatorisk
Läsanvisning: – klicka dig fram till senaste kursplanerna/ämnesplanerna i matematik för grundskola och gymnasium. Sök via: www.skolverket.se

Arbetsrapporter vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet
Örebro : Pedagogiska institutionen, Örebro universitet : 1999- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Specialpedagogiska frågeställningar – en introduktion. http://www.oru.se/PageFiles/45314/Fulltext_Specialpedagogiska_fragestallningar.pdf

Butterworth Brian
Den matematiska människan : om vår medfödda förmåga att räkna - och om siffrornas roll i vår kultur och historia
Stockholm : Wahlström & Widstrand : 2000 : 465 s. :
ISBN: 91-46-17406-0 (inb.) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gender and education.
Abingdon : Carfax : 1989- :
Obligatorisk
Läsanvisning: Mendick, Heather. A beautiful myth? The gendering of being/doing ‘good at maths’. Gender and Education, 17(2), 203-219

Johansson Bo Göran
Matematikens historia
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 540 s. :
ISBN: 9789144083162
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education :
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4), 7-35
Obligatorisk

Norén Eva
Bilingual students’ mother tongue. A resource for teaching and learning mathematics
Nordic Studies in Mathematics Education : 2008 :
Nordic Studies in Mathematics Education, 13(4), 29-50
Obligatorisk

Norén Eva
Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
ISBN: 978-91-7447-149-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Palmer Anna
Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
ISBN: 978-91-7447-084-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Palm Torulf
En tolkning av målen med den svenska gymnasiematematiken och tolkningens konsekvenser för uppgiftskonstruktion
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik : 2004 :
PM-rapport Nr 199. Umeå: Umeå universitet
Obligatorisk

Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolinspektionen
Undervisningen i matematik – utbildningens innehåll och ändamålsenlighet
Skolinspektionen : 2009 :
DNR 2008:553

Statens skolverks författningssamling : SKOLFS
Stockholm : Skolöverstyrelsen : 1991- :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkerdine Valerie
Counting girls out : girls and mathematics
New ed. : London : Falmer : 1998 : 183 s. :
ISBN: 0-7507-0816-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elevgrupperingar : en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
Wallby Karin, Carlsson Synnöve, Nyström Peter
Stockholm : Skolverket :b Liber distribution : 2001 : 178 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=864
ISBN: 91-89314-45-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst