Engelskt namn: Evaluation and Assessment in Mathematics
Denna kursplan gäller: 2014-09-08 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start innan 2018-02-18
Kurskod: 6MN033
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-12-10
I kursen undersöks olika specialpedagogiska perspektiv på matematikundervisning. Vidare innehåller kursen bedömningsprocessens olika delar. Begrepp i prov- och bedömningsteori samt olika specialpedagogiska perspektiv behandlas utifrån aktuell forskning och debatt. Verktyg för dokumentation och utvärdering av elevens skolsituation behandlas samt kringliggande etiska aspekter.
För godkänd kurs skall den studerande:
• kunna redogöra för och kritiskt granska olika specialpedagogiska perspektiv på matematikundervisning
• ha god kännedom om olika former av relevanta kartläggningsmetoder samt kunna använda dessa i en skolpraktik
• kunna beskriva och analysera olika begrepp relaterade till bedömning av elevers undervisningssituation i matematik
• kunna beskriva olika begrepp i prov- och bedömningsteori och förklara deras relevans för bedömningspraktiken
• kunna använda centrala begrepp i prov- och bedömningsteori för att reflektera över bedömningspraktik
• kunna använda och redogöra för effektiva strategier för att framkalla belägg för elevers kunnande i matematik
• redogöra för och problematisera olika former av dokumentation av elevärenden
• kunna kritiskt granska och självständigt upprätta den kartläggande delen av åtgärdsprogram eller annat relevant dokument utifrån en kartläggning
Avlagd grundlärarexamen eller ämneslärarexamen, minst 3 års yrkeserfarenhet efter utfärdad lärarexamen och minst 22,5 hp matematik/matematikdidaktik
Kursen är upplagd i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier samt individuellt arbete. Kursen inkluderar kursträffar vid Umeå universitet samt kontinuerlig First Class-kommunikation i basgrupper. Arbete med elevfall utgör en central del av kursen. Examinerande inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt, och muntligt i seminarieform. Studentens skriftliga prestationer bedöms i en tregradig betygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera hinder för elevers matematikutveckling. Vidare läggs även tonvikt på att kritiskt och självständigt genomföra kartläggningar och analysera svårigheter på individ- och organisationsnivå i olika lärmiljöer samt att utforma, motivera och kommunicera den kartläggande delen av åtgärdsprogram.
Varje examinationsmoment anordnas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Inom ett år ges därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande:
Kursansvarig lärare beslutar om tillgodoräknande på moment eller delar av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning bifogas. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande av hel kurs. Ansökningsblankett finns på www.umu.se/blankett/SA
Butterworth Brian
The developmnet of arithmetical abilities : Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46 (1)
2005 : 3-18 :
Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Dylan Wiliam
Five "Key strategies" for effective formative assessment.
http://www.nctm.org/news/content.aspx?id011474 : National Council of Teachers of Mathematics :
Dylan William
What does research say the benefits of formative assessment are?
National Council of Mathematics : 2008 :
Läsanvisning: http://www.nctm.org/news/content.aspx?id=11466
Erdis Mare
Juridik för pedagoger
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04869-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Developmental dyscalculia and basic numerical capacities: a study of 8-9 year-old students. : Cognitinon, 93(2)
Landerl Karin, Bevan Anna, Butterworth Brian
2004 : 99-125 :
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Lunde Olav
Kartlegging og undervisning ved lærevansker i matematikk : Bob-Kåres vei gjennom matematikkens verden
Klepp st. : Info vest forl. : 1997 : 237, 11 s. :
ISBN: 82-90910-06-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Magne Olof
Historical aspects on special education in mathematics.
Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
McIntosh Alistair
Handbok: Förslag för att analysera och hjälpa elever i svårigheter med begreppsliga missuppfattningar.
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet : 2008 : 146s :
National Council for of teachers of Mathematics
What is formative assesment? : http://www.nctm.org/news/content.aspx?id.11462
Nationellt Centrum för Matematikutbildning
Forskningsöversikt kring dyskalkylibegreppet. : Under bearbetning
2009 :
Persistence of Developmental Dyscalculia: What counts?
Shalev Ruth S, Orly Manor, Auerbach Judith, Varda Gross-Tsur
The journal of Pediatrics, 133(3) : 1998 : 358-362 :
Lester Frank K.
Second handbook of research on mathematics teaching and learning : a project of the National Council of Teachers of Mathematics.n Vol. 2
Charlotte, NC : Information Age Pub. : cop. 2007. : xiv, S. 669-1324, 41 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip072/2006033783.html
ISBN: 978-1-59311-176-2 (pbk ; set)
Se Umeå UB:s söktjänst
Persistence of Developmental Dyscalculia; What Counts? : The Journal of Pediatircs, 133(3)
Shalev Linda S, Auerbach Judith, Varda Ross-Tsur
1998 : 358-362 :
Siegel Linda S
Issues in the Definition and Diagnosis of Learning Disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 32 : 1999 : 304-319 :
Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-777
ISBN: 91-7264-047-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkert
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan.
Stockholm : Liber : 2003 :
Skolverket
Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram.
Stockholm : Fritzes : 2008 :
Skolverket
Analysschema i matematik för skolår 6-9
Stockholm : Liber : 2000 : 62s :
Skolverket
Analysschema i matematik för åren före skolår 6
Stockholm : Liber : 2000 : 49s :
Skolverket
Diagnostiska uppgifter i matematik- för skolår 6-9.
Stockholm : Liber : 2000 : 135 :
Skolverket
Diagnotiska uppgifter i matematik- för användning i de tidiga skolåren.
Stockhom : Liber : 2000 : 99 :
Skolverket
Diamant- diagnosbank i matematik för de tidigare skolåren. : Kommer läggas ut på skolverkets hemsida
2008 :