"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 1, 30 hp

Engelskt namn: Music 1

Denna kursplan gäller: 2012-01-16 till 2018-11-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MU021

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Moment 1 Momentet omfattar fördjupning av grundläggande instrumentala färdigheter, sång, klaviaturinstrument, gitarr, bas och trumset. Detta sker såväl enskilt som i ensembleform. Lektionerna i musikteori och gehör skapar en grund för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning och komposition. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska tekniska redskap som används, exempelvis PA-system, mixerbord, mikrofoner, förstärkare m.m. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärande. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper: • instrumentala färdigheter 1 • ackompanjemangsspel och sång 1 • ensemblemusicerande och ensembleledning 1 • musikteori/gehör 1 • ljudteknik • bedömning och värdering av eget estetiskt arbete och lärande • aktuella styrdokument för musikämnet, skolans och högskolans uppdrag • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 1 Moment 2 Momentet omfattar fortsatt fördjupning av grundläggande instrumentala färdigheter, såväl enskilt som i ensembleform. I momentet införs även ensembleledning. Praktiskt musicerande integreras med arrangering, komposition och improvisation. Förutom de tekniska redskap som beskrivs i moment 1 utvecklas kunskaper i användande av digitala verktyg, exempelvis internet och ljudredigering. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper: • instrumentala färdigheter 2 • ackompanjemangsspel och sång 2 • musikteori/gehör 2 • ljudteknik och IKT i klassrummet • komposition, improvisation och arrangering 1 • ensemblemusicerande och ensembleledning 2 • musikdidaktiska teorier och metoder för undervisning i skolämnet • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 2

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande kunna visa: Kunskap och förståelse • om grundläggande musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning också för utveckling av det egna gehöret • om musikundervisningens tekniska utrustning och förståelse för sådana kunskapers betydelser i olika musiksammanhang • om aktuella kursplaner i musik och förståelse för hur de kan tolkas och förstås • om att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund • om och av arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning Färdighet och förmåga • i att hantera, använda och felsöka musikteknik • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga klassrumsinstrument som klaviaturinstrument, gitarr, bas, trumset och röst • att musikaliskt och pedagogiskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble • att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som bedöms krävas i en klassrumssituation • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik • i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter Värderingsförmåga och förhållningssätt • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av momentet • med avseende på eget ansvarstagande Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande kunna visa: Kunskap och förståelse • om grundläggande musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning också för utveckling av det egna gehöret • om musikundervisningens tekniska utrustning och förståelse för sådana kunskapers betydelser i olika musiksammanhang • om aktuella kursplaner i musik och förståelse för hur de kan tolkas och förstås • om att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund • om och av arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning Färdighet och förmåga • i att hantera, använda och felsöka musikteknik • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga klassrumsinstrument som klaviaturinstrument, gitarr, bas, trumset och röst • att musikaliskt och pedagogiskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble • att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som bedöms krävas i en klassrumssituation • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik • i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter Värderingsförmåga och förhållningssätt • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av momentet • med avseende på eget ansvarstagande

Behörighetskrav

Musik som huvudämne: Godkända kurser inom Utbildningsvetenskaplig kärna I (UK I 28,5 hp) samt kurs inom Verksamhetsförlagd utbildning I (VFU I 1,5 hp) eller motsvarande kurser samt erforderlig behörighet i ämnet Musik för ämneslärare enligt områdesbehörighet 6 c (En B, Sh A) och godkända antagningsprov i musik (www.estet.umu.se). Musik som andraämne: Godkända kurser inom utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet I (UK I 28,5 hp) och inom Verksamhetsförlagd utbildning I och II (VFU I 1,5 hp och VFU II 6 hp) samt godkända huvudämneskurser om 90 hp och genomgångna kurser inom Utbildningsvetenskapligt kunskapsområde II (UK II 24 hp) samt erforderlig behörighet i ämnet Musik för ämneslärare enligt områdesbehörighet 6 c (En B, Sh A) och godkända antagningsprov i musik (www.estet.umu.se).

Undervisningens upplägg

Instrumentalundervisning och undervisning i musikteori sker i nivågrupperade mindre studerandegrupper. Grundläggande musikteori kombineras med praktiskt musicerande i såväl arrangeringsuppgifter som ensemblespel. Ensemblespel och ensembleledning sker i grupper som växlar till antal och medlemmar. Vissa ensembletillfällen är lektioner där avsikten är att de studerande ska lära sig mer om exempelvis den musik de framför, instrumentalspel, ensembleteknik och repetitionsarbete. Andra ensembletillfällen är redovisningar/uppspel. Under dessa tillfällen tränas också formativ bedömning och de utgör på så vis en förberedelse för de studerande att själva kunna ge konstruktiv respons på elevers musicerande. Undervisning i ljudteknik och IKT i klassrummet sker i form av lektioner med praktiska inslag och ses som grundläggande verktyg att hantera i musikundervisning. De delar av undervisningen som berör digitala kompositions- och arrangeringsprogram, sker i form av workshops och laborationer. I seminarieform sker bearbetning av litteratur rörande skilda perspektiv på musikundervisningens villkor, historia och förutsättningar samt elevers lärande. Här ställs krav på de studerandes aktiviteter under seminariet vad gäller exempelvis förberedelser, skrivna texter, egna bidrag till diskussionen, argumentation, förmåga att lyssna till andra och reflektera över ställningstaganden utifrån litteratur.

Examination

Examination i musikteori sker genom såväl skriftliga som klingande uppgifter. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Vid ensembleledning sker en formativ bedömning. Kunskaper i ljudteknik och IKT examineras genom praktiskt utformade prov. Examination av kurslitteratur sker såväl vid seminarier som med inlämningsuppgifter relaterade till litteraturuppgifter Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 50

    Gustafsson Jonas
    Så ska det låta : studier av det musikpedagogiska fältets framväxt i Sverige 1900-1965
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 324 s. :
    ISBN: 91-554-4787-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Roine
    Stora musikguiden :b musikteori för alla
    1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
    ISBN: 91-85575-15-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Leif
    Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
    ISBN: 91-44-03676-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kjellberg Erik
    Natur & kulturs musikhistoria
    2., rev. [och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : xiii, [2], 1085, [1] s. :
    ISBN: 978-91-27-11326-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nicklasson Hans
    Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
    1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
    ISBN: 91-631-8145-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zangger Borch D
    Sång i populärmusikgenrer. Konstnärliga, fysiologiska och pedagogiska aspekter
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2008 :
    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:991686/FULLTEXT01.pdf
    Läsanvisning: Stora sångguiden

    Referenslitteratur

    På slaget! : en bok om körledning
    Caplin Thomas, Kedvall Maria, Hamrén Kjell-Åke, Hansen Thore
    Stockholm : SK-Gehrman : cop. 2000 : 156 s. :
    ISBN: 91-7748-043-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Edberg Lorentz
    Musikämnets möjligheter
    Studentlitteratur AB : 2012 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-44-07129-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Perspektiv på populärmusik och skola
    Ericsson Claes, Lindgren Monica
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 181 s. :
    ISBN: 978-91-44-06877-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustafsson Jonas
    Så ska det låta : studier av det musikpedagogiska fältets framväxt i Sverige 1900-1965
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 324 s. :
    ISBN: 91-554-4787-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska strövtåg [Ljudupptagning] : didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik
    Kroksmark Tomas, Lindberg Elisabet
    Enskede : TPB : 2007 : 1 CD-R (21 tim., 32 min.) :

    Lilliedahl Jonathan
    Musik i (ut)bildning : gränsdragningar och inramningar i läroplans(kon)texter för gymnasieskolan
    Örebro : Örebro universitet : 2013 : 293 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-27541
    ISBN: 978-91-7668-933-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyberg Johan
    Music education as an adventure of knowledge : student and teacher experience as conceptualizations of musical knowledge, learning and teaching
    Luleå : 2015 : 237 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-26193
    ISBN: 978-91-7583-347-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wretling G
    Brukspiano
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2011 :

    Wretling G
    Musikteori
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2017 :

  • Giltig från: 2013 vecka 4

    Fry Duncan R
    Live sound mixing
    2 uppl. : Victoria, Australia : Roztralia : 1992 : 176 s. :
    ISBN: 0-646-11235-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Jonas
    Det sociala fältet och den musikpedagogiska kroppen. Några reflektioner kring ett avhandlingsprojekt
    Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 5 : 2001 :
    Obligatorisk

    Musikkundervisningens didaktikk
    Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
    Oslo : Cappelen akademisk forl. : Cop. 1998 : 242 s. :
    ISBN: 82-456-0602-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : musik
    Sandberg Ralf, Heiling Gunnar, Modin Christer
    Stockholm : Skolverket : b Fritzes [distributör] : 2005 : 196 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1422
    ISBN: 91-85009-79-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Roine
    Stora musikguiden :b musikteori för alla
    1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
    ISBN: 91-85575-15-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Leif
    Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
    ISBN: 91-44-03676-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Musik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
    Stockholm : Myndigheten för skolutvecklingb Liber distribution : 2007 : 64 s. :
    http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=575&file=publication
    ISBN: 978-91-85589-41-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nicklasson Hans
    Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
    1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
    ISBN: 91-631-8145-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmen musikkundervisning
    Sætre Jon Helge, Salvsen Geir
    Oslo: Gyldendal Akademisk. : 2010 :
    Obligatorisk

    Musikkpedagogiske utfordringer : artiklar om musikkpedagogisk teori og praxis
    Varkøy Øivind, Johansen Geir, Kalsnes Signe
    Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 82-02-24012-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: (s. 33-45)

    Zangger Borch Daniel
    Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
    1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
    ISBN: 91-85041-61-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Zandén Olle
    Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
    Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/22119
    ISBN: 978-91-977758-7-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: ArtMonitor avhandling nr 18. (s. 39-69, 91-149 (urval bland de presenterade grupperna, ca 30 sid),177-192) http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22119.

    Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare.