"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 2, 30 hp

Engelskt namn: Music 2

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2018-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MU022

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Moment 1
Fortsatt fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning. I momentet införs även körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Användande av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Ämnets kunskapsteoretiska och filosofiska grunder och legitimering studeras i ett historisktperspektiv och relateras till vår samtid. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:

  •  instrumentala färdigheter 3
  • bruksspel och sång
  • ensemblemusicerande och ensembleledning 3
  • kör och körledning 1
  • instrumentkännedom 1
  • musikteori/gehör 3
  • komposition, improvisation och arrangering 2
  • digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 1
  • musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 1
  • undervisningsämnets kunskapsteoretiska ståndpunkter och vetenskapliga traditioner
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 3

Moment 2
Fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning, inklusive körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Elvers lärande och ämnets förutsättningar studeras utifrån ett intersektionalistiskt perspektiv. Olika teorier och modeller för bedömning och värdering av elevers arbete studeras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:

  • instrumentala färdigheter 4
  • ensemblemusicerande och ensembleledning 4
  • kör och körledning 2
  • instrumentkännedom 2
  • musikteori/gehör 4
  • komposition, improvisation och arrangering 3
  • digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 2
  • musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 4
  • elevers olika förutsättningar, det heterogena klassrummet sett i ett intersektionalistiskt perspektiv
  • observation, dokumentation, analys och bedömning av elevers kunskapsutveckling i ämnet
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 2

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Kunskap och förståelse

  • om musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
  • kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
  • kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
  • kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
  • om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
  • om olika noteringstekniker för kör och ensemble

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera och redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
  • färdighet och förmåga att planera, genomföra och utvärdera egen undervisning
  • att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
  • förmåga att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
  • färdigheter och förmåga att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
  • förmåga att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning
  • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
  • att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble
  • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik
  • att skapa egna pedagogiska verktyg
  • att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna
  • till elevers musikaktiviteter och progression
  • till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
  • med avseende på eget ansvarstagande
  • till framförande utifrån olika notationer

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Kunskap och förståelse

  • om musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
  • kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
  • kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
  • kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
  • om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
  • om olika noteringstekniker för kör och ensemble
  • om olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och ämneskunskaper

Färdighet och förmåga

  • att redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
  • att planera, genomföra och utvärdera undervisning
  • att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
  • att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
  • att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
  • att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning
  • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
  • att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble
  • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik
  • att skap egna pedagogiska verktyg
  • att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna
  • till elevers musikaktiviteter och progression
  • till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
  • med avseende på eget ansvarstagande
  • till olika framföranden utifrån olika notationer
  • till musikhistoriska kontexter och villkor

Behörighetskrav

Godkänd kurs Musik 1, 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Instrumentalundervisning och undervisning i musikteori sker i mindre studerandegrupper. Musikteori, arrangering, improvisation och instrumentkännedom integreras med praktiskt musicerande, sång, kör och instrument, i arrangeringsuppgifter och ensemblespel.
Ensemblespel och ensembleledning sker i grupper med fokus på pedagogiska och didaktiska frågeställningar. Vissa ensembletillfällen är lektioner där avsikten är att de studerande ska lära sig mer om estetiska värderingar, musikaliska uttryck och kommunikation. Andra ensembletillfällen är redovisningar/uppspel. Under dessa tillfällen tränas formativ bedömning och utgör på så vis en förberedelse för de studerande att själva kunna ge konstruktiv respons på elevers musicerande.
De studerande ska utveckla kunskaper i och om digitala medier. Digitala medier möjliggör exempelvis att integrera musik, bild och text med internetlänkar, det vill säga för såväl information som produktion i musikundervisning. Fokus ligger dels på att använda digitala medier för skapande av eget undervisningsmaterial, dels för elevaktiva arbetsformer.
Kursens pedagogiska och didaktiska innehåll problematiseras bland annat utifrån historiska och intersektionalistiska perspektiv. Förutom litteraturseminarier och texter bearbetas innehållet till digitala multimediala presentationer, som underlag för de studerandes framtida lektioner.

Examination

Examination i musikteori, arrangering, improvisation och instrumentkännedom sker såväl skriftligt som genom klingande musikalisk gestaltning. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Vid ensembleledning sker en formativ bedömning med fokus på pedagogiska och didaktiska frågeställningar samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Digitala medier examineras genom arbetsprov. Arbete med kurslitteratur examineras i seminarier, inlämningsuppgifter och produktion av eget undervisningsmaterial. Av vikt är att den studerande vid analys av klassrumssimuleringar och eget undervisningsmaterial kan relatera till teorier och begrepp från kurslitteraturen.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 28

Appleman Rich
Reading contemporary electric bass
Hal Leonard Corporation : 1986 : 112 sidor :
ISBN: 978-0-634-01338-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Önskvärt: nyare upplaga från 2000

Chester Gary
Gary chester - the new breed (book/online audio)
Hal Leonard Corporation : 2006 : 47 sidor :
ISBN: 978-1-4234-1812-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Famularo Dom
It's Your Move: Motions and Emotions
International Music Publications : 2001 :
Obligatorisk

Traditionell harmonilära : harmonik, harmonisering, stämföring. 1 Arbetsbok
Jansson Roine, Åkerberg Ulla Britt
Stockholm : KMH förl. (Musikhögsk.) : 1995 : [2], 80 s. :
ISBN: 91-88842-04-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Design för lärande i musik
Kempe Anna-Lena, West Tore
Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Ska läsas i sin helhet

“The feelings have come home to me.” Examining advertising films on the Swedish website of El Sistema
Kuuse A-K, Skåreus E, Lindgren M
Mayday Group, ACT for Music Education : 2016 :
http://act.maydaygroup.org/articles/KuuseLindrenSkareus15_1.pdf
Obligatorisk

Nikolausson G
Planera för lärande i musik
Musiklärarportalen : 2018 :
http://musiklararportalen.se/planera-larande-musik-goran-nikolausson/
Obligatorisk

Gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
ISBN: 9789138325803
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bedömningsstöd i musik - årskurs 7-9
Skolverket : 2012 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2016 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813
Obligatorisk

Kommentarmaterial till kursplanen i musik (reviderad 2017)
Skolverket : 2017-11-13T17:44:48+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3864
Obligatorisk

Jämställdhet i läroplanens del 1 och 2
Skolverket : 2018 :
https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a27d00/1529335972156/Lgr11_Del1_och_2_Jamstalldhet.pdf
Obligatorisk

Skåreus(red) Eva
Estetiska ämnen och genus
Gleerups Utbildning AB : 2018 :
ISBN: 978-91-40-69503-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Valero J
Jazz Piano Technique
Hal Leonard Corporation : 2013 :
Obligatorisk

Zangger Borch D
Stora sångguiden
Livonia Print : 2005 :
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:991686/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Stora sångguiden finns inne i Zangger Borchs avhandling. Stora sångguiden ska läsas i sin helhet.

All litteratur i musikdidaktikmomentet tillhandahålles av undervisande lärare i momentet, med undantag för boken Design för lärande i musik samt artikeln av Kuuse, Lindgren och Skåreus (som studenterna förväntas införskaffa själva). Litteraturen som listas ovan avses inte att användas till fullo, utan ett urval sidor kommer väljas av undervisande lärare, med undantag för angivna läsanvisningar. Undervisande lärares eget utgivna material tillhandahålles av respektive lärare.

Referenslitteratur

Bjørkvold Jon-Roar
Den musiska människan : barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
1. uppl. : Stockholm : Runa : 1991 : 343 s. :
ISBN: 91-88298-04-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap "Musikalitet och lärande"

Bowman W. D.
Philosofical Perspectives on Music
Oxford University Press. : 1998 :

de Rada Carlos
Bass: applied theory
Egen utgivning : 2010 :

Fagius Gunnel
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-01935-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval tillhandahålles av undervisande lärare i momentet

Gabrielsson Alf
Starka musikupplevelser : musik är mycket mer än bara musik
Hedemora : Gidlund : 2008 : 583 s. :
ISBN: 978-91-7844-759-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
ISBN: 978-82-02-27038-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson K. G.
Alla tiders musikhistoria : från antiken till idag
Upplaga: 1 : [Danderyd] : Notfabriken : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-86825-80-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Nielsen F. V.
Almen musikkdidaktik.
Akademisk forl. : 1998 :

Ångman M
Musik 1-6 förutsättningar, planering, genomförande och bedömnning
Egen utgivning : 2017 :

Scheid Manfred
Musiken, skolan och livsprojektet : ämnet musik på gymnasiet som en del i ungdomars identitetsskapande
Umeå : Estetiska ämnen i Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2009 : 220 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1963
ISBN: 978-91-7264-716-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Digitala verktyg i musikundervisningen.
Wretling G, Mörtzell N
Egen utgivning : 2015 :

Wretling G
Brukspiano
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2011 :

Wretling G
Musikteori
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2017 :

Wretling G
Musikteorimetodik
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2015 :

von Wachenfeld T
Bruksgitarrmaterial.
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2018 :