Engelskt namn: Music 3
Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2018-08-26 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-27 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start innan 2018-08-26
Kurskod: 6MU023
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21
Moment 1 Användande av dans och kropp som uttrycksmedel i musikundervisning studeras och utvecklas. Detta integreras med scenisk beredskap. Kunskaper om konflikthantering i musikaliska projekt fördjupas. Musikämnets estetiska och konstnärliga uttryck problematiseras, från estetiska teorier och historiska kontexter. Bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter ingår. Ett traditionellt perspektiv på musikens historia studeras. Praktiskt musicerande, inklusive ensemble- och kör ledning, integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper: estetik och estetisk kommunikation scenisk beredskap 1 ensemblemusicerande med ensembleledning 5 komposition, improvisation och arrangering 4 kör och körledning 3 musikhistoria 1 kropp och dans som uttrycksmedel 1 kritisk granskning av musikpedagogisk litteratur populärkultur och medier bedömning och värdering av elevers estetiska arbeten och lärande musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 5 sociala relationer och konflikthantering i grupprocesser Moment 2 Ett musikaliskt projekt planeras, genomförs och utvärderas. Arrangering, komposition, ensemblemusicerande, dans och kropp som uttrycksmedel, scenisk beredskap integreras i projektet. Kriterier för bedömningsgrunder för projektet utvecklas. Teorier om estetiska lärprocesser presenteras. Perspektiv och teorier om populärkultur och medier används för att belysa musikämnet. Ett läromedel med ett kritiskt perspektiv på musikens historia studeras och diskuteras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper: musikhistoria 2 projektarbete arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande kopplat till projektarbete scenisk beredskap 2 kropp och dans som uttrycksmedel 2 musikens samhälleliga betydelser och funktioner det vidgade textbegreppet och estetiska lärprocesser musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 6 dans och rörelse som del av musikundervisning bedömning och värdering av grupp- och projektarbeten
Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande kunna visa: Kunskap och förståelse för tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer om andra sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden kunskaper om scenisk beredskap och förståelse för hur sådana kan användas i musikpresentationer om estetisk och estetisk värdering och bedömning om hur samhällsförändringar som medieteknikens utveckling påverkar musikundervisningens förutsättningar om hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val om kropp och dans som uttrycksmedel om flerstämmig notation om sociala relationer och konflikthantering i grupprocesser Färdighet och förmåga att ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik att enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former till arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande att leda olika slag av musiklyssningsaktiviteter förmåga att enskilt och tillsammans med andra planera, genomföra och dokumentera ett didaktiskt estetiskt projekt att använda kunskaper scenisk beredskap i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter att använda kropp och dans som uttrycksmedel i musikpedagogiska sammanhang att använda och själv utforma notation för kör och ensemble, exempelvis partitur Värderingsförmåga och förhållningssätt till elevers kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av undervisningen till elevers musikaktiviteter och progression till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning med avseende på eget ansvarstagande till musik i historisk-, social- och teknisk kontext till kroppsliga uttryck i musikaliska sammanhang Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande kunna visa: Kunskap och förståelse kunna reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt kunna dokumentera processer och resultat för tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer om andra sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden kunskaper om scenisk beredskap och förståelse för hur sådana kan användas i musikpresentationer om estetisk och estetisk värdering och bedömning om hur samhällsförändringar som medieteknikens utveckling påverkar musikundervisningens förutsättningar om hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val om kropp och dans som uttrycksmedel om flerstämmig notation Färdighet och förmåga att ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik att enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former till arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande att leda olika slag av musiklyssningsaktiviteter förmåga att enskilt och tillsammans med andra planera, genomföra och dokumentera ett didaktiskt estetiskt projekt att använda kunskaper i scenisk beredskap i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter att använda kropp och dans som uttrycksmedel i musikpedagogiska sammanhang att använda och själv utforma notation för kör och ensemble, exempelvis partitur Värderingsförmåga och förhållningssätt till elevers kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av undervisningen till elevers musikaktiviteter och progression till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning med avseende på eget ansvarstagande till musik i historisk-, social- och teknisk kontext till kroppsliga uttryck i musikaliska sammanhang till sin egen sociala utveckling i skilda pedagogiska kontexter
Genomgången kurs Musik 2, 30 hp eller motsvarande.
Under denna kurs planeras, genomförs och utvärderas ett musikaliskt scenprojekt. Kursens innehåll relaterar till olika pedagogiska och didaktiska situationer med anknytning till projekt som arbetsform. Musikteori, arrangering och improvisation integreras med praktiskt musicerande, sång, kör och instrument, med sikte på ett sceniskt musikprojekt. Förutom musikaliska färdigheter utvecklas scenisk beredskap såväl praktiskt, genom dans och rörelser, som teoretiskt. I den sceniska beredskapen ingår även kunskap om estetiska kommunikations- och uttrycksformer samt historiska perspektiv. Dessutom fördjupas kunskaper om populärkultur och medier för att bland annat relatera det sceniska musikprojektet till elevers identitetsutveckling. Sceniska musikprojekt är en arbetsform som delvis skiljer sig från vanlig musikundervisning, även om de ofta kompletterar varandra. I detta moment fokuseras bland annat på konflikthantering och grupprocesser samt bedömning av grupp- och projektarbeten.
Examinationen av musikprojektet sker formativt, summativt samt genom en skriftlig rapport där arbetet med det sceniska musikprojektet analyseras utifrån pedagogiska och didaktiska aspekter. Det formativa avser processen och det summativa produkten i form av det färdiga projektet. Populärkultur, medier, estetik och estetisk kommunikation examineras genom en inlämningsuppgift där den studerande relaterar teorier och begrepp till egna erfarenheter och sin kommande profession. Musikhistoria examineras dels genom en skriftlig tentamen, dels genom praktiskt musicerande i olika genrer och stilar. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
ISBN: 978-82-02-27038-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Roine
Stora musikguiden : musikteori för alla
2. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-86825-04-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Design för lärande i musik
Kempe Anna-Lena, West Tore
Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kjellberg Erik
Natur & kulturs musikhistoria
2., rev. [och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : xiii, [2], 1085, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11326-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zangger Borch D
Sång i populärmusikgenrer. Konstnärliga, fysiologiska och pedagogiska aspekter
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2008 :
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:991686/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: Stora sångguiden
På slaget! : en bok om körledning
Caplin Thomas, Kedvall Maria, Hamrén Kjell-Åke, Hansen Thore
Stockholm : SK-Gehrman : cop. 2000 : 156 s. :
ISBN: 91-7748-043-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnet och musiken : en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten, Dalén Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 203 s. :
ISBN: 9789140685865
Se Umeå UB:s söktjänst
Edberg L
Crossing Borders. Nordic research in Music education
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2013 :
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/197211/NMH_aarbok_14_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Läsanvisning: s.183-194
Design för lärande i musik
Kempe Anna-Lena, West Tore
Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nicklasson Hans
Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
ISBN: 91-631-8145-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Strandberg Tommy
Varde ljud! : Om skapande i skolans musikundervisning efter 1945
Umeå : Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå : 2007 : 395 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-1426
Wretling G
Brukspiano
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2011 :
Wretling G
Musikteori
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2017 :
Kursplaner, bedomningsstör samt skolutvärderingar
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen :
https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Läsanvisning: Kursplaner för musikämnet i grundskola, gymnasiet (Lpo94/Lgr11, Lpf94/Gy11)
Bedömningsstöd samt kommentarmaterial för musikämnet i Lgr11
Skolutvärderingar av musikämnet i grundskolan (NU03, NÄU13)