"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 1 30 hp, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Music 1 30,0 credits

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 till 2018-11-04 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6MU044

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-10-22

Innehåll

Moment 1
Momentet omfattar fördjupning av grundläggande instrumentala färdigheter, sång, klaviaturinstrument, gitarr, bas och trumset. Detta sker såväl enskilt som i ensembleform. Lektionerna i musikteori och gehör skapar en grund för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning och komposition. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska tekniska redskap som används, exempelvis PA-system, mixerbord, mikrofoner, förstärkare m.m. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärande. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper:  instrumentala färdigheter 1  ackompanjemangsspel och sång 1 ensemblemusicerande och ensembleledning 1  musikteori/gehör 1 ljudteknik  bedömning och värdering av eget estetiskt arbete och lärande aktuella styrdokument för musikämnet, skolans och högskolans uppdrag musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 1

Moment 2
Momentet omfattar fortsatt fördjupning av grundläggande instrumentala färdigheter, såväl enskilt som i ensembleform. I momentet införs även ensembleledning. Praktiskt musicerande integreras med arrangering, komposition och improvisation. Förutom de tekniska redskap som beskrivs i moment 1 utvecklas kunskaper i användande av digitala verktyg, exempelvis internet och ljudredigering. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper: instrumentala färdigheter 2 ackompanjemangsspel och sång 2  musikteori/gehör 2 ljudteknik och IKT i klassrummet komposition, improvisation och arrangering 1  ensemblemusicerande och ensembleledning 2 musikdidaktiska teorier och metoder för undervisning i skolämnet musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 2

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Moment 1
Kunskap och förståelse om grundläggande musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning också för utveckling av det egna gehöret om musikundervisningens tekniska utrustning och förståelse för sådana kunskapers betydelser i olika musiksammanhang om aktuella kursplaner i musik och förståelse för hur de kan tolkas och förstås  om att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund om och av arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning

Färdighet och förmåga i att hantera, använda och felsöka musikteknik att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga klassrumsinstrument som klaviaturinstrument, gitarr, bas, trumset och röst att musikaliskt och pedagogiskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble  att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som bedöms krävas i en klassrumssituation förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik  i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter

Värderingsförmåga och förhållningssätt till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av momentet med avseende på eget ansvarstagande

Moment 2
Kunskap och förståelse om grundläggande musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning också för utveckling av det egna gehöret om musikundervisningens tekniska utrustning och förståelse för sådana kunskapers betydelser i olika musiksammanhang om aktuella kursplaner i musik och förståelse för hur de kan tolkas och förstås  om att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund om och av arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning

Färdighet och förmåga i att hantera, använda och felsöka musikteknik att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga klassrumsinstrument som klaviaturinstrument, gitarr, bas, trumset och röst att musikaliskt och pedagogiskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble  att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som bedöms krävas i en klassrumssituation förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik  i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter

Värderingsförmåga och förhållningssätt till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av momentet med avseende på eget ansvarstagande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt antagningsprov.

Undervisningens upplägg

Instrumentalundervisning och undervisning i musikteori sker i nivågrupperade mindre studerandegrupper. Grundläggande musikteori kombineras med praktiskt musicerande i såväl arrangeringsuppgifter som ensemblespel. Ensemblespel och ensembleledning sker i grupper som växlar till antal och medlemmar. Vissa ensembletillfällen är lektioner där avsikten är att de studerande ska lära sig mer om exempelvis den musik de framför, instrumentalspel, ensembleteknik och repetitionsarbete. Andra ensembletillfällen är redovisningar/uppspel. Under dessa tillfällen tränas också formativ bedömning och de utgör på så vis en förberedelse för de studerande att själva kunna ge konstruktiv respons på elevers musicerande. Undervisning i ljudteknik och IKT i klassrummet sker i form av lektioner med praktiska inslag och ses som grundläggande verktyg att hantera i musikundervisning. De delar av undervisningen som berör digitala kompositions- och arrangeringsprogram, sker i form av workshops och laborationer. I seminarieform sker bearbetning av litteratur rörande skilda perspektiv på musikundervisningens villkor, historia och förutsättningar samt elevers lärande. Här ställs krav på de studerandes aktiviteter under seminariet vad gäller exempelvis förberedelser, skrivna texter, egna bidrag till diskussionen, argumentation, förmåga att lyssna till andra och reflektera över ställningstaganden utifrån litteratur.

Examination

Examination i musikteori sker genom såväl skriftliga som klingande uppgifter. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Vid ensembleledning sker en formativ bedömning. Kunskaper i ljudteknik och IKT examineras genom praktiskt utformade prov. Examination av kurslitteratur sker såväl vid seminarier som med inlämningsuppgifter relaterade till litteraturuppgifter

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande:
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 51

Fry Duncan R
Live sound mixing
2 uppl. : Victoria, Australia : Roztralia : 1992 : 176 s. :
ISBN: 0-646-11235-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Jonas
Det sociala fältet och den musikpedagogiska kroppen. Några reflektioner kring ett avhandlingsprojekt
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 5 : 2001 :
Obligatorisk

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
Oslo : Cappelen akademisk forl. : Cop. 1998 : 242 s. :
ISBN: 82-456-0602-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : musik
Sandberg Ralf, Heiling Gunnar, Modin Christer
Stockholm : Skolverket : b Fritzes [distributör] : 2005 : 196 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1422
ISBN: 91-85009-79-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutvecklingb Liber distribution : 2007 : 64 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=575&file=publication
ISBN: 978-91-85589-41-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nicklasson Hans
Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
ISBN: 91-631-8145-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Allmen musikkundervisning
Sætre Jon Helge, Salvsen Geir
Oslo: Gyldendal Akademisk. : 2010 :
Obligatorisk

Musikkpedagogiske utfordringer : artiklar om musikkpedagogisk teori og praxis
Varkøy Øivind, Johansen Geir, Kalsnes Signe
Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
ISBN: 82-02-24012-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (s. 33-45)

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zandén Olle
Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
http://hdl.handle.net/2077/22119
ISBN: 978-91-977758-7-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: ArtMonitor avhandling nr 18. (s. 39-69, 91-149 (urval bland de presenterade grupperna, ca 30 sid),177-192) http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22119.

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare.