"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utomhuspedagogik - Sommar, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Outdoor Education - Summer

Denna kursplan gäller: 2016-05-30 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6NO010

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-04-13

Innehåll

Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. Inom det naturvetenskapliga området, behandlas artkunskap samt ekologiska begrepp och modeller. Genom aktivt friluftsliv bearbetas ledarskapsområdet, gruppdynamik och konflikthantering. Naturen får även inspirera till undervisning/aktiviteter inom förskolans/skolans övriga ämnesområden såsom matematik, historia, svenska och teknik. Kursen innehåller även tvärvetenskapliga studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av naturmiljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt, kretslopps- och hållbarhetsperspektiv. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om och namnge vanliga växt- och djurarter,
  • redogöra för några faktorer som påverkar naturen under olika årstider och i olika ekosystem,
  • redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Outdoor education/Utomhuspedagogik,

Färdighet och förmåga

  • tillämpa kunskaper om växter och djur i fält,
  • tillämpa lärande- och kunskapsteorier avseende Outdoor education/Utomhuspedagogik praktiskt,
  • visa upp ett tydligt ledarskap och utifrån detta ta ansvar för en grupp i fält,
  • visa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv,

Värderingsförmåga och förhållningsätt

  • redogöra för naturens betydelse för människan ur ett hållbarhetsperspektiv, samt
  • reflektera över och diskutera hur egna erfarenheter kan berika den praktiska undervisningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen förekommer följande arbetsformer:
Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav en är i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom följande prov:

  • Obligatoriskt och aktivt deltagande vid exkursion,
  • gruppövningar,
  • praktisk individuell skriftlig tentamen med vissa muntliga inslag,
  • seminarier,
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter, samt
  • individuell skriftlig rapport.

Den praktiska tentamen och skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinerande inslag är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att både den skriftliga inlämningsuppgiften och den praktiska tentamen bedömts med resultatet väl godkänt (VG).  Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter


Användning av kursen inom en examina
Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser i utomhuspedagogik.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 8

    Kurslitteratur

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05130-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
    Sandell K, Öhman J
    Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
    Läsanvisning: s: 113-132. doi: 10.1080/13504620903504065

    Jordet Arne N.
    Klasserommet utenfor : tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom
    1. udg., 1. oppl. : [Oslo] : Capplen akademisk : 2010 : 395 s. :
    ISBN: 9788202286293
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Röj Lindberg Ann-Sofi
    Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
    Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
    Obligatorisk

    Stensson Lennart
    Utomhuspedagogik och lägerskola
    Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7264-307-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri flora
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Valfri fågelbok
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Att lära in ute året runt
    Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
    Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
    ISBN: 978-91-977036-2-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
    Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
    Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03514-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utomhusdidaktik.
    Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
    Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-02492-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
    Pleijel Håkan, Bergil Calle
    2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
    ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rapp Anders
    Väntande, spännande natur
    1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
    ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker naturen
    Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
    Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
    ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella läroplaner
    Skolverket :
    Skolverket

  • Giltig från: 2016 vecka 22

    Kurslitteratur

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05130-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
    Sandell K, Öhman J
    Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
    Läsanvisning: s: 113-132. doi: 10.1080/13504620903504065

    Dahlgren Lars Owe
    Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-44-04559-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Röj Lindberg Ann-Sofi
    Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
    Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
    Obligatorisk

    Stensson Lennart
    Utomhuspedagogik och lägerskola
    Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7264-307-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri flora
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Valfri fågelbok
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Att lära in ute året runt
    Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
    Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
    ISBN: 978-91-977036-2-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
    Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
    Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03514-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utomhusdidaktik.
    Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
    Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-02492-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
    Pleijel Håkan, Bergil Calle
    2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
    ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rapp Anders
    Väntande, spännande natur
    1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
    ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker naturen
    Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
    Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
    ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aktuella läroplaner
    Skolverket :
    Skolverket