Engelskt namn: Outdoor Education - Summer
Denna kursplan gäller: 2016-05-30 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-05-30 och 2018-02-18
Kurskod: 6NO010
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-04-13
Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. Inom det naturvetenskapliga området, behandlas artkunskap samt ekologiska begrepp och modeller. Genom aktivt friluftsliv bearbetas ledarskapsområdet, gruppdynamik och konflikthantering. Naturen får även inspirera till undervisning/aktiviteter inom förskolans/skolans övriga ämnesområden såsom matematik, historia, svenska och teknik. Kursen innehåller även tvärvetenskapliga studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av naturmiljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt, kretslopps- och hållbarhetsperspektiv. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningsätt
I kursen förekommer följande arbetsformer:
Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav en är i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.
Kursen examineras genom följande prov:
Den praktiska tentamen och skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinerande inslag är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att både den skriftliga inlämningsuppgiften och den praktiska tentamen bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Användning av kursen inom en examina
Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser i utomhuspedagogik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05130-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
Sandell K, Öhman J
Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
Läsanvisning: s: 113-132.
doi: 10.1080/13504620903504065
Jordet Arne N.
Klasserommet utenfor : tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom
1. udg., 1. oppl. : [Oslo] : Capplen akademisk : 2010 : 395 s. :
ISBN: 9788202286293
Se Umeå UB:s söktjänst
Röj Lindberg Ann-Sofi
Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
Obligatorisk
Stensson Lennart
Utomhuspedagogik och lägerskola
Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7264-307-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri flora
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Valfri fågelbok
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Se Umeå UB:s söktjänst
För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03514-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Utomhusdidaktik.
Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
ISBN: 91-44-02492-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
Pleijel Håkan, Bergil Calle
2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Rapp Anders
Väntande, spännande natur
1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn upptäcker naturen
Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella läroplaner
Skolverket :
Skolverket
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05130-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
Sandell K, Öhman J
Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
Läsanvisning: s: 113-132.
doi: 10.1080/13504620903504065
Dahlgren Lars Owe
Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-04559-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Röj Lindberg Ann-Sofi
Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
Obligatorisk
Stensson Lennart
Utomhuspedagogik och lägerskola
Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7264-307-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri flora
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Valfri fågelbok
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Se Umeå UB:s söktjänst
För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :
Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03514-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Utomhusdidaktik.
Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
ISBN: 91-44-02492-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
Pleijel Håkan, Bergil Calle
2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Rapp Anders
Väntande, spännande natur
1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn upptäcker naturen
Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella läroplaner
Skolverket :
Skolverket