"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utomhuspedagogik - Sommar, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Outdoor Education - Summer

Denna kursplan gäller: 2008-05-26 till 2016-05-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6NO010

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapteoretiskt och historiskt perspektiv. De studerande tränas i att tillämpa olika modeller för elevaktiva arbetssätt och ledarskap utanför klassrummet. Fältinslagen i kursen består till stor del av praktiskt friluftsliv. Vidare knyts teoretiska och didaktiska kunskaper ur ett hållbarhetsperspektiv samman.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Outdoor education/Utomhuspedagogik och tillämpa dessa praktiskt - visa upp ett tydligt ledarskap och utifrån detta ta ansvar för en grupp i fält - visa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv - redogöra för naturens betydelse för människan ur ett hållbarhetsperspektiv - reflektera över och diskutera hur egna erfarenheter kan berika den praktiska undervisningen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen förekommer följande arbetsformer: Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav den ena kan vara i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.

Examination

Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och skriftlig form. Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen och av den skriftliga rapporten av fördjupningsarbetet. För att bli godkänd på kursen skall samtliga examinerande delar vara godkända. För betyget VG krävs att den studerande visar didaktisk förmåga samt förmåga att analysera och problematisera såväl kursens praktiska och teoretiska innehåll som det egna deltagande.

Övriga föreskrifter

Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser i Utomhuspedagogik.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 49

    Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05130-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
    Sandell K, Öhman J
    Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
    Läsanvisning: s: 113-132. doi: 10.1080/13504620903504065

    Stensson Lennart
    Utomhuspedagogik och lägerskola
    Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7264-307-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahlgren Lars Owe
    Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
    ISBN: 978-91-44-04559-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Valfri flora
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Valfri fågelbok
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Aktuella läroplaner
    Skolverket :
    Skolverket

    Gustavsson Bernt (red)
    Gustavsson
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s :
    ISBN: 91-44-03514-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn upptäcker naturen
    Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
    Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
    ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utomhusdidaktik.
    Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
    Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
    ISBN: 91-44-02492-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
    ISBN: 91-38-31412-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att lära in ute året runt
    Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
    Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
    ISBN: 978-91-977036-2-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
    Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
    Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :

    Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
    Pleijel Håkan, Bergil Calle
    2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
    ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rapp Anders
    Väntande, spännande natur
    1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
    ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 22

    Friluftslivets Pedagogik
    Brugge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    Stockholm : Stockholm: Liber : 2004 : 240s :
    ISBN: 91-47-04946-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Överleva på naturens villkor :b handbok för säkerhet i vildmarken
    Källman Stefan, Sepp Harry
    Västerås : Ica : 2001 : 188 s. :
    ISBN: 91-534-1977-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Röj Lindberg Ann-Sofi
    Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
    Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :

    Skogen i skola
    Lära med skolskogen
    1998 :

    Stensson Lennart
    Utomhuspedagogik och lägerskola
    Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-7264-307-9
    Se Umeå UB:s söktjänst