Engelskt namn: Outdoor Education - Summer
Denna kursplan gäller: 2008-05-26 till 2016-05-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-05-30 och 2018-02-18
Kursplan för kurser med start innan 2016-05-29
Kurskod: 6NO010
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapteoretiskt och historiskt perspektiv. De studerande tränas i att tillämpa olika modeller för elevaktiva arbetssätt och ledarskap utanför klassrummet. Fältinslagen i kursen består till stor del av praktiskt friluftsliv. Vidare knyts teoretiska och didaktiska kunskaper ur ett hållbarhetsperspektiv samman.
För godkänd kurs skall den studerande kunna - redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Outdoor education/Utomhuspedagogik och tillämpa dessa praktiskt - visa upp ett tydligt ledarskap och utifrån detta ta ansvar för en grupp i fält - visa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv - redogöra för naturens betydelse för människan ur ett hållbarhetsperspektiv - reflektera över och diskutera hur egna erfarenheter kan berika den praktiska undervisningen
I kursen förekommer följande arbetsformer: Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav den ena kan vara i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och skriftlig form. Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen och av den skriftliga rapporten av fördjupningsarbetet. För att bli godkänd på kursen skall samtliga examinerande delar vara godkända. För betyget VG krävs att den studerande visar didaktisk förmåga samt förmåga att analysera och problematisera såväl kursens praktiska och teoretiska innehåll som det egna deltagande.
Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser i Utomhuspedagogik.
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet.
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05130-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Educational potentials of encounters with nature: reflections from a Swedish outdoor perspective
Sandell K, Öhman J
Environmental Education Research 16 (1) : 2010 :
Läsanvisning: s: 113-132.
doi: 10.1080/13504620903504065
Stensson Lennart
Utomhuspedagogik och lägerskola
Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7264-307-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlgren Lars Owe
Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-04559-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Valfri flora
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Valfri fågelbok
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Aktuella läroplaner
Skolverket :
Skolverket
Gustavsson Bernt (red)
Gustavsson
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 223 s :
ISBN: 91-44-03514-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Barn upptäcker naturen
Halvorsen Kirsti Vindal, Tveit Magnhild Mogstad, Lutnæs Lisbeth, Sterner Lillemor
Stockholm : LT : 1993 : 340 s. :
ISBN: 91-36-03112-7 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Utomhusdidaktik.
Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
ISBN: 91-44-02492-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan : Lpfö 98.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=572
ISBN: 91-38-31412-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Se Umeå UB:s söktjänst
För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur.
Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart
Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :
Ekologiboken : en introduktion till ekologins grunder
Pleijel Håkan, Bergil Calle
2. uppl. : Stockholm : Naturskyddsfören. : cop. 1991 : 96 s. :
ISBN: 91-558-3082-X (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Rapp Anders
Väntande, spännande natur
1. uppl. : Stockholm : Utbildningsradion : 1992 : 96 s. :
ISBN: 91-26-92040-9 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst
Friluftslivets Pedagogik
Brugge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
Stockholm : Stockholm: Liber : 2004 : 240s :
ISBN: 91-47-04946-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Överleva på naturens villkor :b handbok för säkerhet i vildmarken
Källman Stefan, Sepp Harry
Västerås : Ica : 2001 : 188 s. :
ISBN: 91-534-1977-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Röj Lindberg Ann-Sofi
Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
Skogen i skola
Lära med skolskogen
1998 :
Stensson Lennart
Utomhuspedagogik och lägerskola
Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7264-307-9
Se Umeå UB:s söktjänst