I kursen tränas den studerande att använda utomhuspedagogik i arbete mot läroplans- och kursplanemål för förskola, fritidshem och grundskolans tidiga år. Kursen väver samman metodiska kunskaper i ämnesintegrering (t ex matematik, språk, naturvetenskap och teknik i utemiljö) med relevanta kunskaper i friluftsteknik för undervisning samt barns lek och lärande i utomhusmiljö.
Ledarskap i utomhusmiljö behandlas särskilt och den studerande får träna att leda samt utvärdera och analysera genomförda aktiviteter såväl ur pedagogiskt som säkerhetsmässigt perspektiv.
Kursen ger en bakgrund till begreppen Utomhuspedagogik och Outdoor education, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv.
I kursen behandlas även hur människan påverkar naturmiljön och kulturlandskapet i relation till ett hållbarhetsperspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
planera, genomföra, utvärdera och analysera, aktiviteter/undervisning i utomhusmiljön för barn/elever och använda lämpliga metoder i relation till uppsatta läroplans- och kursplanemål.
leda barn/elever mot uppsatta lärandemål och där beakta relevanta säkerhetsaspekter samt utvärdera och analysera genomförandet såväl ledarskapsmässigt som säkerhetsmässigt
redogöra för samt uppvisa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv
redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Utomhuspedagogik och Outdoor education
reflektera över och redogöra för hur människan påverkar naturmiljön och kulturlandskapet utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
I kursen används olika arbetsformer till exempel föreläsningar, lektioner, seminarier, exkursioner, studiebesök, grupparbeten och litteraturstudier. Undervisningen förläggs i huvudsak utomhus och närvaro är obligatorisk vid de praktiska momenten.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftlig form samt i praktiska övningar, både individuellt och i grupp.
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Betyget på hela kursen baseras på en sammanvägning av resultat från samtliga examinerande delar. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska delar är godkända.
För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att leda utomhuspedagogiska aktiviteter på ett säkert sätt, samt att kunna planera, genomföra, utvärdera och analysera, aktiviteter/undervisning i utomhusmiljön mot läroplans- och kursplanemål samt kurslitteratur.
För studerande, som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen i enlighet med universitetets regler, dock högst fem (se universitetets regelsamling).
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov på en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutuionen naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 35
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. : ISBN: 978-91-47-05288-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlgren Lars Owe Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. : ISBN: 978-91-44-04559-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Aktiverande övningar om djur :b vatten, land Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart, Eriksson Christer4 trl [Ny utg.] : Umeå : Univex : [2000] : 198, [1] s. : Obligatorisk
Röj Lindberg Ann-Sofi Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s : Obligatorisk
Stensson Lennart Utomhuspedagogik och lägerskola Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. : ISBN: 978-91-7264-307-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94 Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s : Obligatorisk
Att lära in ute året runt Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s : ISBN: 978-91-977036-2-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst