"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utomhuspedagogik i förskola, fritidshem och grundskolans tidiga år, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Outdoor Education in preschool and primary school, 7,5 ECTS

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2018-02-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6NO018

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2010-10-28

Innehåll

I kursen tränas den studerande att använda utomhuspedagogik i arbete mot läroplans- och kursplanemål för förskola, fritidshem och grundskolans tidiga år. Kursen väver samman metodiska kunskaper i ämnesintegrering (t ex matematik, språk, naturvetenskap och teknik i utemiljö) med relevanta kunskaper i friluftsteknik för undervisning samt barns lek och lärande i utomhusmiljö. Ledarskap i utomhusmiljö behandlas särskilt och den studerande får träna att leda samt utvärdera och analysera genomförda aktiviteter såväl ur pedagogiskt som säkerhetsmässigt perspektiv. Kursen ger en bakgrund till begreppen Utomhuspedagogik och ”Outdoor education”, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. I kursen behandlas även hur människan påverkar naturmiljön och kulturlandskapet i relation till ett hållbarhetsperspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • planera, genomföra, utvärdera och analysera, aktiviteter/undervisning i utomhusmiljön för barn/elever och använda lämpliga metoder i relation till uppsatta läroplans- och kursplanemål. • leda barn/elever mot uppsatta lärandemål och där beakta relevanta säkerhetsaspekter samt utvärdera och analysera genomförandet såväl ledarskapsmässigt som säkerhetsmässigt • redogöra för samt uppvisa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv • redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Utomhuspedagogik och ”Outdoor education” • reflektera över och redogöra för hur människan påverkar naturmiljön och kulturlandskapet utifrån ett hållbarhetsperspektiv

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

I kursen används olika arbetsformer till exempel föreläsningar, lektioner, seminarier, exkursioner, studiebesök, grupparbeten och litteraturstudier. Undervisningen förläggs i huvudsak utomhus och närvaro är obligatorisk vid de praktiska momenten.

Examination

Examinationen sker muntligt och skriftlig form samt i praktiska övningar, både individuellt och i grupp. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget på hela kursen baseras på en sammanvägning av resultat från samtliga examinerande delar. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska delar är godkända. För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att leda utomhuspedagogiska aktiviteter på ett säkert sätt, samt att kunna planera, genomföra, utvärdera och analysera, aktiviteter/undervisning i utomhusmiljön mot läroplans- och kursplanemål samt kurslitteratur. För studerande, som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen i enlighet med universitetets regler, dock högst fem (se universitetets regelsamling). En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov på en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutuionen naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : [2], 283, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-05288-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlgren Lars Owe
Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 205 s. :
ISBN: 978-91-44-04559-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktiverande övningar om djur :b vatten, land
Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart, Eriksson Christer4 trl
[Ny utg.] : Umeå : Univex : [2000] : 198, [1] s. :
Obligatorisk

Röj Lindberg Ann-Sofi
Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter
Umeå : Umea: Umeå universitet, UnivEx : 1996 : 16s :
Obligatorisk

Stensson Lennart
Utomhuspedagogik och lägerskola
Umeå : Institutionen för matematik : 2007 : 115 s. :
ISBN: 978-91-7264-307-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Läroplan för de frivilliga skolformerna : Lpf94
Utbildningsdepartementet : 2006 : 14 s :
Obligatorisk

Att lära in ute året runt
Lättman-Masch Robert, Wejdmark Mats
Nynäshamn : Naturskoleföreningen : 2007 : 313 s :
ISBN: 978-91-977036-2-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst