Engelskt namn: Science and Technology in Preschool
Denna kursplan gäller: 2018-01-08 till 2019-12-29 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-12-30
Kursplan för kurser med start innan 2019-12-29
Kurskod: 6NO043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-02-15
Kursen innehåller biologi, fysik, kemi och teknik som studeras integrerat för att få en sammanhållen förståelse för världen och mänsklig aktivitet ur ett naturvetenskapligt och tekniskt perspektiv. Baserat på den egna förståelsen så ska studenten utveckla kompetens för att kunna möta barns nyfikenhet och frågor. Fenomen som behandlas i kursen kopplas till barns vardagsupplevelser och förskolans miljö.
I biologidelen behandlas olika celler, människokroppen, kolets kretslopp, och ekologi med evolution och biologisk mångfald,
I kemidelen behandlas materiens byggnad, faser och fasövergångar, samt kemiska reaktioner, speciellt fotosyntesen och cellandningen. I fysikdelen ingår astronomi, krafter och rörelselagar, magnetism och elektricitet samt ljus och ljud.
Inom teknikdelen undersöks vardagsföremål och enkla tekniska konstruktioner. Teknikens historia studeras och konsekvenser av olika teknikval värderas. Att arbeta med skisser, ritningar och modeller ingår.
Naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser är utgångspunkter för aktiviteter och experiment som används i möten med barngrupper inom ramen för förskolans styrdokument. Människans roll i lokala och globala ekosystem bearbetas och diskuteras, liksom genusfrågor relaterade till naturvetenskap och teknik. Digitala verktyg för undervisning i natur- och teknikorienterade ämnen behandlas under kursen. Aktuell och relevant forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kreativitet och kunskapsutveckling behandlas och nyttjas
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bygger på att studenten förbereder sig hemma genom att studera det material som lagts ut på lärplattformen. Undervisningen erbjuder webbaserade genomgångar istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt och kommunikativt arbete. Därutöver förekommer även föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, studiebesök, exkursioner samt planerande och genomförande av aktiviteter för barn. Laborationer, exkursioner, studiebesök, konstruktionsövningar, undervisning för barn och seminarier är obligatoriska.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Kursen examineras genom följande prov:
Den skriftliga tentamens tre delar bedöms var och en för sig med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Vid en eventuell omtentamen behöver studenten enbart skriva de delar av tentamen där godkänt resultat inte uppnåtts.
Resultat på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För resultatet godkänt (G) på kursen krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) på kursen krävs därutöver att tre utav fem prov, där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat, bedömts med resultatet väl godkänt (VG).
Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts resultatet underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursens slutat erbjudas.
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik i förskolan
2. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : cop. 2013 : 160 s. :
ISBN: 9789144095837
Se Umeå UB:s söktjänst
Förskolans naturvetenskap i praktiken
Sundberg Bodil, Areljung Sofie, Due Karin, Ottander Christina, Tellgren Britt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 160 s. :
ISBN: 978-91-40-69108-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson : c2014. : iv, 976 p. :
ISBN: 9781292023083 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bosse
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 s. :
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Areskoug Mats
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
ISBN: 9789140682222
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
Brage Carina, Linde Jenny
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. :
ISBN: 9789197960021
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Johnston Jane
Early explorations in science
2. uppl. : Buckingham : Open University Press : 2005 : xi, 208 s. :
ISBN: 0-335-21472-X (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Thulin Susanne
Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173467063
Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt: Styrdokument för förskolan och grundskolan
Skolverket :
Läsanvisning: Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.