Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-14
Innehåll
Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.
Förväntade studieresultat
Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras.
För godkänd kurs skall den studerande
kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen
- förstå bakomliggande orsaker till mobbning
- identifiera problem som kan relateras till mobbning
- kunna förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator.
Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen:
- Program för text och presentation, t ex Officepaketet
- Kommunikationsprogramvara, t ex First Class
- Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Frånberg Gun-Marie Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. : http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. : http://hdl.handle.net/2077/8440
Thors Christina Utstött : en bok om mobbning Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. : ISBN: 9789197659840 Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. : ISBN: 978-91-44-04604-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrig kurslitteratur
Dunkels, Elza (2005). Nätkulturer - vad gör barn och vuxna på Internet? Umeå universitet, Tidskriften för lärarutbildning och forskning.
http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/2005.html#2005
Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287.
http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287
Ett antal artiklar tillkommer.
Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.