Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-25
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i och fördjupar grundläggande kunskaper som ingår i kursen "Mobbning i lärandemiljöer I". Dessutom kommer en breddning av kunskapsfältet att ske. Begreppet mobbning och kränkande behandling skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Även begreppet diskriminering skall problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram.
Förväntade studieresultat
Kursens mål är att fördjupa insikterna om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Begreppet mobbning skall problematiseras och analyseras utifrån teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Därutöver kommer begreppet diskriminering att problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram.
För godkänt resultat skall den studerande
känna till diskursen om mobbning i Sverige
vara orienterad om diskrimineringsgrunderna i skollagen
kunna kritiskt granska, värdera och bedöma befintliga antimobbningsprogram
visa komptens att upptäcka, definiera och dokumentera mobbning och diskriminering i skolan
kunna granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan.
Behörighetskrav
Mobbning i lärandemiljöer I
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen kommer ett projektarbete att genomföras som omfattar 4 hp. Förslag på teman är: Flickor och mobbning; Nätmobbning; Små barn och mobbning; Diskriminering.
Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator.
Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen:
- Program för text och presentation, t ex Officepaketet
- Kommunikationsprogramvara, t ex First Class
- Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader
Examination
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tvågradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Kulturnavigering i skolan Arvastson Gösta, Ehn Billy 1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. : ISBN: 9789140661081 Se Umeå UB:s söktjänst
Backman, Ulla m.fl. (2006) Vad innebär diskriminering? SCB.
www.homo.se/upload/homo/pdf_homo/scb_rapport.pdf
Smedjegård, Elisabet (2006) Mobbning mellan flickor, mobbning mellan kvinnor. URI:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-370
Skolverket (2009) På tal om mobbning.
(Kommer i februari 2009)
Just the Facts About Online Youth Victimization.
http://www.youtube.com/youthvictimization
http://www.netcaucus.org/events/2007/youth/20070503transcript.pdf
Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.