"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Det didaktiska uppdraget, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Didactic Assignment

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 till 2008-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE032

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13

Innehåll

Kursen består av två moment. Moment 1. Grunderna i det pedagogiska arbetet (9 hp) The Foundations of Educational Work Det svenska skolsystemet behandlas och gällande styrdokument studeras. Lärares yrkesuppdrag i det svenska skolsystemet granskas, vilket bl a innefattar pedagogiskt ledarskap och tjänstemannaansvar. Vidare diskuteras frågor rörande lärares yrkeskunskaper. Begreppen lärande, kunskap och undervisning studeras och deras inbördes relationer analyseras. Vidare introduceras andra centrala begrepp inom det didaktiska fältet liksom några vetenskapsteoretiska utgångspunkter. IKT som stöd för lärande granskas. Moment 2. Pedagogiskt arbete och forskning (6 hp) Educational Work and Research Forskningsprocessen behandlas med betoning på problemformulering. De i moment 1 introducerade didaktiska begreppen och vetenskapsteoretiska utgångspunkterna används som redskap i studiet av pedagogisk verksamhet under den verksamhetsförlagda delen av momentet. Vidare orienteras om informationssökning i olika databaser.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • analysera och diskutera lärares yrkesuppdrag och yrkeskunskaper utifrån olika teorier och perspektiv, (Mom 1 och 2) • beskriva och jämföra några teorier om kunskap och lärande, (Mom 1) • redogöra för några vetenskapsteoretiska utgångspunkter, (Mom 1) • beskriva hur olika skolformer vuxit fram samt redogöra för huvuddragen i förskolans, fritidshemmets och skolans uppdrag så som de kommer till uttryck i olika styrdokument, (Mom 1) • redogöra för några centrala begrepp inom det didaktiska fältet och problematisera begreppet undervisning, (Mom 1) • utifrån vetenskapsteoretisk utgångspunkt, egna avgränsade frågeställningar och med hjälp av begrepp inom det didaktiska fältet beskriva och analysera aspekter av undervisning och lärande (Mom 2) • söka information i olika databaser med hjälp av olika sökverktyg (Mom 2) • tillämpa grundläggande informations- och kommunikationsteknik i sitt eget lärande (Mom 1 och 2)

Behörighetskrav

Sv B/Sv2 B, En B

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska undervisningsövningar samt fältstudier under verksamhetsförlagd utbildning. Verksamhetsförlagd utbildning är en obligatorisk del av kursen. En vecka är skolförlagd. Studenten skall under VFU-perioden följa läraren i hennes/hans uppgifter. Den studerande planerar tillsammans med examinerande lärare samt lokal lärarutbildare den verksamhetsförlagda perioden så att alla ingående moment, t.ex. auskultation, egen undervisning, deltagande i seminarier och övrigt lärararbete samt VFU-uppgifter, sammantaget utgör heltidsstudier.

Examination

Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att överblicka och förklara innehåll samt att utifrån olika perspektiv kritiskt granska begrepp och teorier. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Moment 1 Bjereld, Ulf; Demker, Marie; Hinnfors, Jonas : Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. 2. uppl. : - Lund : Studentlitteratur, 2002 - 158 s. 23 cm ISBN: 91-44-04134-9 Carlgren, I. och Marton, F. (2000) Lärare av i morgon, Stockholm: Lärarförbundets förlag. Kap 4 Lärande Ingår i digitalt kurskompendium som finns på kursens hemsida. 12 s Hartman, S (2005) Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria, Del I , II och IV Stockholm: Natur och kultur. 188 s Kernell, L-Å(2002) Att finna balanser- en bok om undervisningsyrket, kap 1-5. Lund. Studentlitteratur. Ca 200s Liedman, S-E (2002) Ett oändligt äventyr - Om människans kunskaper, Albert Bonniers förlag Valda delar ca 300 s Lindström, G. & Pennlert, L Å (2006). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik, 3:e upplagan. Fundo förlag 70 s Marton, F. och Booth, S. (2000) Om lärande, Lund: Studentlitteratur. Kap1 Vad krävs det för att lära sig någonting? Ingår i digitalt kurskompendium som finns på kursens hemsida.15 Skollagen, (http://www.skolverket.se/index.shtml) Säljö, R, Att lära genom att läsa Ur Marton, F. Hounsell, D. och Entwistle, N (1996) Hur vi lär, Stockholm: Rabén Prisma. Ingår i digitalt kurskompendium som finns på kursens hemsida. 15 s Säljö, R.(2000) Lärande i praktiken, Ett sociokulturellt perspektiv, Stockholm:Prisma Valda delar ur kap 3 Teoretiska perspektiv på mänskligt lärande och utveckling Ingår i digitalt kurskompendium som finns på kursens hemsida. 15s Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Stockholm: Utbildningsdepartementet. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml) Utbildningsdepartementet, (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendert, Lpo 94. Anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet 98. Stockholm: Skolverket och CE Fritzes AB, (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml) Utbildningsdepartementet, ( 1998 ) Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Västerås: Skolverket och CE Fritzes AB, (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml Tillkommer några artiklar om kunskapsteori, didaktik och lärares uppdrag i ett IT- samhälle. ca 50 s. Kommer att ingå i digitalt kurskompendium Övrig kurslitteratur mom 1 http://www.funderstanding.com/about_learning.cfm Tre valfria lärandeteorier från denna sammanställning läses förutom behaviorism, kognitivism/konstruktivism och sociokulturell teori. Ca 10s Moment 2 Valfria artiklar ca 20 s

Dimenäs Jörgen
Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-08421-0
Se Umeå UB:s söktjänst