Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-13
Innehåll
Begreppen värdegrund och hållbar utveckling behandlas och problematiseras ur ett lärarperspektiv. Frågor om etik i fostran och undervisning behandlas, liksom lärares arbete utifrån makt- och demokratiperspektiv. Vidare behandlas lärares uppdrag att arbeta i ett mångkulturellt samhälle vilket innefattar frågor om social bakgrund, genus, etnicitet och likabehandling.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
analysera och diskutera begreppen värdegrund och hållbar utveckling i relation till läraruppdraget,
redogöra för några etiska teorier och begrepp och relatera dessa till lärarens och skolans uppdrag,
diskutera och exemplifiera begreppet demokratifostran utifrån bl a frågor om genus, social bakgrund, etnicitet och likabehandling,
redogöra för huvuddragen i internationella och nationella överenskommelser rörande mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.
Behörighetskrav
Sv B/Sv2 B, En B
Undervisningens upplägg
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och obligatoriska gruppövningar
Examination
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda etiska frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Collste Göran Inledning till etiken Lund : Studentlitteratur : 1996 : 92 s. : ISBN: 91-44-00055-3 Se Umeå UB:s söktjänst