"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Beteendevetenskapliga grunder, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Education and Behaviour Sciences

Denna kursplan gäller: 2007-08-20 till 2009-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE058

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-19

Innehåll

Under kursen problematiseras barns och ungdomars utveckling, ur samhällets, skolans och elevens perspektiv. I kursen behandlas också samhällsutvecklingens påverkan på relationen barn –ungdomar – vuxna, liksom grupper och grupprocessers inverkan på undervisningssituationer, varvid frågor om klass, kön och etnicitet uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för olika teorier om barns och ungdomars utveckling och relatera dessa till lärandesituationer - redogöra för olika teorier om grupprocesser och grupputveckling och relatera dessa till undervisning och lärande - redogöra för och reflektera över hur social bakgrund och kön påverkar individens utveckling, möjligheter och framtid - problematisera hur samhällets utveckling kan påverka relationer mellan barn, ungdomar och vuxna

Behörighetskrav

Univ: Grundläggande behörighet samt samhällskunskap A och ett års arbetslivserfarenhet eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt gruppövningar.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandens förmåga att problematisera teorier som behandlar barns och ungdomars utveckling ur samhällets, skolans och elevens perspektiv. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment. Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande på hel kurs. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Blankett för anhållande om tillgodoräkning finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 34

Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
Lorentz Hans, Bergstedt Bosse (red.)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 272 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32223-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04484-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna : Lpo 94 : Lpf 94.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1994 : 37 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069 ; http://www.skolverket.se/publikationer?id=1071
ISBN: 91-38-30246-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 428 s. :
ISBN: 978-91-44-01983-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Tallberg Broman Ingegerd
Pedagogiskt arbete och kön : med historiska och nutida exempel.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 194 s. :
ISBN: 91-44-01805-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Trondman Mats
Kultursociologi i praktiken
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 471 s. :
ISBN: 91-44-00935-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande i vuxenlivet.
Wenestam Claes-Göran, Lendahls Rosendahl Birgit
Lund : Sudentlitteratur, 2005 (Lund : tur) : 229 s. :
ISBN: 91-44-04177-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Broady, Donald (1998). Kulturens fält- om Pierre Bourdieus sociologi i Masskommunikation och kultur NORDICUM- nytt /Sverige, Nr 1-2. Internetadress: www.dsv.su.se/palme/socitey/pierre.pdf From, Jörgen & Holmgren, Carina (2004). Life in timetable free classrooms. Paper presenterat vid ECER konferensen på Kreta 2004. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Internetadress: http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003899.htm Norberg, Katarina (2006). Morality at the Margins i Journal of Curriculum Studies, 2006, vol. 38, nr 2. Internetadress: http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a727745900