Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-03-28
Innehåll
Under kursen förstärks tidigare erövrade kunskaper inom allmänna utbildningsområdet (AUO) genom aktiv tillämpning och prövning i skolans verksamheter. Praktikplatsens specifika förutsättningar utgör utgångspunkt för att tillsammans med lokala lärarutbildare ringa in problemområden/studieobjekt relevanta för analys av lärarens uppdrag. Dessa områden studeras och dokumenteras med hjälp av observationer och olika samtalstekniker riktade mot exempelvis nätanvändning, sociala, könsrelaterade och etniska mönster etc. Arbetssättet innebär en vaksamhet mot förgivettagna tankar och handlingar och prioritering av ett utforskande förhållningssätt som involverar elever och identifierar lärarens förutsättningar. Analyserna ligger sedan till grund för planering, genomförande och utvärdering av värdegrundsarbete, undervisning och lärande. Kursen ger möjlighet till fortlöpande utveckling av en vetenskapligt präglad lärarprofession.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- dokumentera och analysera sociala, könsrelaterade och etniska mönster
- självständigt och kritiskt undersöka, beskriva och analysera den komplexa skolverksamheten utifrån valda problemområden
- bedöma elevers kunskapsutveckling i förhållande till undervisningens förutsättningar, mål, medel och processer
- ange vägar till värdering och utveckling av en vetenskapligt präglad lärarprofession.
Behörighetskrav
Univ: Godkänt resultat inom Allmänna utbildningsområdet (AUO) 1-45 hp eller motsvarande kunskaper
Undervisningens upplägg
Kursen är verksamhetsförlagd och undervisningen är i hög grad studentaktiv. Av kursens 15 hp är 12 hp (dvs 8 veckor) skolförlagda. De skolförlagda veckorna innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats. I samråd med lokal lärarutbildare identifieras problemområden som systematiskt undersöks, dokumenteras och analyseras. Undersökningarnas resultat ligger till grund för planering, genomförande och utvärdering av värdegrundsarbete, undervisning och lärande. I kursen ingår tre obligatoriska seminarier; ett introducerande och två examinerande. Det första och tredje seminariet är förlagt till universitetet och samordnat med kursstart respektive kursavslut. Det andra seminariet genomförs i anslutning till den skolförlagda utbildningen. En utförlig enskild skriftlig rapport utgör underlag för det tredje kursavslutande seminariet.
Examination
Den studerandes kunskaper examineras i muntliga och/eller skriftliga former. Examinationsformerna bestäms av examinator.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända och övriga obligatoriska delar genomförda. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
För betyget Väl godkänd läggs särskild vikt vid studentens förmåga att utforska professionella förhållningssätt utifrån kritiska genomlysningar av skolpraktiken.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA/
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
DS 2005:16. Att fånga kunnandet om lärandet och undervisning Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet : 140 s : Läsanvisning: http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/50/26/9b3e5afd.pdf
Holmlund Kerstin (red.) Vad har kvalitet med skolan att göra. Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. : ISBN: 91-44-03438-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Uljens Michael (red.) Didaktik : teori, reflektion och praktik. Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. : ISBN: 91-44-47941-7 Se Umeå UB:s söktjänst
För problemområdet relevant litteratur väljs i samråd med lokala lärarutbildare (LLUare) och undervisande lärare.