"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE098

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-17

Innehåll

Moment 1
Barns lärande och omsorg, 15 hp
Children´s Learning and Care

Förskolans historia och nuvarande uppdrag, förskolans plats i skolsystemet samt hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet inleder kursen. I momentet studeras barns utveckling och lärande med stöd av olika relevanta teorier. Barns utveckling och lärande i olika åldrar fokuseras. Förskolans uppdrag att utifrån barns utveckling, socialisering och olika behov bearbetas. Vidare uppmärksammas barnets rättigheter liksom förskolans ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Lekens betydelse och betydelsen av pedagogens förhållningssätt bearbetas liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Dessutom studeras hur förskolan kan erbjuda flickor och pojkar en god pedagogisk miljö där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Gruppens betydelse för barns utveckling och lärande behandlas och problematiseras.

Moment 2
Förskolans uppdrag och arbetssätt I , 5 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities

Innehåll I enlighet med gällande styrdokument studeras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering kan medverka till barns lärande och utveckling av den pedagogiska verksamheten. I momentet ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning med stöd av interaktiva medier. Samtal som verktyg i arbetet med små barn studeras och övas.

Moment 3
Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp
Preschool Language and Development and Communication

I momentet studeras barns språkutveckling utifrån aktuell forskning och ett kommunikativt sammanhang. Kommunikativ och pragmatisk utveckling, begreppsutveckling och lexikal utveckling, talutveckling och fonologisk utveckling, syntaktisk och semantisk utveckling behandlas, såväl ur ett förstaspråksperspektiv som ett flerspråkigt perspektiv. Även försenad och avvikande utveckling belyses. Metoder för observation, dokumentation, analys och uppföljning av barns språk och kommunikation bearbetas med stöd av interaktiva medier. Pedagogiska lärandestrategier behandlas i förhållande till såväl första- som andraspråksutveckling.
Vidare studeras hur barns uttryckssätt och kommunikationsförmåga kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer i förskolans verksamhet. Språket som uttryck för identitet och kultur hos individer och grupper uppmärksammas, särskilt mot bakgrund av flerkulturella och flerspråkliga lärandemiljöer i förskolan.
I momentet behandlas teorier och metoder när det gäller tidig litteracitetsutveckling innefattande läs- och skrivutveckling. Betydelsen av språkstimulerande lärandemiljöer för barns tal- och skriftspråksutveckling uppmärksammas särskilt. Momentet belyser litteraturens betydelse för barns språkliga utveckling, varvid barnlitteraturens genrer, det vidgade textbegreppet samt värdegrundsaspekter på barnlitteratur vad gäller genus, kön och etnicitet bearbetas. Pedagogiska arbetssätt som högläsning och berättande med utgångspunkt i boksamtal, textsamtal, lyssnande, dramatisering, rim och ramsor behandlas. Dessutom bearbetas hur interaktiva medier kan används i den pedagogiska verksamheten kring förberedande läs- och skrivutveckling.
Inom momentet ges utrymme för reflektion kring det egna språket och de egna kommunikationsstrategierna i såväl den pedagogiska verksamheten som i kontakt med föräldrar, myndigheter, kolleger etc.

Moment 4
Matematik för förskolan, 7,5 hp
Teaching Mathematics and Early Numeracy and to Preschoolers

Utifrån olika teorier, aktuell forskning och förskolans styrdokument studeras små barns grundläggande lärande och utveckling i matematik. Vidare behandlas teorier om hur barn utvecklar matematiska begrepp. I momentet studeras grundläggande taluppfattning, rumsuppfattning och mätning samt metoder som är till stöd för barns matematiska utveckling. Dessutom belyses hur pedagogen kan ta tillvara och utveckla barns förmåga att upptäcka och utforska matematik i vardagliga situationer i förskolan. Betydelsen av stimulerande lärande förskolemiljöer för barns utveckling i matematik uppmärksammas. I momentet ingår även hur interaktiva medier kan användas i det pedagogiska arbetet med barns lärande i matematik. Lekens betydelse för lärandet liksom betydelsen av pedagogens inställning till matematik understryks och studeras.

Moment 5
Skapande och lek i förskolan 1:1 7, 5 hp
Creativity and Play in Preschool

I kursen studeras lekteorier och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Där miljöns betydelse för utveckling av barns sociala lek poängteras. Studierna inriktas även mot barns inlevelseförmåga och fantasiutveckling med drama och dramaövningar, dans och rörelse som ett viktigt innehåll. Även studier om barns motoriska utveckling och kroppsuppfattning utgör en del av kursen, tillsammans med teorier och metoder om dans, rörelse och rörelselek utifrån ett genusperspektiv.

Moment 6
Förskolans uppdrag och arbetssätt II , 10 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities II

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt.
Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Barns lärande och omsorg, 15 hp
Children´s Learning and Care

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns utveckling och lärande utifrån olika teorier
  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv
  • kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
  • beskriva hur förskolan kan ge stöd till barns olika behov och förutsättningar
  • redogöra för och diskutera gruppens betydelse för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • problematisera och diskutera hur förskolan kan tillvarata flickors och pojkars kunskaper och erfarenheter för att stimulera lärande och utveckling
  • beskriva och diskutera hur förskolan kan bidra till barns socialisering
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns utveckling och lärande
  • exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel

Moment 2
Förskolans uppdrag och arbetssätt I , 5 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument
  • beskriva och reflektera över hur pedagogisk dokumentation kan bidra till arbetet med barns lärande samt för utveckling av den pedagogiska verksamheten

Färdighet och förmåga

  • tillämpa olika modeller för samtal med barn
  • använda interaktiva medier för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika interaktiva medier kan användas för dokumentation och utvärdering

Moment 3
Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp
Preschool Language and Development and Communication

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns kommunikativa, begreppsliga och språkliga utveckling fram till och genom förskoleåldern
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i barns flerspråkiga utveckling
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i avvikande och försenad språkutveckling
  • redogöra för och diskutera centrala teorier och metoder i grundläggande läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera, analysera barns språk och kommunikation samt utifrån detta föreslå pedagogiska insatser
  • använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörliga bild, virtuella världar, simuleringar) med avseende på det vidgade text- begreppet
  • redogöra för och värdera betydelsen av berättande och bokläsning för barns språkutveckling, såväl första- som andraspråksutveckling
  • använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera val av innehåll och arbetssätt i förskolan och hur detta kan ta sin utgångspunkt i barns språk, uttryckssätt och kommunikation ur ett första och andraspråksperspektiv
  • diskutera och analysera relevanta interaktiva medier för förberedande läs och skriv utveckling samt för dokumentation, reflektion och uppföljning
  • beskriva och värdera olika språkstimulerande lärandemiljöer och deras betydelse för språk- och litteracitetsutveckling hos såväl enspråkiga som flerspråkiga barn
  • diskutera och kritiskt granska pedagogisk användning av barnlitteratur såväl ur ett språkstimulerande perspektiv som för kommunikation av förskolans värdegrund
  • diskutera och reflektera över det egna språket och den egna muntliga och skriftliga kommunikationen inom ramen för den framtida yrkesrollen

Moment 4
Matematik för förskolan, 7,5 hp
Teaching Mathematics and Early Numeracy and to Preschoolers

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier som ligger till grund för små barns lärande i matematik
  • redogöra för grundläggande begrepp inom taluppfattning, rumsuppfattning och mätning
  • beskriva och kritiskt granska hur lärande och utveckling i matematik behandlas i förskolans styrdokument
  • beskriva de grundläggande begrepp som förskolans styrdokumenten anger ha betydelse för barns matematiska lärande samt identifiera dessa begrepp i vardagssituationer

Färdighet och förmåga

  • beskriva och diskutera olika strategier som främjar barns utveckling av taluppfattning, rumsuppfattning och mätning
  • diskutera betydelsen av stimulerande lärandemiljöer för barns matematikutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och värdera hur olika metoder och arbetssätt kan stimulera och utmana barns matematiklärande
  • tillämpa och värdera hur interaktiva medier kan användas för grundläggande matematikutveckling
  • reflektera över det egna förhållningssättet till matematik utifrån de mål och riktlinjer som förskolans läroplan anger

Moment 5
Skapande och lek i förskolan 1:1 7, 5 hp
Creativity and Play in Preschool

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redovisa olika lekteorier
  • redogöra för barns motoriska utveckling och visa förståelse för motorikens betydelse för hela barnets utveckling

Färdigheter och förmågor

  • beskriva och problematisera förutsättningar för utveckling av barns lekförmåga
  • redovisa kreativa miljöer och aktiviteter som stimulerar rörelse- och motorisk utveckling
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • planera och ge exempel på dramaövningar samt dans- och rörelseaktiviteter med förskolebarn

Moment 6
Förskolans uppdrag och arbetssätt II , 10 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities II

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt granska förskolan som mötesplats för jämställdhet och kulturell mångfald
  • redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och arbetsätt med utgångspunkt i gällande styrdokument

Färdighet och förmåga ¨

  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen
  • med stöd genomföra utvecklingssamtal
  • presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras

Behörighetskrav

Univ.: Godkänd på kurserna Kunskap, undervisning och lärande 1 (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare (VFU I), 1, 5 hp samt genomgången kurs Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras var för sig. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 45 hp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan
lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt.Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelatsoch kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom ska ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, sk uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift
ska stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande
students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 10

    Moment 1

    Barns lärande och omsorg, 15 hp

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Förskolan : arena för barns lärande
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Johansson Eva, Doverborg Elisabet, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 978-91-47-09961-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
    Smidt Sandra, Lindelöf Inger
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 232 s. :
    ISBN: 978-91-44-05784-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Stockholm : Liber : 2011 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-09992-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Odenbring Ylva
    Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 136 s. :
    ISBN: 9789147105663
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
    2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 2

    Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp Reviderad 2012-03-06

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
    Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-40-66776-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Eneflo Elisabeth
    Dokumentationens dilemma: Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Licentiatuppsats nr 17 i Pedagogiskt arbete

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
    årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf [Delar]

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Oral language difficulties and writing difficulties. The nature of written language deficits in children with SLI
    Mackie Clare, Dockrell Julie E
    Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 1469-1483 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Long term effects of language difficulties. Specific language impairment and school outcomes. I: Identifying and explaining variability at the end of compulsory education
    Conti-Ramsden Gina, Durkin Kevin, Simkin Zoe, Knox Emma
    International Journal of Language & Communication Disorders, 44(1), 15-35 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Skönlitteratur (moment 3)

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4

    Matematik i förskolan, 7,5 hp

    Björklund Camilla
    En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-47-01557-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det matematiska barnet
    Solem Ida Heiberg, Reikerås Elin Kirsti Lie, Andersson Sten, Tronshart Bjørg
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 344 s. :
    ISBN: 91-27-72294-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka och lära matematik ute : [förskola
    Molander Kajsa, Kellander Torsten
    8. uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 117 s. :
    ISBN: 978-91-979108-9-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Moment 5

    Skapande lek i förskolan I:I, 7,5 hp

    Dramabok.
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05068-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
    Jensen Mikael, Harvard Åsa
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05151-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Referenslitteratur Se bibliotekskatalogen Album

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
    Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
    ISBN: 978-91-44-07517-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Hellman, Anette; Kan Batman vara rosa? – färg rörelser och röst som markörer då förskolebarn ”gör” kön. (s.74-92)

    Helander Karin
    "Huvud, axlar, knä och tå" : om barn, kultur och kropp
    Stockholm : Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet : 2012 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-974588-8-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Småbarnspedagogik : fenomenologiska och estetiska förhållningssätt
    Løkken Gunvor, Haugen Synnøve, Röthle Monika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 270 s. :
    ISBN: 91-47-05321-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 6

    Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunneblad Johannes
    Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
    ISBN: 978-91-44-04091-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projekt Ziro
    Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Svensk översättare Gerd Arfwedsson)
    Stockholm: HLS : 2006 :
    Obligatorisk

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 152, [2] s. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bozarslan Aycan
    Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-02089-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 9

    Moment 1

    Barns lärande och omsorg, 15 hp

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Förskolan : arena för barns lärande
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Johansson Eva, Doverborg Elisabet, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 978-91-47-09961-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
    Smidt Sandra, Lindelöf Inger
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 232 s. :
    ISBN: 978-91-44-05784-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Stockholm : Liber : 2011 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-09992-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Odenbring Ylva
    Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 136 s. :
    ISBN: 9789147105663
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
    2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 2

    Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp Reviderad 2012-03-06

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
    Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-40-66776-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindgren Eneflo Elisabeth
    Dokumentationens dilemma: Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Licentiatuppsats nr 17 i Pedagogiskt arbete

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
    årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf [Delar]

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Oral language difficulties and writing difficulties. The nature of written language deficits in children with SLI
    Mackie Clare, Dockrell Julie E
    Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 1469-1483 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Long term effects of language difficulties. Specific language impairment and school outcomes. I: Identifying and explaining variability at the end of compulsory education
    Conti-Ramsden Gina, Durkin Kevin, Simkin Zoe, Knox Emma
    International Journal of Language & Communication Disorders, 44(1), 15-35 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Skönlitteratur (moment 3)

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4

    Matematik i förskolan, 7,5 hp

    Björklund Camilla
    En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-47-01557-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det matematiska barnet
    Solem Ida Heiberg, Reikerås Elin Kirsti Lie, Andersson Sten, Tronshart Bjørg
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 344 s. :
    ISBN: 91-27-72294-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka och lära matematik ute : [förskola
    Molander Kajsa, Kellander Torsten
    8. uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 117 s. :
    ISBN: 978-91-979108-9-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Moment 5

    Skapande lek i förskolan I:I, 7,5 hp

    Dramabok.
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05068-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
    Jensen Mikael, Harvard Åsa
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05151-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Referenslitteratur Se bibliotekskatalogen Album

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
    Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
    ISBN: 978-91-44-07517-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Hellman, Anette; Kan Batman vara rosa? – färg rörelser och röst som markörer då förskolebarn ”gör” kön. (s.74-92)

    Helander Karin
    "Huvud, axlar, knä och tå" : om barn, kultur och kropp
    Stockholm : Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet : 2012 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-974588-8-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Småbarnspedagogik : fenomenologiska och estetiska förhållningssätt
    Løkken Gunvor, Haugen Synnøve, Röthle Monika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 270 s. :
    ISBN: 91-47-05321-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 6

    Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunneblad Johannes
    Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
    ISBN: 978-91-44-04091-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projekt Ziro
    Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Svensk översättare Gerd Arfwedsson)
    Stockholm: HLS : 2006 :
    Obligatorisk

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 152, [2] s. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bozarslan Aycan
    Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-02089-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2014 vecka 51

    Moment 1

    Barns lärande och omsorg, 15 hp

    Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
    Askland Leif, Sataoen Svein Ole
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
    ISBN: 9789147111558
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns lärande i ett livslångt perspektiv
    Williams Pia, Sheridan Sonja
    1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
    ISBN: 978-91-47-10012-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad är förskolepedagogik?
    Fagerli Oddvar, Lillemyr Ole Fredrik, Søbstad Frode
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 236 s. :
    ISBN: 91-44-01756-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Förskolan : arena för barns lärande
    Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Johansson Eva, Doverborg Elisabet, Claesdotter Annika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 157 s. :
    ISBN: 978-91-47-09961-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
    2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86529-59-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lutz Kristian
    Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
    ISBN: 9789147105649
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Miljöer för lek, lärande och samspel
    Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
    1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-44-02911-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
    Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
    ISBN: 978-91-47-01519-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sandberg Anette (red.)
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
    ISBN: 978-91-44-05119-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
    Smidt Sandra, Lindelöf Inger
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 232 s. :
    ISBN: 978-91-44-05784-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik
    Sommer Dion, Pramling Samuelsson Ingrid, Hundeide Karsten
    Stockholm : Liber : 2011 : 288 s. :
    ISBN: 91-47-09992-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wahlström Kajsa
    Flickor, pojkar och pedagoger : jämställdhetspedagogik i praktiken
    2. uppl. : Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) : 2004 : [2], 227, [1] s. :
    ISBN: 91-25-04004-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Öhman Margareta
    Det viktigaste är att få leka!
    Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
    ISBN: 91-47-09981-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öhman Margareta
    Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
    Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
    ISBN: 91-47-09366-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Odenbring Ylva
    Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 136 s. :
    ISBN: 9789147105663
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Studentens skrivhandbok
    Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
    2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 2

    Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp Reviderad 2012-03-06

    Att förstå barns tankar
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Liber bokförlag :
    Obligatorisk

    Den svårfångade reflektionen
    Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
    ISBN: 91-44-03700-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
    Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
    ISBN: 978-91-40-66776-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lenz Taguchi Hillevi
    Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
    ISBN: 9789140678607
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogisk Forskning i Sverige
    Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
    årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :
    Obligatorisk

    Wehner-Godée Christina
    Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
    ISBN: 978-91-47-09933-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3

    Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
    Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85589-62-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Björklund Elisabeth
    Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
    ISBN: 978-91-7346-637-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf [Delar]

    Litteraturläsning i förskolan
    Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
    ISBN: 9789144078137
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Gisela
    Språkinlärning hos barn
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-00865-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
    Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
    ISBN: 9144038836
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåreland Lena
    Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
    Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
    ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Simonsson Maria
    Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
    Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
    ISBN: 91-85643-41-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svensson Ann-Katrin
    Barnet, språket och miljön : från ord till mening
    2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
    ISBN: 978-91-44-01857-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westerlund Monica
    Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-27-41257-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
    Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
    British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Oral language difficulties and writing difficulties. The nature of written language deficits in children with SLI
    Mackie Clare, Dockrell Julie E
    Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 1469-1483 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Long term effects of language difficulties. Specific language impairment and school outcomes. I: Identifying and explaining variability at the end of compulsory education
    Conti-Ramsden Gina, Durkin Kevin, Simkin Zoe, Knox Emma
    International Journal of Language & Communication Disorders, 44(1), 15-35 : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Hoff Erika
    The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
    Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
    Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
    International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

    Skönlitteratur (moment 3)

    Gustavsson Per
    När prinsessor tar semester
    2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
    ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mamman och den vilda bebin
    Lindgren Barbro, Eriksson Eva
    Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
    ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pricken
    Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
    8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
    ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jansson Tove
    Vem ska trösta knyttet?
    [Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
    ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4

    Matematik i förskolan, 7,5 hp

    Björklund Camilla
    En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-47-01557-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    ISBN: 978-91-38-32538-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
    Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
    1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
    ISBN: 91-85143-04-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det matematiska barnet
    Solem Ida Heiberg, Reikerås Elin Kirsti Lie, Andersson Sten, Tronshart Bjørg
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 344 s. :
    ISBN: 91-27-72294-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Leka och lära matematik ute : [förskola
    Molander Kajsa, Kellander Torsten
    8. uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 117 s. :
    ISBN: 978-91-979108-9-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

    Moment 5

    Skapande lek i förskolan I:I, 7,5 hp

    Dramabok.
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05068-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
    Jensen Mikael, Harvard Åsa
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05151-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
    Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
    1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
    ISBN: 91-47-05605-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Referenslitteratur Se bibliotekskatalogen Album

    Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
    Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
    Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
    ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
    Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
    ISBN: 978-91-44-07517-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Frangeur Renée
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
    ISBN: 978-91-47-08464-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Hellman, Anette; Kan Batman vara rosa? – färg rörelser och röst som markörer då förskolebarn ”gör” kön. (s.74-92)

    Helander Karin
    "Huvud, axlar, knä och tå" : om barn, kultur och kropp
    Stockholm : Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet : 2012 : 190 s. :
    ISBN: 978-91-974588-8-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Löfdahl Annica
    Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
    ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Småbarnspedagogik : fenomenologiska och estetiska förhållningssätt
    Løkken Gunvor, Haugen Synnøve, Röthle Monika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 270 s. :
    ISBN: 91-47-05321-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Moment 6

    Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Didaktiska studier från förskola och skola
    Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-40-66413-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lunneblad Johannes
    Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
    ISBN: 978-91-44-04091-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
    Persson Annika, Wiklund Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
    ISBN: 978-91-47-05358-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Projekt Ziro
    Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Svensk översättare Gerd Arfwedsson)
    Stockholm: HLS : 2006 :
    Obligatorisk

    Hem och förskola: samverkan i förändring
    Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
    Stockholm : Liberg : 2007 :
    ISBN: 978-91-47-08426-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 152, [2] s. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eidevald Christian
    "Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
    ISBN: 978-91-47-09952-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bozarslan Aycan
    Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-47-02089-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst