"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE098

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Moment 1
Barns lärande och omsorg, 15 hp
Children´s Learning and Care

Förskolans historia och nuvarande uppdrag, förskolans plats i skolsystemet samt hur läroplanernas intentioner kan omsättas i pedagogisk verksamhet inleder kursen. I momentet studeras barns utveckling och lärande med stöd av olika relevanta teorier. Barns utveckling och lärande i olika åldrar fokuseras. Förskolans uppdrag att utifrån barns utveckling, socialisering och olika behov bearbetas. Vidare uppmärksammas barnets rättigheter liksom förskolans ansvar för barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd. Lekens betydelse och betydelsen av pedagogens förhållningssätt bearbetas liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Dessutom studeras hur förskolan kan erbjuda flickor och pojkar en god pedagogisk miljö där omsorg, lek och lärande bildar en helhet. Gruppens betydelse för barns utveckling och lärande behandlas och problematiseras.

Moment 2
Förskolans uppdrag och arbetssätt I , 5 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities

Innehåll I enlighet med gällande styrdokument studeras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering kan medverka till barns lärande och utveckling av den pedagogiska verksamheten. I momentet ingår teoretiska och praktiska tillämpningar av dokumentation, reflektion och uppföljning med stöd av interaktiva medier. Samtal som verktyg i arbetet med små barn studeras och övas.

Moment 3
Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp
Preschool Language and Development and Communication

I momentet studeras barns språkutveckling utifrån aktuell forskning och ett kommunikativt sammanhang. Kommunikativ och pragmatisk utveckling, begreppsutveckling och lexikal utveckling, talutveckling och fonologisk utveckling, syntaktisk och semantisk utveckling behandlas, såväl ur ett förstaspråksperspektiv som ett flerspråkigt perspektiv. Även försenad och avvikande utveckling belyses. Metoder för observation, dokumentation, analys och uppföljning av barns språk och kommunikation bearbetas med stöd av interaktiva medier. Pedagogiska lärandestrategier behandlas i förhållande till såväl första- som andraspråksutveckling.
Vidare studeras hur barns uttryckssätt och kommunikationsförmåga kan utgöra grund för val av innehåll och arbetsformer i förskolans verksamhet. Språket som uttryck för identitet och kultur hos individer och grupper uppmärksammas, särskilt mot bakgrund av flerkulturella och flerspråkliga lärandemiljöer i förskolan.
I momentet behandlas teorier och metoder när det gäller tidig litteracitetsutveckling innefattande läs- och skrivutveckling. Betydelsen av språkstimulerande lärandemiljöer för barns tal- och skriftspråksutveckling uppmärksammas särskilt. Momentet belyser litteraturens betydelse för barns språkliga utveckling, varvid barnlitteraturens genrer, det vidgade textbegreppet samt värdegrundsaspekter på barnlitteratur vad gäller genus, kön och etnicitet bearbetas. Pedagogiska arbetssätt som högläsning och berättande med utgångspunkt i boksamtal, textsamtal, lyssnande, dramatisering, rim och ramsor behandlas. Dessutom bearbetas hur interaktiva medier kan används i den pedagogiska verksamheten kring förberedande läs- och skrivutveckling.
Inom momentet ges utrymme för reflektion kring det egna språket och de egna kommunikationsstrategierna i såväl den pedagogiska verksamheten som i kontakt med föräldrar, myndigheter, kolleger etc.

Moment 4
Matematik för förskolan, 7,5 hp
Teaching Mathematics and Early Numeracy and to Preschoolers

Utifrån olika teorier, aktuell forskning och förskolans styrdokument studeras små barns grundläggande lärande och utveckling i matematik. Vidare behandlas teorier om hur barn utvecklar matematiska begrepp. I momentet studeras grundläggande taluppfattning, rumsuppfattning och mätning samt metoder som är till stöd för barns matematiska utveckling. Dessutom belyses hur pedagogen kan ta tillvara och utveckla barns förmåga att upptäcka och utforska matematik i vardagliga situationer i förskolan. Betydelsen av stimulerande lärande förskolemiljöer för barns utveckling i matematik uppmärksammas. I momentet ingår även hur interaktiva medier kan användas i det pedagogiska arbetet med barns lärande i matematik. Lekens betydelse för lärandet liksom betydelsen av pedagogens inställning till matematik understryks och studeras.

Moment 5
Skapande och lek i förskolan 1:1 7, 5 hp
Creativity and Play in Preschool

I kursen studeras lekteorier och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Där miljöns betydelse för utveckling av barns sociala lek poängteras. Studierna inriktas även mot barns inlevelseförmåga och fantasiutveckling med drama och dramaövningar, dans och rörelse som ett viktigt innehåll. Även studier om barns motoriska utveckling och kroppsuppfattning utgör en del av kursen, tillsammans med teorier och metoder om dans, rörelse och rörelselek utifrån ett genusperspektiv.

Moment 6
Förskolans uppdrag och arbetssätt II , 10 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities II

Med utgångspunkt i förskolans styrdokument behandlas förskolans uppdrag och arbetssätt.
Den pedagogiska inom- och utomhusmiljöns betydelse, för barns lek och lärande samt barns möjligheter till inflytande bearbetas. Förskolan som arena för jämställdhet och kulturell mångfald studeras, liksom förskollärares ansvar för samverkan med hemmen samt föräldrars/vårdnadshavares rätt till inflytande. Vidare diskuteras vikten av samverkan mellan förskola, skola och fritidshem. Betydelsen av att verksamhetens innehåll och arbetssätt varieras i relation till barns olikheter och kompetenser poängteras. Det temainriktade arbetssättet behandlas och diskuteras.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Barns lärande och omsorg, 15 hp
Children´s Learning and Care

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns utveckling och lärande utifrån olika teorier
  • jämföra och diskutera synen på barn ur olika perspektiv
  • kritiskt reflektera över begreppet barn i behov av särskilt stöd
  • beskriva hur förskolan kan ge stöd till barns olika behov och förutsättningar
  • redogöra för och diskutera gruppens betydelse för barns utveckling och lärande

Färdighet och förmåga

  • problematisera och diskutera hur förskolan kan tillvarata flickors och pojkars kunskaper och erfarenheter för att stimulera lärande och utveckling
  • beskriva och diskutera hur förskolan kan bidra till barns socialisering
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera miljöns betydelse för barns utveckling och lärande
  • exemplifiera och diskutera betydelsen av barns lek och samspel

Moment 2
Förskolans uppdrag och arbetssätt I , 5 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans arbetssätt med utgångspunkt i gällande styrdokument
  • beskriva och reflektera över hur pedagogisk dokumentation kan bidra till arbetet med barns lärande samt för utveckling av den pedagogiska verksamheten

Färdighet och förmåga

  • tillämpa olika modeller för samtal med barn
  • använda interaktiva medier för dokumentation, reflektion och uppföljning av lärande
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera hur olika interaktiva medier kan användas för dokumentation och utvärdering

Moment 3
Språk, kommunikation och språkutveckling i förskolans verksamhet, 15 hp
Preschool Language and Development and Communication

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns kommunikativa, begreppsliga och språkliga utveckling fram till och genom förskoleåldern
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i barns flerspråkiga utveckling
  • redogöra för och diskutera kännetecknande drag i avvikande och försenad språkutveckling
  • redogöra för och diskutera centrala teorier och metoder i grundläggande läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga

  • observera, dokumentera, analysera barns språk och kommunikation samt utifrån detta föreslå pedagogiska insatser
  • använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörliga bild, virtuella världar, simuleringar) med avseende på det vidgade text- begreppet
  • redogöra för och värdera betydelsen av berättande och bokläsning för barns språkutveckling, såväl första- som andraspråksutveckling
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera val av innehåll och arbetssätt i förskolan och hur detta kan ta sin utgångspunkt i barns språk, uttryckssätt och kommunikation ur ett första och andraspråksperspektiv
  • diskutera och analysera relevanta interaktiva medier för förberedande läs och skriv utveckling samt för dokumentation, reflektion och uppföljning
  • beskriva och värdera olika språkstimulerande lärandemiljöer och deras betydelse för språk- och litteracitetsutveckling hos såväl enspråkiga som flerspråkiga barn
  • diskutera och kritiskt granska pedagogisk användning av barnlitteratur såväl ur ett språkstimulerande perspektiv som för kommunikation av förskolans värdegrund
  • diskutera och reflektera över det egna språket och den egna muntliga och skriftliga kommunikationen inom ramen för den framtida yrkesrollen

Moment 4
Matematik för förskolan, 7,5 hp
Teaching Mathematics and Early Numeracy and to Preschoolers

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier som ligger till grund för små barns lärande i matematik
  • redogöra för grundläggande begrepp inom taluppfattning, rumsuppfattning och mätning
  • beskriva och kritiskt granska hur lärande och utveckling i matematik behandlas i förskolans styrdokument
  • beskriva de grundläggande begrepp som förskolans styrdokumenten anger ha betydelse för barns matematiska lärande samt identifiera dessa begrepp i vardagssituationer

Färdighet och förmåga

  • beskriva och diskutera olika strategier som främjar barns utveckling av taluppfattning, rumsuppfattning och mätning
  • diskutera betydelsen av stimulerande lärandemiljöer för barns matematikutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och värdera hur olika metoder och arbetssätt kan stimulera och utmana barns matematiklärande
  • tillämpa och värdera hur interaktiva medier kan användas för grundläggande matematikutveckling
  • reflektera över det egna förhållningssättet till matematik utifrån de mål och riktlinjer som förskolans läroplan anger

Moment 5
Skapande och lek i förskolan 1:1 7, 5 hp
Creativity and Play in Preschool

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redovisa olika lekteorier
  • redogöra för barns motoriska utveckling och visa förståelse för motorikens betydelse för hela barnets utveckling

Färdigheter och förmågor

  • beskriva och problematisera förutsättningar för utveckling av barns lekförmåga
  • redovisa kreativa miljöer och aktiviteter som stimulerar rörelse- och motorisk utveckling
  • dokumentera och utvärdera den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • planera och ge exempel på dramaövningar samt dans- och rörelseaktiviteter med förskolebarn

Moment 6
Förskolans uppdrag och arbetssätt II , 10 hp
Preschool´s Assigned Mission and Work Activities II

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och kritiskt granska förskolan som mötesplats för jämställdhet och kulturell mångfald
  • redogöra för och diskutera förskolans uppdrag och arbetsätt med utgångspunkt i gällande styrdokument

Färdighet och förmåga ¨

  • beskriva och reflektera över lärares ansvar att på olika sätt samverka med hemmen
  • med stöd genomföra utvecklingssamtal
  • presentera och analysera hur ett tema/projekt kan genomföras med förskolebarn
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för samverkan mellan förskola, skola och fritidshem

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur barns inflytande i den pedagogiska verksamheten kan möjliggöras

Behörighetskrav

Univ.: Godkänd på kurserna Kunskap, undervisning och lärande 1 (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare (VFU I), 1, 5 hp samt genomgången kurs Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp eller motsvarande kurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier, grupparbeten och fältstudier. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom hemtentamen, salstentamen, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras var för sig. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examination övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget väl godkänd på moment omfattande ett totalt poängantal av 45 hp. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Moment 1

Barns lärande och omsorg, 15 hp

Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataoen Svein Ole
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 250 s. :
ISBN: 9789147111558
Se Umeå UB:s söktjänst

Barns lärande i ett livslångt perspektiv
Williams Pia, Sheridan Sonja
1 uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 262 s. :
ISBN: 978-91-47-10012-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Förskolan : arena för barns lärande
Sheridan Sonja, Pramling Samuelsson Ingrid, Johansson Eva, Doverborg Elisabet, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 157 s. :
ISBN: 978-91-47-09961-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
Det finns inga tjejbestämmare – Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Jönköpings universitet: Avhandling : 2009 :
Fulltext
Läsanvisning: Valda delar

Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
Engdahl Ingrid, Ärlemalm-Hagsér Eva
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 288 s. :
ISBN: 9789147099627
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Johansson Eva
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-86529-59-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lutz Kristian
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 139 s. :
ISBN: 9789147105649
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Mårdsjö Olsson Ann-Charlotte
Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 169 s. :
ISBN: 978-91-47-01519-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barn i förskolan : den viktiga vardagen och läroplanen
Niss Gunilla, Söderström Anna-Karin, Lundquist Sophia
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 122 s. :
ISBN: 91-44-04552-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Man ser inte gruppen för alla barn : individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
Pramling Samuelsson Ingrid, Wallerstedt Cecilia, Pramling Niklas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 196 s. :
ISBN: 9789144105086
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Anette (red.)
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 304 s. :
ISBN: 978-91-44-05119-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
Smidt Sandra, Lindelöf Inger
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 232 s. :
ISBN: 978-91-44-05784-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Odenbring Ylva
Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 136 s. :
ISBN: 9789147105663
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Moment 2

Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp Reviderad 2012-03-06

Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Småbarnspedagogik och praktikberättelser : pedagogisk dokumentation i förskolan
Fennefoss Anne Tove, Jansen Kirsten E., Magnusson Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 115 s. :
ISBN: 978-91-40-66776-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindgren Eneflo Elisabeth
Dokumentationens dilemma: Förskollärare samtalar om pedagogisk dokumentation
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2014 :
Fulltext
Läsanvisning: Licentiatuppsats nr 17 i Pedagogiskt arbete

Lenz Taguchi Hillevi
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 138 s. :
ISBN: 9789140678607
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk Forskning i Sverige
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolan arbete med dokumentation. : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/linsparr.pdf
årg 8 nr 1-2 : 2003 : s 58-69 :

Wehner-Godée Christina
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 120 s. :
ISBN: 978-91-47-09933-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3

Björklund Elisabeth
Att erövra litteracitet : små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2008 : 277, [25] s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
ISBN: 978-91-7346-637-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf [Delar]

Litteraturläsning i förskolan
Damber Ulla, Nilsson Jan, Ohlsson Camilla
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 128 s. :
ISBN: 9789144078137
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindö Rigmor
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 224 s. :
ISBN: 9144038836
Se Umeå UB:s söktjänst

Kåreland Lena
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 487 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Simonsson Maria
Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan
Linköping : Linköpings universitet : 2006 : 89 s. :
ISBN: 91-85643-41-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson Ann-Katrin
Barnet, språket och miljön : från ord till mening
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-01857-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Westerlund Monica
Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-27-41257-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket : 2013 : 84 s. :
Fritt tillgänglig via skolverket.se
ISBN: 9789175590417
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Good practice for supporting oral language skills among L2-learners. Supporting early oral language skills for English language learners in inner city preschool provision
Dockrell Julie E, Morag Stuart, King Diane
British Journal of Educational Psychology, 80, 497-515 : 2010 :
Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

Oral language difficulties and writing difficulties. The nature of written language deficits in children with SLI
Mackie Clare, Dockrell Julie E
Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47, 1469-1483 : 2004 :
Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

Long term effects of language difficulties. Specific language impairment and school outcomes. I: Identifying and explaining variability at the end of compulsory education
Conti-Ramsden Gina, Durkin Kevin, Simkin Zoe, Knox Emma
International Journal of Language & Communication Disorders, 44(1), 15-35 : 2009 :
Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

Hoff Erika
The role of language enviroment on language development. How social contexts support and shape language development.
Developmental Review, 26, 55-88 : 2006 :
Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

Teachers´ identification of children at risk for language difficulties. Teacher identification of children at risk for language impairment in the first year of school
Antoniazzi Diana, Snow Pamela, Dickson-Swift Virgina
International Journal of Speech-Language Pathology, 12(3), 244-252 : 2010 :
Läsanvisning: Tillgänglig via UB:s hemsida

Skönlitteratur (moment 3)

Gustavsson Per
När prinsessor tar semester
2. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : [25] s. :
ISBN: 978-91-27-12056-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Mamman och den vilda bebin
Lindgren Barbro, Eriksson Eva
Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [27] s. :
ISBN: 91-29-54380-0 (inb.) ; 43:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Pricken
Rey Margret, Rey Hans Augusto, Lindgren Astrid
8. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren : 1980 : [30] s. :
ISBN: 91-29-54299-5 (inb.) ; 33:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Tove
Vem ska trösta knyttet?
[Ny utg.] : Stockholm : Alfabeta : 2004 : [32] s. :
ISBN: 91-501-0471-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4

Matematik i förskolan, 7,5 hp

Björklund Camilla
En, två, många : om barns tidiga matematiska tänkande
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 174 s. :
ISBN: 978-91-47-01557-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan Lpfö 98 : reviderad 2010
Stockholm : Skolverket : 2010 : 16 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
ISBN: 978-91-38-32538-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
Doverborg Elisabet, Emanuelsson Göran
1. uppl. : Göteborg : NCM : 2006 : 190 s. :
ISBN: 91-85143-04-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Leka och lära matematik ute : [förskola
Molander Kajsa, Kellander Torsten
8. uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 117 s. :
ISBN: 978-91-979108-9-7
Se Umeå UB:s söktjänst

De yngsta barnens matematik
Björklund Camilla, Franzén Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789147111664
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer arbetsmaterial som tillhandahålles av institutionen

Moment 5

Skapande lek i förskolan I:I, 7,5 hp

Dramabok.
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 ; (Falköping : 159, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05068-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
Jensen Mikael, Harvard Åsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05151-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Rörelselek : en metod att stimulera barns utveckling
Mellberg Britt-Marie, Rönnblom Eva
1. uppl.,b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 2000 : [4], 139 s. :
ISBN: 91-47-05605-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur Se bibliotekskatalogen Album

Att känna rörelse : en danspedagogisk metod
Sjöstedt-Edelholm Elisabet, Wigert Anne
Stockholm : Carlsson : 2005 : 86 s. :
ISBN: 91-7203-679-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
ISBN: 978-91-44-07517-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Maskulinitet på schemat : pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Frangeur Renée
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708464o.jpg
ISBN: 978-91-47-08464-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Hellman, Anette; Kan Batman vara rosa? – färg rörelser och röst som markörer då förskolebarn ”gör” kön. (s.74-92)

Helander Karin
"Huvud, axlar, knä och tå" : om barn, kultur och kropp
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet : 2012 : 190 s. :
ISBN: 978-91-974588-8-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Småbarnspedagogik : fenomenologiska och estetiska förhållningssätt
Løkken Gunvor, Haugen Synnøve, Röthle Monika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 270 s. :
ISBN: 91-47-05321-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

Moment 6

Förskolans uppdrag och arbetssätt II, 10 hp

Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lunneblad Johannes
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
ISBN: 978-91-44-04091-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Projekt Ziro
Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Svensk översättare Gerd Arfwedsson)
Stockholm: HLS : 2006 :

Hem och förskola: samverkan i förändring
Sandberg Anette, Vuorinen Tuula
Stockholm : Liberg : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08426-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 152, [2] s. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Eidevald Christian
"Anna bråkar!" : att göra jämställdhet i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 222 s. :
ISBN: 978-91-47-09952-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Bozarslan Aycan
Möte med mångfald : förskolan som arena för integration
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 128 s. :
ISBN: 978-91-47-02089-8
Se Umeå UB:s söktjänst