Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Demensions of the Teaching Profession for Preschool I
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-31
Kursplan för kurser med start innan 2015-08-30
Kurskod: 6PE102
Högskolepoäng: 11
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Grundläggande inslag i kursen är fördjupade studier kring förskolans samhällsuppdrag. Utveckling av det professionella läraruppdraget i förskolan med fokus på ledarskap och förhållningssätt bearbetas. I kursen studeras och prövas hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering skapar förutsättningar att utveckla barns lärande i förskolan i enighet med gällande styrdokument. I det ingår hur förskolan kan variera sitt innehåll och arbetssätt i relation till barns olikheter. Tema/projektarbete studeras och prövas. Tidigare kursers innehåll bearbetas praktiskt i förskoleverksamhet.
För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av pedagogisk dokumentation kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer i relation till barns olika kompetenser - självständigt och i samverkan planera, genomföra och utvärdera tema/projektarbete där språk, matematik och skapande verksamhet skall ingå Färdigheter och förmågor - skapa relationer och utveckla samarbete med barn/barngrupp/arbetslag - visa förmåga att organisera och leda verksamhet för både enskilda barn och barngrupp och däri beakta kön, social klass och etnicitet - tillämpa metareflektion för att, utifrån tidigare formulerade lärandemål och tillägnande kunskaper och erfarenheter, utvärdera och beskriva sin egen lärprocess samt utifrån detta kunna formulera nya konkretiserade lärandemål - använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, rörlig bild, virtuella världar, stimuleringar) för pedagogisk dokumentation av lärprocesser - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - beskriva och reflektera över det egna förhållningssättet och ledarskapets inverkan på barns lärande och verksamheten i sin helhet.
Godkänd på följande kurser: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Genomgången kurs: Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp eller motsvarande.
Kursen består av sju veckors verksamhetsförlagd utbildning i förskola samt tre dagars högskoleförlagd undervisning. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning.
Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Didaktiska studier från förskola och skola
Pramling Samuelsson Ingrid, Pramling Niklas
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 176 s. :
ISBN: 978-91-40-66413-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernersson Inga
Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
http://hdl.handle.net/2077/20411
ISBN: 978-91-7346-660-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läraryrket i förändring. Lärare i förskola och grundskola om inflytande, jämställdhet och mångfald
Tallberg Broman Ingegerd, Holmberg Lena
2008 :
Obligatorisk
Tidigare kursers litteratur nyttjas som referenslitteratur
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk