Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-09-28 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-09-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-29 och 2015-09-13
Kursplan för kurser med start innan 2014-09-28
Kurskod: 6PE103
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Moment 1 Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp Science and Technology for Preschool Children I momentet behandlas grundläggande begrepp, samband och processer i naturvetenskap och teknik. Pedagogers ansvar att utveckla barns förståelse för naturens kretslopp och hur människans livsstil och samhälle är relaterade till naturen bearbetas. Dessutom ingår metoder som kan ge förskolebarn upplevelser och erfarenheter av teknik och naturvetenskap såväl inom- som utomhus. I momentet studeras även hur olika pedagogiska verktyg kan utveckla barns förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom kunskaper om växter, djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Det naturvetenskapliga arbetssättet med att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskapliga fenomen studeras och prövas. Vidare studeras hur man kan nyttja vardagens teknik och material i det pedagogiska arbetet med förskolebarn genom att bygga, skapa och konstruera. I de olika delarna i momentet betonas lekens betydelse för lusten att lära. Moment 2 Barnet och samhället, 15 hp Preschool Children and Society I momentet behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom momentets ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar som riktar sig till små barn.
Moment 1 Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp Science and Technology for Preschool Children För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - redogöra för naturvetenskapliga begrepp, samband och processer med stöd av litteraturen - redogöra för tekniska fenomen i förskolans vardagsarbete Färdighet och förmåga - med stöd av aktuell forskning analysera en förskolas närmiljö utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv och hur den kan utgöra grund för barns lek och lärande - redovisa hur vardagens teknik kan användas i det pedagogiska arbetet med förskolebarn - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - problematisera frågors och samtalets betydelse för barns naturvetenskapliga utforskande - i lek och övningar se och värdera lärandet i naturvetenskap och teknik - använda olika pedagogiska verktyg som kan utveckla barns funderingar och förståelse Moment 2 Barnet och samhället, 15 hp Preschool Children and Society För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - identifiera och kritiskt granska lokala och globala överlevnadsfrågor, samt analysera olika åtgärdsstrategier - beskriva och analysera samspelet mellan människan och miljö utifrån ekonomiska och sociala aspekter - redogöra för hur barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor och olika familjemönster - redogöra för hur samtida och närliggande händelser och fenomen kan bearbetas i förskolan Färdighet och förmåga - diskutera och problematisera hur närsamhället kan utgöra pedagogisk arena i förskolans verksamhet - problematisera och diskutera pedagogens ansvar att hantera barns olika etiska frågor - använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digital ljud, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - diskutera och problematisera barns delaktighet och inflytande i samhällsfrågor - kritiskt granska och värdera exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar för små barn
Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Att undervisa (VFU II), 10 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp samt genomgången kurs Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, exkursioner, praktiska tillämpningar, seminarier och/eller grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras för sig. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande 22 hp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik för förskollärare
Riga. Norstedts AB : 2013 :
Obligatorisk
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thulin Susanne
Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173467063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Grahn Patrik
Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
ISBN: 91-576-5199-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Att lära teknik ute : [F-9
Brage Carina, Andersson Kenth
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 138 s. :
ISBN: 978-91-979600-0-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Barnet och samhället
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Corsaro William A.
The sociology of childhood.
2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
ISBN: 0-7619-8751-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
ISBN: 91-7656-514-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-07673-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Miljödidaktik, naturen, skolan och demokratin
Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif
Uppl. 1:12 Studentlitteratur AB, Malmö : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 978-91-44-02115-7 (kap 1, 2 och 5, 50 sid)
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
Caiman Cecilia, Lundegård Iann
Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M
Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
ISBN: 978-91-7656-664-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Redaktör Sellgren Germund
WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
WWF : 2009 :
http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
Ärlemalm-Hagsér Eva
Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
http://hdl.handle.net/2077/32675
ISBN: 9789173467445 (print)
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik för förskollärare
Riga. Norstedts AB : 2013 :
Obligatorisk
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Thulin Susanne
Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173467063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Grahn Patrik
Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
ISBN: 91-576-5199-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Att lära teknik ute : [F-9
Brage Carina, Andersson Kenth
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 138 s. :
ISBN: 978-91-979600-0-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Barnet och samhället
Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
ISBN: 91-7656-514-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Corsaro William A.
The sociology of childhood.
2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
ISBN: 0-7619-8751-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
ISBN: 978-91-7656-664-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnets bästa : om föräldrars och samhällets ansvar
Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2004 : 267 s. :
ISBN: 91-39-10702-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gars Christina
Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen
Stockholm : HLS förl. : 2002 : 211, [2] s. :
ISBN: 91-7656-521-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Constructing and reconstructing childhood
James Allison, Prout Alan
London: Routledge Falmer : 2001 :
Obligatorisk
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
2003 :
Obligatorisk
Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskap och känsla i naturen : [en handledning i naturkunskap och naturkänsla från Friluftsfrämjandet]
Johansson Stina, Franzén Birgitta, Karlsson Bernt, Rönnblom Eva
Rev. uppl. /b foto: Lotta Thunved ... ; teckningar: Bernt Karlsson, Eva Rönnblom : Hägersten : Friluftsfrämjandet : 2004 : 68 s. :
Obligatorisk
Bygg & konstruktion i förskolan
Mylesand Mia, Johansson Mikael
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 123 s. :
ISBN: 978-91-976598-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Grahn Patrik
Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
ISBN: 91-576-5199-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
Obligatorisk
Barnet och samhället
Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
ISBN: 91-7656-514-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Corsaro William A.
The sociology of childhood.
2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
ISBN: 0-7619-8751-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
ISBN: 978-91-7656-664-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barnets bästa : om föräldrars och samhällets ansvar
Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2004 : 267 s. :
ISBN: 91-39-10702-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gars Christina
Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen
Stockholm : HLS förl. : 2002 : 211, [2] s. :
ISBN: 91-7656-521-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Constructing and reconstructing childhood
James Allison, Prout Alan
London: Routledge Falmer : 2001 :
Obligatorisk
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
2003 :
Obligatorisk
Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk