"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande, lek och utveckling i förskolan II, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-09-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE103

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

Moment 1 Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp Science and Technology for Preschool Children I momentet behandlas grundläggande begrepp, samband och processer i naturvetenskap och teknik. Pedagogers ansvar att utveckla barns förståelse för naturens kretslopp och hur människans livsstil och samhälle är relaterade till naturen bearbetas. Dessutom ingår metoder som kan ge förskolebarn upplevelser och erfarenheter av teknik och naturvetenskap såväl inom- som utomhus. I momentet studeras även hur olika pedagogiska verktyg kan utveckla barns förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom kunskaper om växter, djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Det naturvetenskapliga arbetssättet med att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskapliga fenomen studeras och prövas. Vidare studeras hur man kan nyttja vardagens teknik och material i det pedagogiska arbetet med förskolebarn genom att bygga, skapa och konstruera. I de olika delarna i momentet betonas lekens betydelse för lusten att lära. Moment 2 Barnet och samhället, 15 hp Preschool Children and Society I momentet behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom momentets ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar som riktar sig till små barn.

Förväntade studieresultat

Moment 1 Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp Science and Technology for Preschool Children För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - redogöra för naturvetenskapliga begrepp, samband och processer med stöd av litteraturen - redogöra för tekniska fenomen i förskolans vardagsarbete Färdighet och förmåga - med stöd av aktuell forskning analysera en förskolas närmiljö utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv och hur den kan utgöra grund för barns lek och lärande - redovisa hur vardagens teknik kan användas i det pedagogiska arbetet med förskolebarn - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - problematisera frågors och samtalets betydelse för barns naturvetenskapliga utforskande - i lek och övningar se och värdera lärandet i naturvetenskap och teknik - använda olika pedagogiska verktyg som kan utveckla barns funderingar och förståelse Moment 2 Barnet och samhället, 15 hp Preschool Children and Society För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - identifiera och kritiskt granska lokala och globala överlevnadsfrågor, samt analysera olika åtgärdsstrategier - beskriva och analysera samspelet mellan människan och miljö utifrån ekonomiska och sociala aspekter - redogöra för hur barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor och olika familjemönster - redogöra för hur samtida och närliggande händelser och fenomen kan bearbetas i förskolan Färdighet och förmåga - diskutera och problematisera hur närsamhället kan utgöra pedagogisk arena i förskolans verksamhet - problematisera och diskutera pedagogens ansvar att hantera barns olika etiska frågor - använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digital ljud, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på momentets förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - diskutera och problematisera barns delaktighet och inflytande i samhällsfrågor - kritiskt granska och värdera exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar för små barn

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Att undervisa (VFU II), 10 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp samt genomgången kurs Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, exkursioner, praktiska tillämpningar, seminarier och/eller grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras för sig. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande 22 hp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 51

    Moment 1

    Naturvetenskap och teknik i förskolan

    Blomdahl Eva
    Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
    Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
    urn:nbn:se:su:diva-6868
    ISBN: 978-91-7656-635-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
    ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik för förskollärare
    Riga. Norstedts AB : 2013 :
    Obligatorisk

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thulin Susanne
    Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789173467063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Gode Karin
    Upptäck naturvetenskap i förskolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41305-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Grahn Patrik
    Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
    Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
    ISBN: 91-576-5199-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
    Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
    Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Att lära teknik ute : [F-9
    Brage Carina, Andersson Kenth
    2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-979600-0-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Moment 2

    Barnet och samhället

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Barns vardag i det senmoderna samhället.
    Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
    Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-08413-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Corsaro William A.
    The sociology of childhood.
    2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
    ISBN: 0-7619-8751-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
    Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
    Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
    ISBN: 91-7656-514-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-44-07673-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Miljödidaktik, naturen, skolan och demokratin
    Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif
    Uppl. 1:12 Studentlitteratur AB, Malmö : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN: 978-91-44-02115-7 (kap 1, 2 och 5, 50 sid)

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Referenslitteratur

    Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
    Caiman Cecilia, Lundegård Iann
    Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M

    Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
    Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
    1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-7656-664-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redaktör Sellgren Germund
    WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
    WWF : 2009 :
    http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf

    Ärlemalm-Hagsér Eva
    Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/32675
    ISBN: 9789173467445 (print)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2013 vecka 40

    Moment 1

    Naturvetenskap och teknik i förskolan

    Blomdahl Eva
    Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
    Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
    urn:nbn:se:su:diva-6868
    ISBN: 978-91-7656-635-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
    ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik för förskollärare
    Riga. Norstedts AB : 2013 :
    Obligatorisk

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thulin Susanne
    Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789173467063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Gode Karin
    Upptäck naturvetenskap i förskolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41305-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Grahn Patrik
    Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
    Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
    ISBN: 91-576-5199-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
    Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
    Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Att lära teknik ute : [F-9
    Brage Carina, Andersson Kenth
    2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching : 2011 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-979600-0-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Moment 2

    Barnet och samhället

    Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
    Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
    Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
    ISBN: 91-7656-514-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns vardag i det senmoderna samhället.
    Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
    Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-08413-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Corsaro William A.
    The sociology of childhood.
    2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
    ISBN: 0-7619-8751-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
    Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
    1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-7656-664-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnets bästa : om föräldrars och samhällets ansvar
    Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
    5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2004 : 267 s. :
    ISBN: 91-39-10702-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gars Christina
    Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 211, [2] s. :
    ISBN: 91-7656-521-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Constructing and reconstructing childhood
    James Allison, Prout Alan
    London: Routledge Falmer : 2001 :
    Obligatorisk

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
    2003 :
    Obligatorisk

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    Moment 1

    Naturvetenskap och teknik i förskolan

    Blomdahl Eva
    Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
    Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
    urn:nbn:se:su:diva-6868
    ISBN: 978-91-7656-635-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
    ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kunskap och känsla i naturen : [en handledning i naturkunskap och naturkänsla från Friluftsfrämjandet]
    Johansson Stina, Franzén Birgitta, Karlsson Bernt, Rönnblom Eva
    Rev. uppl. /b foto: Lotta Thunved ... ; teckningar: Bernt Karlsson, Eva Rönnblom : Hägersten : Friluftsfrämjandet : 2004 : 68 s. :
    Obligatorisk

    Bygg & konstruktion i förskolan
    Mylesand Mia, Johansson Mikael
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-976598-1-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson Gode Karin
    Upptäck naturvetenskap i förskolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41305-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Supporting science, design, and technology in the early years
    Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
    Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
    ISBN: 0-335-19943-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grahn Patrik
    Ute på dagis : hur använder barn daghemsgården? : utformningen av daghemsgården och dess betydelse för lek, motorik och koncentrationsförmåga
    Alnarp : MOVIUM : 1997 : 111 s. :
    ISBN: 91-576-5199-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I ur och skur : metodbok för förskola : [Friluftsfrämjandets metodexempel för ledare i Ur och Skurverksamheten]
    Westerlund Anna, Andersson Kerstin, Alexandersson Karin
    Stockholm : Friluftsfrämjandet : cop. 2008 : 60 s. :
    Obligatorisk

    Moment 2

    Barnet och samhället

    Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
    Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
    Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
    ISBN: 91-7656-514-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns vardag i det senmoderna samhället.
    Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
    Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-08413-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Corsaro William A.
    The sociology of childhood.
    2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
    ISBN: 0-7619-8751-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
    Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
    1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-7656-664-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnets bästa : om föräldrars och samhällets ansvar
    Ewerlöf Göran, Sverne Tor, Singer Anna
    5., [omarb.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2004 : 267 s. :
    ISBN: 91-39-10702-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gars Christina
    Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : 211, [2] s. :
    ISBN: 91-7656-521-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Constructing and reconstructing childhood
    James Allison, Prout Alan
    London: Routledge Falmer : 2001 :
    Obligatorisk

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning. Årg 8, Nr 1-2 : Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html.
    2003 :
    Obligatorisk

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk