"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärande, lek och utveckling i förskolan II, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool

Denna kursplan gäller: 2014-09-29 till 2015-09-13 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE103

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-10-02

Innehåll

Moment 1
Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp
Science and Technology for Preschool Children

I momentet behandlas grundläggande begrepp, samband och processer i naturvetenskap och teknik. Pedagogers ansvar att utveckla barns förståelse för naturens kretslopp och hur människans livsstil och samhälle är relaterade till naturen bearbetas. Dessutom ingår metoder som kan ge förskolebarn upplevelser och erfarenheter av teknik och naturvetenskap såväl inom- som utomhus. I momentet studeras även hur olika pedagogiska verktyg kan utveckla barns förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom kunskaper om växter, djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Det naturvetenskapliga arbetssättet med att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskapliga fenomen studeras och prövas. Vidare studeras hur man kan nyttja vardagens teknik och material i det pedagogiska arbetet med förskolebarn genom att bygga, skapa och konstruera. I de olika delarna i momentet betonas lekens betydelse för lusten att lära.

Moment 2
Barnet och samhället, 15 hp
Preschool Children and Society

I momentet behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom momentets ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar som riktar sig till små barn.

Förväntade studieresultat

Moment 1
Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp
Science and Technology for Preschool Children

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för naturvetenskapliga begrepp, samband och processer med stöd av litteraturen
  • redogöra för tekniska fenomen i förskolans vardagsarbete

Färdighet och förmåga

  • med stöd av aktuell forskning analysera en förskolas närmiljö utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv och hur den kan utgöra grund för barns lek och lärande
  • redovisa hur vardagens teknik kan användas i det pedagogiska arbetet med förskolebarn

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera frågors och samtalets betydelse för barns naturvetenskapliga utforskande
  • i lek och övningar se och värdera lärandet i naturvetenskap och teknik
  • använda olika pedagogiska verktyg som kan utveckla barns funderingar och förståelse

Moment 2
Barnet och samhället, 15 hp
Preschool Children and Society

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • identifiera och kritiskt granska lokala och globala överlevnadsfrågor, samt analysera olika åtgärdsstrategier
  • beskriva och analysera samspelet mellan människan och miljö utifrån ekonomiska och sociala aspekter
  • redogöra för hur barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor och olika familjemönster
  • redogöra för hur samtida och närliggande händelser och fenomen kan bearbetas i förskolan

Färdighet och förmåga

  • diskutera och problematisera hur närsamhället kan utgöra pedagogisk arena i förskolans verksamhet
  • problematisera och diskutera pedagogens ansvar att hantera barns olika etiska frågor
  • använda interaktiva medier (ex. text, digital bild, digital ljud, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera barns delaktighet och inflytande i samhällsfrågor
  • kritiskt granska och värdera exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar för små barn

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Att undervisa (VFU II), 10 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp samt genomgången kurs Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, exkursioner, praktiska tillämpningar, seminarier och/eller grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras för sig. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande 22 hp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 
 

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 51

    Moment 1

    Naturvetenskap och teknik i förskolan

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
    ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Johnston Jane
    Early explorations in science
    2. uppl. : Buckingham : Open University Press : 2005 : xi, 208 s. :
    ISBN: 0-335-21472-X (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Thulin Susanne
    Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789173467063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Areskoug Mats
    Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
    ISBN: 9789140682222
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik i förskolan
    Stockholm : Norstedt : 2013 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-1-304570-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
    Brage Carina, Linde Jenny
    1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. :
    ISBN: 9789197960021
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Persson Gode Karin
    Upptäck naturvetenskap i förskolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41305-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Redaktör Sellgren Germund
    WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
    WWF : 2009 :
    http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
    Obligatorisk

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Moment 2

    Barnet och samhället

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Corsaro William A.
    The sociology of childhood.
    2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
    ISBN: 0-7619-8751-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Redaktör Sellgren Germund
    WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
    WWF : 2009 :
    http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
    Obligatorisk

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Tillbaka till framtiden : familjens betydelse för individens livsval
    Knoll Thomas, Witt Ann-Katrin
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 184 s. :
    ISBN: 978-91-44-07370-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Löfdahl Annica
    Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
    2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 120 s. :
    ISBN: 9789147114528
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-44-07673-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Referenslitteratur

    Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
    Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
    Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
    ISBN: 91-7656-514-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
    Caiman Cecilia, Lundegård Iann
    Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M

    Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
    Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
    1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-7656-664-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ärlemalm-Hagsér Eva
    Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/32675
    ISBN: 9789173467445 (print)
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2014 vecka 40

    Moment 1

    Naturvetenskap och teknik i förskolan

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
    http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
    ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Johnston Jane
    Early explorations in science
    2. uppl. : Buckingham : Open University Press : 2005 : xi, 208 s. :
    ISBN: 0-335-21472-X (hft.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Thulin Susanne
    Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
    Fulltext
    ISBN: 9789173467063
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Areskoug Mats
    Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
    ISBN: 9789140682222
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik i förskolan
    Stockholm : Norstedt : 2013 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-1-304570-2
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
    Brage Carina, Linde Jenny
    1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. :
    ISBN: 9789197960021
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Persson Gode Karin
    Upptäck naturvetenskap i förskolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41305-4
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Moment 2

    Barnet och samhället

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
    Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
    ISBN: 91-7656-501-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Barns vardag i det senmoderna samhället.
    Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
    Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-27-08413-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
    Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
    1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05096-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Corsaro William A.
    The sociology of childhood.
    2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
    ISBN: 0-7619-8751-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Halldén Gunilla (red.)
    Den moderna barndomen och barns vardagsliv
    Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
    Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
    ISBN: 978-91-47-09412-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
    Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
    Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
    ISBN: 91-7656-514-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
    Persson Christel, Persson Torsten
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
    ISBN: 978-91-44-07673-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

    Miljödidaktik, naturen, skolan och demokratin
    Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif
    Uppl. 1:12 Studentlitteratur AB, Malmö : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: ISBN: 978-91-44-02115-7 (kap 1, 2 och 5, 50 sid)

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.

    Referenslitteratur

    Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
    Caiman Cecilia, Lundegård Iann
    Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M

    Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
    Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
    1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
    ISBN: 978-91-7656-664-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Redaktör Sellgren Germund
    WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
    WWF : 2009 :
    http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf

    Ärlemalm-Hagsér Eva
    Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
    Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/32675
    ISBN: 9789173467445 (print)
    Se Umeå UB:s söktjänst