Engelskt namn: Learning, Play and Development for Preschool
Denna kursplan gäller: 2014-09-29 till 2015-09-13 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2015-09-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-29 och 2015-09-13
Kurskod: 6PE103
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2014-10-02
Moment 1
Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp
Science and Technology for Preschool Children
I momentet behandlas grundläggande begrepp, samband och processer i naturvetenskap och teknik. Pedagogers ansvar att utveckla barns förståelse för naturens kretslopp och hur människans livsstil och samhälle är relaterade till naturen bearbetas. Dessutom ingår metoder som kan ge förskolebarn upplevelser och erfarenheter av teknik och naturvetenskap såväl inom- som utomhus. I momentet studeras även hur olika pedagogiska verktyg kan utveckla barns förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom kunskaper om växter, djur, samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Det naturvetenskapliga arbetssättet med att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor och samtala om naturvetenskapliga fenomen studeras och prövas. Vidare studeras hur man kan nyttja vardagens teknik och material i det pedagogiska arbetet med förskolebarn genom att bygga, skapa och konstruera. I de olika delarna i momentet betonas lekens betydelse för lusten att lära.
Moment 2
Barnet och samhället, 15 hp
Preschool Children and Society
I momentet behandlas hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och samhälleliga begrepp, samband och processer. Samhälleliga aspekter på barns delaktighet och inflytande på ett kretsloppssamhälle studeras och problematiseras. Inom momentets ram behandlas hur barndom och barns vardagsliv påverkas av kulturella skillnader och materiella villkor liksom olika familjemönster. Dessutom bearbetas förskolans ansvar att tillsammans med barnen diskutera hållbara utvecklingsfrågor, samtida och närliggande händelser, liksom vikten av att nyttja närsamhället som pedagogisk arena där centrala samhällsfunktioner ingår. Pedagogens ansvar att hantera barns etiska frågor som t.ex. rätt och fel, liv och död samt högtider och traditioner behandlas. Dessutom granskas och värderas exempelvis datorspel, simuleringar och virtuella världar som riktar sig till små barn.
Moment 1
Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp
Science and Technology for Preschool Children
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2
Barnet och samhället, 15 hp
Preschool Children and Society
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på kurserna: Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Att undervisa (VFU II), 10 hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp samt genomgången kurs Läraryrkets dimensioner I (VFU III), 11 hp eller motsvarande
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, exkursioner, praktiska tillämpningar, seminarier och/eller grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter varje moment och efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Varje moment examineras för sig. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För betyget Väl godkänd som slutbetyg på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande 22 hp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johnston Jane
Early explorations in science
2. uppl. : Buckingham : Open University Press : 2005 : xi, 208 s. :
ISBN: 0-335-21472-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Thulin Susanne
Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173467063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Areskoug Mats
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
ISBN: 9789140682222
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik i förskolan
Stockholm : Norstedt : 2013 : 160 s. :
ISBN: 978-91-1-304570-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
Brage Carina, Linde Jenny
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. :
ISBN: 9789197960021
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Redaktör Sellgren Germund
WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
WWF : 2009 :
http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
Obligatorisk
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Barnet och samhället
Andrén Karin
Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
Fulltext
Obligatorisk
Björklund Sanne
Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
ISBN: 9789144092560
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Corsaro William A.
The sociology of childhood.
2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
ISBN: 0-7619-8751-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Redaktör Sellgren Germund
WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
WWF : 2009 :
http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
Obligatorisk
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
ISBN: 978-91-44-07952-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Tillbaka till framtiden : familjens betydelse för individens livsval
Knoll Thomas, Witt Ann-Katrin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 184 s. :
ISBN: 978-91-44-07370-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 120 s. :
ISBN: 9789147114528
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-07673-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
ISBN: 91-7656-514-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
Caiman Cecilia, Lundegård Iann
Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M
Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
ISBN: 978-91-7656-664-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Ärlemalm-Hagsér Eva
Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
http://hdl.handle.net/2077/32675
ISBN: 9789173467445 (print)
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johnston Jane
Early explorations in science
2. uppl. : Buckingham : Open University Press : 2005 : xi, 208 s. :
ISBN: 0-335-21472-X (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Thulin Susanne
Lärares tal och barns nyfikenhet : kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2011 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 9789173467063
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Areskoug Mats
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
ISBN: 9789140682222
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik i förskolan
Stockholm : Norstedt : 2013 : 160 s. :
ISBN: 978-91-1-304570-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
Brage Carina, Linde Jenny
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning : 2012 : 146 s. :
ISBN: 9789197960021
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Persson Gode Karin
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41305-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: REFERENSLITTERATUR
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se Dessutom tillkommer kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Barnet och samhället
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan.
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan, Arfwedson Gerd B., Arfwedson Gerhard
Stockholm : HLS förl. : 2002 : [6], 295 s. :
ISBN: 91-7656-501-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Barns vardag i det senmoderna samhället.
Lundström Tommy, Bäck-Wiklund Margareta
Stockholm : Natur och kultur, 2001 ; (Falun : 241, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-27-08413-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Corsaro William A.
The sociology of childhood.
2. ed. : Thousand Oaks : Pine Forge Press : 2005 : xiv, 359 s. : ill. :
ISBN: 0-7619-8751-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Engdahl Ingrid
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
ISBN: 978-91-633-8207-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf
Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv
Stockholm : Carlsson : 2007 : 198 s. :
ISBN: 978-91-7331-067-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
Johannesen Nina, Sandvik Ninni, Claesdotter Annika, Emilsson Inga-Lill
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 116 s. :
ISBN: 978-91-47-09412-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Johansson Eva
Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
Göteborgs universitet : 2003 :
http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv
Barndomen och den sociala moderniseringen : om att växa upp i Norden på tröskeln till ett nytt millenium.
Baldur Kristjánsson , Lärarhögskolan i Stockholm , Basun-projektet
Stockholm : HLS förl., 2001 (Göteborg : 228 s. :
ISBN: 91-7656-514-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle
Persson Christel, Persson Torsten
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-07673-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Miljödidaktik, naturen, skolan och demokratin
Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif
Uppl. 1:12 Studentlitteratur AB, Malmö : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ISBN: 978-91-44-02115-7 (kap 1, 2 och 5, 50 sid)
Tallberg Broman Ingegerd
Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
Ingår i:
Genus i förskola och skola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
Obligatorisk
Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan www.skolverket.se. Obligatorisk Dessutom kan det tillkomma kopierat material och vetenskapliga artiklar som finns på nätet.
Pree-school children´s agency in learning for sustainable development
Caiman Cecilia, Lundegård Iann
Department of Mathematics and Science Education, Sockholm University : 2013 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2013.812722?journalCode=ceer20#.Uo8jEOLuY3M
Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
Dahlberg Gunilla, Colliander Marie-Anne, Stråhle Lena, Wehner-Godée Christina
1. uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2010 : 286 s. :
ISBN: 978-91-7656-664-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Redaktör Sellgren Germund
WWF For a living planet, WWF; Förskolan för en hållbar utveckling handledning
WWF : 2009 :
http://www.wwf.se/source.php/1275444/F%F6rskolan%20f%F6r%20en%20h%E5llbar%20utevckling.pdf
Ärlemalm-Hagsér Eva
Engagerade i världens bästa? : lärande för hållbarhet i förskolan
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis : 2013 : 137 s. :
http://hdl.handle.net/2077/32675
ISBN: 9789173467445 (print)
Se Umeå UB:s söktjänst