"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner i förskolan II (VFU), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Dimensions of the Teaching Profession for Preschool II

Denna kursplan gäller: 2014-09-01 till 2014-09-07 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE105

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen fokuseras förskollärares ansvar för kvalité och utveckling av förskolans pedagogiska verksamhet. I det ingår att initiera pedagogisk utveckling och uppföljning med förankring i barngrupp, arbetslag och föräldrasamarbete. I kursen studeras och analyseras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering skapar förutsättningar att utveckla den pedagogiska verksamhet i förskolan i enlighet med gällande styrdokument

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - redogöra för och analysera hur läroplanens olika mål kan integreras i det pedagogiska arbetet - kartlägga och analysera den pedagogiska praktiken ur ett köns- lärande- och yrkesrollperspektiv - föreslå och planera för ett utvecklingsområde i befintlig förskola Färdigheter och förmågor - självständigt leda barn i grupp - initiera pedagogiska diskussioner i arbetslaget - redovisa underlag för innehåll och genomförande av föräldrasamtal - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och analysera förskolans kvalitetsarbete med stöd av styrdokument

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Genomgången kurs: Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav två dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser och redovisningar. Undervisningen ges med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 36

Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitet i förskolan : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2005 : 51 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverket
ISBN: 91-85009-85-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tidigare kursers litteratur nyttjas som referenslitteratur
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk