Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Dimensions of the Teaching Profession for Preschool II
Denna kursplan gäller: 2014-09-08 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2018-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-28 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2017-08-27
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-08 och 2015-08-30
Kurskod: 6PE105
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-13
I kursen fokuseras förskollärares ansvar för kvalité och utveckling av förskolans pedagogiska verksamhet. I det ingår att initiera pedagogisk utveckling och uppföljning med förankring i barngrupp, arbetslag och föräldrasamarbete. I kursen studeras och analyseras hur pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering skapar förutsättningar att utveckla den pedagogiska verksamhet i förskolan i enlighet med gällande styrdokument
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser: Kunskap, undervisning och lärande I (UK I), 10 hp. Demokrati, individ och samhälle (UK I), 10 hp. Att vara lärare I (VFU I), 1,5 hp. Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (UK I), 8,5 hp. Att undervisa (VFU II), 10hp. Kunskap, undervisning och lärande II (UK II), 10 hp. Bedömning för lärande I:I (UK II), 10 hp. Huvudämne: Lärande, lek och utveckling i förskolan I, 60 hp. Genomgången kurs: Bedömning för lärande I:II (UK II), 4 hp
eller motsvarande.
Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning i förskola varav två dagar är högskoleförlagda. Detta innebär att studenten under den verksamhetsförlagda utbildningen med stöd av handledning ingår i arbetslaget och aktivt deltar i förskolans arbetsuppgifter. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser och redovisningar.
Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar.
Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal VFU-handledare medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal VFU-handledare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta verksamhetsförlagd utbildning samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då verksamhetsförlagd utbildning avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket : 2011 : 16 s. :
Fritt tillgänglig via www.skolverket.se
ISBN: 978-91-38-32586-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Stockholm : Skolverket : 2013 : 44 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175590738
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tidigare kursers litteratur nyttjas som referenslitteratur
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk