"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läraryrkets dimensioner II i fritidshem (VFU), 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Supervised Placement Course III: Dimensions of the Teaching Profession I

Denna kursplan gäller: 2014-01-20 till 2014-01-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE117

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

Under VFU omsätts kunskaper från de genomgångna valbara kurserna i ett praktiskt estetiskt ämne. Fritidspedagogens uppgift att undervisa inom ett praktiskt estetiskt ämnesområde prövas. Dessutom fokuseras fritidshemmets uppgifter att vara ett stöd för barns utveckling, erbjuda en meningsfull fritid och utgöra ett komplement till skolan. I kursen prövas pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering av undervisning i ett praktiskt estetiskt ämnesområde/projektarbete i samverkan med skolans arbetslag.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - med stöd av dokumentation välja innehåll och arbetssätt i relation till barns behov och förutsättningar - utifrån egna VFU erfarenheter analysera fritidshemmets uppgifter och däri ta stöd av styrdokument och referenslitteratur Färdigheter och förmågor - självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen inom ett praktiskt estetiskt ämne - initiera och genomföra pedagogisk diskussion i arbetslaget - använda interaktiva medier( exempelvis text, digital bild, digitalt ljud, rörlig bild virtuella världar, simuleringar) för pedagogisk dokumentation - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - analysera och kritiskt granska hur det egna och andras förhållningssätt och ledarskap påverkar barn

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1: Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1: Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1: Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne: Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne: Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv,15 hp. UKII:1 Kunskap, undervisning och lärande II, 9 hp. UKII: II Bedömning för lärande, 15hp. Huvudämne: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. Huvudämne: Barns behov av stöd och stimulans ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. VFU III: Läraryrkets dimensioner I, 15 hp Fritidspedagoger. Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i fritidshemmet 15 hp samt genomgången Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i frtidshemmet 15 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen består fem veckors verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem varav tre dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning.

Examination

Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt. Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske. En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 4

Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktuella styrdokument samt kursplaner inom valt ämnesområde
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk