Under VFU omsätts kunskaper från de genomgångna valbara kurserna i ett praktiskt estetiskt ämne. Fritidspedagogens uppgift att undervisa inom ett praktiskt estetiskt ämnesområde prövas. Dessutom fokuseras fritidshemmets uppgifter att stimulera barns lärande och utveckling, erbjuda en meningsfull fritid och utgöra ett komplement till skolan. I kursen prövas pedagogisk planering, pedagogisk dokumentation och utvärdering av undervisning i ett praktiskt estetiskt ämnesområde/projektarbete i samverkan med skolans arbetslag.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
med stöd av dokumentation välja innehåll och arbetssätt i relation till barns behov och förutsättningar
utifrån egna VFU erfarenheter analysera fritidshemmets uppgifter utifrån styrdokument och referenslitteratur
Färdigheter och förmågor
självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisningstillfällen inom ett praktiskt estetiskt ämne
initiera och genomföra pedagogisk diskussion i arbetslaget
Värderingsförmåga och förhållningssätt
analysera och kritiskt granska hur det egna och andras förhållningssätt och ledarskap påverkar barn
Behörighetskrav
Godkänd på följande kurser: UK1: Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1: Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1: Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1: Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. Huvudämne: Barnet och omvärlden, 15 hp. Huvudämne: Barns lärande och utveckling i ett fritidshemsperspektiv,15 hp. UKII:1 Kunskap, undervisning och lärande II, 9 hp. UKII: II Bedömning för lärande, 15hp. Huvudämne: Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. Huvudämne: Barns behov av stöd och stimulans ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp. VFU III: Läraryrkets dimensioner I, 15 hp Fritidspedagoger. Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i fritidshemmet 15 hp samt genomgången Annat ämne: Valbart praktiskt estetiskt ämne i frtidshemmet 15 hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen består fem veckors verksamhetsförlagd utbildning i fritidshem varav tre dagar är högskoleförlagda. I de högskoleförlagda dagarna ingår förberedelser, bearbetningar och redovisningar. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning.
Examination
Examinationen sker genom uppvisade färdigheter, skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Examinationen av VFU sker av utsedd examinator (universitetslärare). Lokal lärarutbildare (LLU) medverkar i bedömningen med ett dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Under examinators skolbesök ingår trepartssamtal mellan student, examinator och lokal lärarutbildare.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna planera, genomföra och utvärdera lärandesituationer samt genom distansering visa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som en gång har underkänts på kursens VFU har rätt att hos prefekten begära att annan examinator utses att bestämma betyg. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen.
I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.
En student har då praktik avbrutits rätt till två kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygssättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 5
Pramling Samuelsson Ingrid Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. : ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Aktuella styrdokument samt kursplaner inom valt ämnesområde Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk
Litteratur från tidigare kurser används som referenslitteratur Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk