Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet i vid bemärkelse. Deltagarna analyserar, reflekterar och granskar kritiskt sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer barns språk- och kunskapsutveckling med ett särskilt fokus på flerspråkighet. Vidare belyses vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
Färdighet och förmåga
Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Behörighetskrav
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.
För att delta i denna uppdragsutbildning krävs att huvudmannen godkänner deltagande i angiven kurs som ges på uppdrag av Skolverket och som ingår i statens satsning för Förskolelyftet.
Undervisningens upplägg
Kursen bedrivs med 25 % studietakt och genomförs som distansbaserad utbildning med fyra campusträffar. Dessa äger rum 5/9 (en dag), 26-27/9 (två dagar), 24-25/10 (två dagar) samt 9/12 (en dag). Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Examination
Kursen bedöms genom examinerande seminarier och en skriftlig rapport som även redovisas muntligt och behandlas vid det avslutande seminariet. Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 36
Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. : Fulltext ISBN: 978-91-85589-62-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Slutsåld, kommer att ersättas av nytt material våren 2013.
Bunar Nihad Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. : Fulltext ISBN: 978-91-7307-171-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valda delar
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken Alfakir Nabila, Lindberg Torgny 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. : ISBN: 91-88298-73-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lunneblad Johannes Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. : ISBN: 978-91-44-04091-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nauclér Kerstin Barns språkliga socialisation före skolstarten Ingår i: Svenska som andraspråk Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 437-459 : Obligatorisk
Flerspråkiga barns läs- och skriftspråksutveckling i förskolan I Obondo Margaret, Benckert Susanne Symposium 2000 : 2001 : Finns på nätet Obligatorisk
Olausson Anna Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-51523 ISBN: 978-91-7459-363-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Valda delar
Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan Sandvik Margareth, Spurkland Marit, Jakobsson Ulrika 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 184 s. : ISBN: 978-91-44-06749-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst