"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Multilingualism and Interculturalism in Preschool

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2015-02-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE132

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Tillämpad utbildningsvetenskap, 2013-04-03

Innehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet i vid bemärkelse. Deltagarna analyserar, reflekterar och granskar kritiskt sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten. Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer barns språk- och kunskapsutveckling med ett särskilt fokus på flerspråkighet. Vidare belyses vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
  • Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet

Färdighet och förmåga

  • Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
  • Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Behörighetskrav

Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.

För att delta i denna uppdragsutbildning krävs att huvudmannen godkänner deltagande i angiven kurs som ges på uppdrag av Skolverket och som ingår i statens satsning för Förskolelyftet.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs med 25 % studietakt och genomförs som distansbaserad utbildning med fyra campusträffar. Dessa äger rum 5/9 (en dag), 26-27/9 (två dagar), 24-25/10 (två dagar) samt 9/12 (en dag). Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.

Examination

Kursen bedöms genom examinerande seminarier och en skriftlig rapport som även redovisas muntligt och behandlas vid det avslutande seminariet.
Kursen har tre betygsgrader Väl godkänd(VG), Godkänd(G) och Underkänd(U).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses till examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Flerspråkighet i förskolan : ett referens och metodmaterial
Benckert Susanne, Håland Pia, Wallin Karin
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 187 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85589-62-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Slutsåld, kommer att ersättas av nytt material våren 2013.

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lunneblad Johannes
Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 146 s. :
ISBN: 978-91-44-04091-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nauclér Kerstin
Barns språkliga socialisation före skolstarten
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 437-459 :
Obligatorisk

Flerspråkiga barns läs- och skriftspråksutveckling i förskolan I
Obondo Margaret, Benckert Susanne
Symposium 2000 : 2001 :
Finns på nätet
Obligatorisk

Olausson Anna
Att göra sig gällande : mångfald i förskolebarns kamratkulturer
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : [1], ix, 184, 16, [6] s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-51523
ISBN: 978-91-7459-363-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
Sandvik Margareth, Spurkland Marit, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 184 s. :
ISBN: 978-91-44-06749-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnböcker som väljs i samråd med lärare